Gå til innhold

Lettere clutch-pedal?


hahaug

Anbefalte innlegg

Får også kraftigere slavesylinder hos L.O.F.

Der finner du også fjæra til pedalen og kraftigere master.

 

Jeg monterte inn fjær på min Td5, syns den er rimelig hard enda (mulig HD kløtsj kit med solid svinghjul gjør den ekstra tung), så vurderer enten slaven eller master selv i tillegg.

 

Har en 1956 serie 1 86" med ekstremt hard kløtsj jeg vurderer om en slik fjær kan brukes på. Skjelver i benet når man forsiktig prøver å slippe ut kløtsj og får ofte kenguhopp :lol:

Endret av tiopet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, jorgenht skrev:

Jeg har en lof fjær du kan få. 
Den er så lett at min 300TDi pedal ikke returnerer. 
Edit: altså fjæra gjør pedalen lett- selv om fjæra er lett.. 

Du skjønner hva jeg mener. :lol:

Jeg har også en LOF fjær, som er så kraftig at pedalen ikke alltid returnerer.
Demonterte den derfor etter et par dager.
Men har i ettertid sett at dette kan justeres slik at problemet forsvinner. 

De viser dette på slutten at videoen i denne linken.

Endret av Jason
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja- det har du rett i. Men jeg liker meg ikke oppi under lokket til clutchsylinderen. Det er så trangt :lol:

Dessuten er ikke clutchen så hard at det ikke lar seg gjøre å bruke den. 3timer småbrøyting uten clutchfritt vendegir er værre. :lol:

 

Så fjøra kan noen få- om de vil ha den.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serie 1 med mekanisk overføring får lett clutch når alt står i riktig posisjon.

Litt slakk her og der som er justert opp /moddet gir fort feil vinkler på hevarmene.

En maksimalt utnyttelse av kraft X arm får man når de står 90 grader på hverandre.

Altså blir da 90 grader mellom kraft og arm ved belastet pedal men ikke inntrykket clutch.

Ikke lett å få eksakt med slitte ledd men alle monner drar.

Jeg har ofte måttet bytte ut en eller flere deler av bolt eller rør og lage nye med hull i riktig vinkel for å få kabalen til å gå opp.

Huggende clutch (pang-innkoblet) kan også skyldes flatpresset vigging i lamellplata.

Ikke ukjent med gamle biler med gammel lamellplate.

Min 57 gråtass har slik plate. :- (

Lugging ved innkobling tyder på varmeflekker på svinghjul,platefeil(olje,slakk i hjertet,osv.) og annen moro

i drivverket.

 

På hydraulisk overføring gjelder samme prinsippet.

Kvikkfixen er hjelpefjær. Og så kommer de mer tidkrevende og avanserte tilpasningene.

Med orginaltoleransene på LR er det merkbare forskjeller fra bil til bil.

Men tilpasset justering hjelper.

Man begynner med pedalhøyden som bør være lik bremsepedalens.

Så får man justere dødgangen på masteren.

Blir det ikke ønsket vinkel mellom støtstang og pedalarm kan man shimse opp innfestning til master så det blir best mulig.

Jeg har kun en gang måttet justere master lenger inn. Det er en brutal fix man ikke ønsker seg.

 

Begge jobbene krever endel tid og kreativitet. Myk kropp hjelper også.

 

Sikkert noen andre som kan formidle bedre evt kan en samtale kanskje hjelpe.

Mvh Gautemeddropfotpåclutchsiden.

 

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...