Gå til innhold

Ulyd i D3 under kjøring


AmbuDisc

Anbefalte innlegg

Har fått en ulyd under kjøring som jeg ikke helt finner ut av.. Så kanskje noen her inne har tips eller erfaring. 

 

Ingen ulyd på tomgang eller når jeg ruser motoren. Men, når jeg kjører mellom 30 km/t-70km/t høres en "skarrende" eller mer knasende lyd ved lavere turtall. Varer ikke lenge, men kommer å går litt under kjøring. Merker den mest rundt 1200-1500 omdreininger og når bilen girer på lavt turtall.. 

 

Har skiftet hjullager på begge sider foran, begge drivakseler foran, bremseskiver og byttet olje på diff foran, samt nylig oljeskift på motor. Ingen feilkoder eller merknad på trekkraft. Blendet egr ventiler i fjor vinter. 

 

Har forsøkt å tatt opp lyden men den er ikke særlig høy og vanskelig å få fanget på video.. 

 

Noen som har tips til hva man burde sjekke ut? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ulyd selv. Som en vaier som vibrerer på eksosen eller slurer, blir til brumming nesten ved ordentlig pådrag. Verksted har ikke funnet noe ennå, det neste techno Classic vurderte var om det var girkassa. Jeg tenkte kanskje å sette Dr Tranny på jobben først 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips! Ikke sjekket ut disse enda. Vet bremser og skiver bak er moden for utskiftning, så dette er allerede på tur i posten. Tror ikke selv det kommer derifra, siden det høres ut som lyden kommer fra fram i bilen evt under, men godt mulig jeg tar feil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Differensialen foran er vel en svakhet på D3, men jeg vet ikke om den "uler" eller "knaser". Ellers er det jo plenty hjul som svirrer rundt når motoren er i gang, det er ikke alltid feilen/lyden kommer frem før ved belastning.

 

Det går jo an å kjøre en tur, og sette bilen i fri for å se om lyden er knyttet til drivverket eller motor/automatkasse. Og samtidig høre etter om den endrer seg ved enten motorturtall eller hastighet. Lås bilen i 2. og 3. gir, sjekk om lyden er annerledes i samme hastighet i de ulike girene. Diagnoser kan være vanskelig å stille, men om du greier å isolere lyden til å være enten hastighets- eller turtallsavhengig (eller helt uavhengig av begge for den sakens skyld) så er du litt nærmere svaret.

 

Mvh

Tron

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tapper man av oljen på diffen, så ser kan det hende at den vil fortrelle deg noe. Finner du spon i oljen så kan du være ganske sikker på at diffen er på vei til de evige motorveier. Min produserte spon før den begynte å lage ulyd, og når ulyden kom, så var det ikke noe pent syn som åpenbarte seg da den ble demontert etter utskiftning... :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diffen min ulte som en svak jetmotor. Lyden kom rundt 25 km/t og holdt deg litt som en udefinerbar bakgrunnslyd. 

 

Bytta olje på bakdiffen som var full av spon med en tappeplugg som en kaktus. Heller ikke noe pent syn når den blei overhalt. 

 

Diff fremme har trøbbel med luftinga - hetta som kommer sist på røret i motorrommet tetter seg. På min var luftinga bak årsaken - tett/fraværende. 

 

Foringa på mellomaksel er også en liten akilles hel…letteste da er å bytte hele greia. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Har hatt denne litt på pause og fått gjort unna noe vedlikehold. Kan utelukke bremser og EPB som årsak værtfall. 

 

Prøvde å kjøre en runde i går kveld for å høre litt om jeg klarte å lokalisere lyden, men dog ikke enkelt. 

 

Men finner ut følgende... Ingen ulyd når bilen triller i fri, og lyden kommer ved gasspådrag. Lyden høres best ved lavere hastigheter mellom 20 km/t-60 km/t. Høres best når man har litt motstand som ved kjøring i bakke og man slipper gassen slik at turtall blir lavt. 

 

Har bytta olje på alle diff og transfer. Noe rusk på magnet ved diffene, men ikke skikkelig ille sammenlignet med noen av bildene andre har lagt ut. Lyden er svak og fjern, og høres skarrende som minner litt om lagerlyd. Lyden er ikke konstant, men kommer ved girskifte og varer toppen 1-2 sekunder. 

 

Har en plan om å få bilen opp på bukk, og forsøke å lokalisere lyden med stetoskop iløpet av neste uke.. Vis noen har tips så tas de gjerne imot :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@KsethTja, kan vel ikke utelukke det heller.. Noen enkel måte å få sjekka ut det på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei! Hadde en liknende lyd som du beskriver. Den forsvant etter bytte av converteren i girkassa. Mulig noe som kom fra at converteren "glapp/mista feste", men vanskelig å vite om det var det eller noe som forplanta seg videre ut i drivlinjen. Jeg mistenkte at det var noe med kjedet i transferkassa, men igjen, bare spekulasjoner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Mistenker kanskje converter her og... Men har og en drivaksling som begynner å bli dårlig. Oljeskift på girkasse og ny drivaksel på planen.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som vi har to ulike varianter av samme problem. Jeg har ikke funnet ut av det, men vurderer å gjøre et forsøk med denne https://lrbutikken.no/index.php?id_product=1254&rewrite=dr-tranny-instant-shudder-fixx&controller=product

Dyr hos LR-butikken

https://www.amazon.com/Lubegard-19610-Tranny-Instant-Shudder/dp/B00337DUEU

 

https://www.sarpsborgmotor.no/main.aspx?page=article&artno=96-319

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tenkte å se hvordan det ble etter oljeskift nå og bytte av drivaksel foran. Byttet drivaksel foran i fjor med brukt del fra hugger etter havari, men denne har nok rullet sine km og begynner å bli sliten..men om det ikke blir noen forandring så blir det vel Dr.tranny og mulig converter skifte på sikt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...