Gå til innhold

TD5 sporadisk tikkelyd og tap av kraft++


mrts

Anbefalte innlegg

Hei. 2004 Defender 110 TD5, 210000km. Fikk idag en økende tikkelyd ved kjøring i 100km/h, med tilhørende ´autogass´. Dvs motoren mer eller mindre holdt turtallet/kraften selv om jeg slapp gasspedal. Etter 15-20 sekunder forsvant kikkinga gradvis til det var normalt igjen. Dette gjentok seg flere ganger med ca 40-50 sekunders mellomrom. Merket også at det var mindre krefter enn vanlig når jeg endelig fikk svingt av motorveien. Kjøring de siste 4km var uten tikking. Hva i all verden skjer/holder på å skje med motoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som gaute sier, trekk opp pelepinnen og sjekk nivå. Er motoren full av diesel vil den få overtrykk og diesel/olje vil passere turbo og mates direkte gjennom luft inn i motor. Da kan motoren ruse opp selv, til og med så mye at den nesten eksploderer.

 

Tikking kan komme fra dårlig smøring eller vridd eksosmanifold.

 

Er oljenivå ute av kurs tror jeg ikke det er lurt å kjøre mer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...