mrts Skrevet 14. desember 2021 Del Skrevet 14. desember 2021 Hei. 2004 Defender 110 TD5, 210000km. Fikk idag en økende tikkelyd ved kjøring i 100km/h, med tilhørende ´autogass´. Dvs motoren mer eller mindre holdt turtallet/kraften selv om jeg slapp gasspedal. Etter 15-20 sekunder forsvant kikkinga gradvis til det var normalt igjen. Dette gjentok seg flere ganger med ca 40-50 sekunders mellomrom. Merket også at det var mindre krefter enn vanlig når jeg endelig fikk svingt av motorveien. Kjøring de siste 4km var uten tikking. Hva i all verden skjer/holder på å skje med motoren? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 14. desember 2021 Del Skrevet 14. desember 2021 Sjekket olje og luftfilter? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 14. desember 2021 Del Skrevet 14. desember 2021 Mye røyk samtidig? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mrts Skrevet 14. desember 2021 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2021 Har foreløpig ikke fått sjekket noen ting. Var på vei til beredskapsjobb. Kunne ikke se at det var særlig med røyk, nei... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 14. desember 2021 Del Skrevet 14. desember 2021 Som gaute sier, trekk opp pelepinnen og sjekk nivå. Er motoren full av diesel vil den få overtrykk og diesel/olje vil passere turbo og mates direkte gjennom luft inn i motor. Da kan motoren ruse opp selv, til og med så mye at den nesten eksploderer. Tikking kan komme fra dårlig smøring eller vridd eksosmanifold. Er oljenivå ute av kurs tror jeg ikke det er lurt å kjøre mer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mrts Skrevet 15. desember 2021 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2021 Ja, det var altfor mye olje (?) på peilepinnen. Luftfilteret var forøvrig helt fint... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elchund Skrevet 15. desember 2021 Del Skrevet 15. desember 2021 Du har antagelig sprekk i topplokket, slik at det lekker diesel ned i oljen. Du må ikke kjøre med bilen før det er byttet. Oljen må tappes av/skiftes, og topplokket byttes. Mvh Tron Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.