Gå til innhold

P38 1999mod starter ikkje, låst?


Ingeborg

Anbefalte innlegg

Sikkert blitt tatt opp før- men frå ei desperat jente med livets første RR:

Parkerte bilen i bestefars garasje og reiste vekk 10 dagar. Når eg kjem att går naudblinken når eg opner dørene. Display seier ABS-fault, Window open, sunroof open, engine disabled (eller noko i den duren). 
batteriet er ikkje problemet, har sjekka. Nøkkelen lyser raudt, må låse opp manuelt. Då opner berre sjåførdøra seg. Ikkje mogleg å «unlocke» med nøkkelen i tenninga. Nøkkelen lyser berre raudt… Har fått tak i EKA-koden min, men verkar ikkje som bilen reagerer på den. Får ikkje opp lyd/alarm etter dei fire første vridningane før kode, og ingenting skjer etter EKA er slått inn. Samme alarmer, einaste som er nytt etter alle forsøk er at bilen ikkje blinker på sida lenger. Raudt alarm-lys framme ved frontrute lyser nokså raskt heile tida.
får ikkje opp nokre andre dører enn sjåfør, og panseret går heller ikkje opp? 
Er det nokon som har tips til ei RR-jomfru i nød? Holder til i Åndalsnes.

håper på svar! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

For meg høres det ut som om bilen har gått tom for strøm når den har stått parkert. Du har sikkert fått melding om window not set og sunroof not set. Det skjer når du kobler fr batteriet. Den automatiske lukkingen av vinduer og soltak må «læres» på nytt. At du får opp feilmelding på abs kan nok også ha med lav spenning å gjøre. Jeg ville først gått en ny runde og sjekket at batteriet virkelig er ok. 
 

Hvis du ikke får åpnet panseret er jeg redd det er wire som er røket. Mekanismen er ren mekanisk så har ikke noe med de andre feilene å gjøre. 
 

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :D

Tok ut batteriet med ein gong eg fekk problem. Det låg då på 11, og videre lada det heilt fint over natta. Får beskjed på displayet om å «unlock or enter pin», er vel difor eg har hengt meg litt opp i EKA-koden… går nemlig ikkje med noe unlock med nøkkelen i tenning. EKA fungerer fortsatt ikkje,  sjølv om eg trur eg gjer det riktig. Men føler bilen reagerer null på det. 
Er dette noe man får sett på med slik «nanocom»? Eller må eg bare ringe verkstad, liksom? Forsøkte nettopp trikset ditt på PM, Are- men gikk dessverre ikkje heller :unsure: 

blir så glad for svar! 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min bil har det fungert med å holde inne åpne-knappen på nøkkelen når koden er "engine disabled." "unlock or enter pin" kan jeg ikke huske å ha sett, men det er det sikkert noen andre som har. Det dukker nok opp noe her som har hatt den feilmeldingen. 

 

På P38 kan det være en fordel å lade batteriet mes det står i bilen. Man får alltid feilmedlinger på takluke (om du har) og vinduer når batteriet har vært frakoblet. Du blir kvitt feilmeldingene ved å kjøre vinduene helt ned og helt opp igjen. 

 

Du kan godt prøve "nøkkeltrikset" flere ganger, det er ikke sikkert det virker første gangen. Du kan også ta ut nøkkelen av tenningslåsen og trykke på åpne-knappen. Jeg har flere ganger hatt "keycode lockout" og fått til å starte bilen UTEN å bruke EKA koden. Så det er ikke alt som er logisk med P38. Men det har du vel merket... :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd EKA og «nøkkeltriks» med begge nøkler. Fortsatt ingen reaksjon. Er sikker på at EKA-prosedyren blir riktig utført- prøvd å vri begge deler for sikkerhetsskyld. 
Har kjøpt nye batterier til nøklene, men klarer utrulig nok ikkje opne deksel bak på nøklene, prøvd med mynter og diverse utstyr, men plastikken er så mjuk. Legger ved bilde. Skal tydeligvis ikkje vera enkelt:wacko: 

ellers har eg i dag opna dørene ved å åpne dei innefra, og la merke til at venstre bakdør ikkje vil opp. Låsen får eg dratt opp, men kan ikkje opnast frå inn- eller utsida. Kan dette vera det egentlige problemet? Har opplevd nokre gonger at bilen har låst/opna dørene plutselig medan eg kjører. 

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan fort være at det er en eller flere ledere som har brudd i overgangen fra førerdør til bil. Jeg tipper det er grunnen til at ikke de andre dørene åpner, bilen får ikke beskjed om at du låsen opp bilen eller bruker EKA koden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å få byttet batteri på nøkkel. Jeg vet av erfaring.. Dropp det om nøkkel blinker rødt på keyfob når du trykker en knapp. Da er batteriet mest sannsynlig ok.

Synke nøkkel med bil er litt ulikt på års modellene.. På 99 skal den vel synkes av seg selv når nøkkel er i tenning, pos2, tror jeg?

Mener jeg synket min,  95 og96mod ,med å vri-låse i dør, rett etterpå med nøkkel i dørlåsen trykke på låsknapp. Mulig det funker på 99 også.

Jeg tror nok bilbatteriet bare har ladet ut. Det liker p38 dårlig.  Lad batteri, så gjenstår nøkkelsynk.

Vinduer synker du ved å åpne/lukke etter tur. Holde knappen opp/ned ca 5sek ekstra etter oppnådd posisjon. Samme med soltaket.

 

Edit: jeg ble litt usikker på synkeprosedyren. Mulig dette er det korrekte.

 

insert key, twist lock while pressing lock button, twist unlock while pressing unlock

 

Endret av SteinE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei, er problemet fikset? 

 

Du vet når bilen registrerer EKA koden ivertfall, da skal jo blinklysa blinke. Om det ikke funker, så kan du også taste in EKA på nanocom, det har jeg gjort da jeg med et uhell kobla av batteriet engang og jeg aktiverte alarmen :blink:

 

Glemte nemlig å ta på og av tenningen før jeg tok av batteriet..:D

 

om batteriet var ladet/fullladet før du satt bilen fra seg så er det noe som trekker. (vis ikke batteriet rett og slett er dårligt) 11volt er vel mer eller mindre flatt... Skal vel være 12.8volt om det er absolutt fullt og friskt. 

 

mulig rf reciever? Personlig så er min demontert ifra en eller annen forigje eier, jeg åpner opp kun med nøkkelen. Aldri hatt noen problem med det ;)

 

Husk at om du har en diesel bør du ha minimum 800CCA batteri, slik at du får start på den om vinteren :) Jeg personlig har et 1000cca 120ah batteri og starter på sekundet ;)

 

Om det er lav spenning på batteriet så har jeg også merket at dør lås mekanismene er litt slow motion, det hører man tydelig om dem er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...