hahaug Skrevet 18. desember 2021 Del Skrevet 18. desember 2021 Har en clutch-pedal som jeg kunne tenkt meg at var mindre tung å bruke.Er det så at det finnes en type fjær som er for å montere på pedalen,for lettere pedal?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Himat Skrevet 18. desember 2021 Del Skrevet 18. desember 2021 Det finnes vel både ein type fjær og i alle fall til høgrestyrte bilar eit sett med vakumforsterker som på bremsene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jorgenht Skrevet 18. desember 2021 Del Skrevet 18. desember 2021 (endret) Jeg har en lof fjær du kan få. Den er så lett at min 300TDi pedal ikke returnerer. Edit: altså fjæra gjør pedalen lett- selv om fjæra er lett.. Du skjønner hva jeg mener. Endret 18. desember 2021 av jorgenht Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiopet Skrevet 19. desember 2021 Del Skrevet 19. desember 2021 (endret) Får også kraftigere slavesylinder hos L.O.F. Der finner du også fjæra til pedalen og kraftigere master. Jeg monterte inn fjær på min Td5, syns den er rimelig hard enda (mulig HD kløtsj kit med solid svinghjul gjør den ekstra tung), så vurderer enten slaven eller master selv i tillegg. Har en 1956 serie 1 86" med ekstremt hard kløtsj jeg vurderer om en slik fjær kan brukes på. Skjelver i benet når man forsiktig prøver å slippe ut kløtsj og får ofte kenguhopp Endret 19. desember 2021 av tiopet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jason Skrevet 19. desember 2021 Del Skrevet 19. desember 2021 (endret) 15 timer siden, jorgenht skrev: Jeg har en lof fjær du kan få. Den er så lett at min 300TDi pedal ikke returnerer. Edit: altså fjæra gjør pedalen lett- selv om fjæra er lett.. Du skjønner hva jeg mener. Jeg har også en LOF fjær, som er så kraftig at pedalen ikke alltid returnerer. Demonterte den derfor etter et par dager. Men har i ettertid sett at dette kan justeres slik at problemet forsvinner. De viser dette på slutten at videoen i denne linken. Endret 19. desember 2021 av Jason Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jorgenht Skrevet 19. desember 2021 Del Skrevet 19. desember 2021 Ja- det har du rett i. Men jeg liker meg ikke oppi under lokket til clutchsylinderen. Det er så trangt Dessuten er ikke clutchen så hard at det ikke lar seg gjøre å bruke den. 3timer småbrøyting uten clutchfritt vendegir er værre. Så fjøra kan noen få- om de vil ha den. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 19. desember 2021 Del Skrevet 19. desember 2021 (endret) Serie 1 med mekanisk overføring får lett clutch når alt står i riktig posisjon. Litt slakk her og der som er justert opp /moddet gir fort feil vinkler på hevarmene. En maksimalt utnyttelse av kraft X arm får man når de står 90 grader på hverandre. Altså blir da 90 grader mellom kraft og arm ved belastet pedal men ikke inntrykket clutch. Ikke lett å få eksakt med slitte ledd men alle monner drar. Jeg har ofte måttet bytte ut en eller flere deler av bolt eller rør og lage nye med hull i riktig vinkel for å få kabalen til å gå opp. Huggende clutch (pang-innkoblet) kan også skyldes flatpresset vigging i lamellplata. Ikke ukjent med gamle biler med gammel lamellplate. Min 57 gråtass har slik plate. :- ( Lugging ved innkobling tyder på varmeflekker på svinghjul,platefeil(olje,slakk i hjertet,osv.) og annen moro i drivverket. På hydraulisk overføring gjelder samme prinsippet. Kvikkfixen er hjelpefjær. Og så kommer de mer tidkrevende og avanserte tilpasningene. Med orginaltoleransene på LR er det merkbare forskjeller fra bil til bil. Men tilpasset justering hjelper. Man begynner med pedalhøyden som bør være lik bremsepedalens. Så får man justere dødgangen på masteren. Blir det ikke ønsket vinkel mellom støtstang og pedalarm kan man shimse opp innfestning til master så det blir best mulig. Jeg har kun en gang måttet justere master lenger inn. Det er en brutal fix man ikke ønsker seg. Begge jobbene krever endel tid og kreativitet. Myk kropp hjelper også. Sikkert noen andre som kan formidle bedre evt kan en samtale kanskje hjelpe. Mvh Gautemeddropfotpåclutchsiden. Endret 19. desember 2021 av gautes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiopet Skrevet 20. desember 2021 Del Skrevet 20. desember 2021 Supert forklart Gaute Da skal jeg sjekke vinkler, foringer og slakk i pedal og overføring. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hahaug Skrevet 20. desember 2021 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2021 Ja,gode tips fra deg Gaute Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.