Gå til innhold

Koble start-display på Webasto


telindnor

Anbefalte innlegg

Har en D2 med Webasto, men denne kan ikke startes på forhånd. Starter kun med start av motor. 

Dog har jeg et display for montering i kupé,  av den sorte kvadratiske typen. Denne har kun 3 ledninger. Sort og rød, samt en brun. 

Trenger veiledning på hvordan koble, dersom det er mulig da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper sort og rød skal til jord og pluss, brun til pinne 1 på x1 kontakten på webasto. Sjekk om du finner en manual på nett som kan vise deg kontaktene og bekrefte hvor uret skal kobles, det er Webasto Thermo Top c eller z i din bil, samme brenner med og uten sirkulasjonspumpe til kjølevann. Hvis du ikke har pumpe  (sort plastpumpe utenpå webasto mot motoren) kan den ikke operere uten at motoren er i gang.

 

Mvh

Tron

Endret av Elchund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har kikket litt på dok, og varmeren. 

Det er en Termotop Z, ergo kobler den ikke til vifte etc i bilen, men vil sirkulere kjølevæske, slik at motor forvarmes, slik jeg leser det. Den har utenpåliggende pumpe på motsatt side av bildet...

Så fant jeg OK koblingsskjema til denne/disse, men er vist ikke helt drillet på forståelse av materien. 

 

https://seatronic.no/webasto-thermo-top-c (gjelder også Z)

 

20211215_083709.jpg

 

 

20211215_083821.jpg

 

 

Endret av telindnor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Dette har jeg rotet litt med - da jeg har satt inn fjernstart på min, som har samme styring.

 

Rød er +12V fra sikring til styringen.

Brun er minus

Sort er signal til webasto. +12V = start - 0V = stopp.

 

Jeg har selv et lite enkelt ebay rele koblet i paralell med klokka for å manuelt skru denne på.

har bare brukt den samme +12V og - ledningen til å mate kretskortet - og releet skryur av og på 12V til den sorte ledningen. Klokka bryr seg ikke om at man "bakmater" den.

 

Se ellers skjema under - klokka er i midten, med stiplede tilkoblinger. rt= rød, sw = svart, br= Brun

image.png

 

-C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Elchund skrev:

ok, så da er det brun ledning som skal kobles til pinne 1 på X1 kontakten. Jeg tror det er kontakten nærmest torpedoveggen. 

 

Mvh

Tron

Nei, det er sort ledning som skal på Webasto.

Brun er jording

 

 

Endret av YMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...