Gå til innhold

Original jekk mangler skralle?


LandRover

Anbefalte innlegg

Det fulgte en original jekk med min 2002 mod. Defender. Spesielt laget for bilen. Selve jekken samt foten har aldri vært brukt. Nå ser jeg at skrallen mangler.  Burde ikke en av de mange skraller som Biltema selger passe til jekken?  Forutsatt at jeg tar målet  på tappen.

 

Er det kanskje noen som har vært i samme situasjon?

Bilde er lånt.

lrjackorig.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en bedre ide. Egentlig skal jeg bruke jekken til å høyne hele bilen en 20 30 cm. da jeg kommer å tilbringe mye tid under bilen. Kjøpte en ligge tralle  med hjul og gledet meg til å gjøre jobb under. Selv om LR Defender  har høy markgang så ligge en ganske nær understellet med nesa.

 

Det må vel kanskje finnes et midtpunkt hvor man kan jekke opp begge hjul samtidig for så å heve bilen eventuelt gradvis opp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste det som du bare skulle bruke jekken. Store gode treblokker under dekkene er bra, bare pas på så hjulene ikke kan rulle. Bakdelen er at du ikke får jobbet med noe som krever at hjulene må av.

Støttebukkene ser solide ut, men har litt liten fot, i alle fall hvis hele bilen skal på bukker. Hvis det er noe skruing som krever kraft sideveis kan hele bilen skli av. Samme utfordring med å skli av er egentlig når bilen er på løftebukk også, men der slipper man å tenke på at selve bukken velter.

Ikke meningen å ta fra deg motet, men bruk hue og vær forsiktig under en bil opp av bakken.

Endret av Vidar S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liknende bukker i alu kastet jeg ut av verkstedet for lenge siden.

Selv på slett betonggulv var de for ustø for min akrobatikk i,over eller under bilen.

Og jeg kjører som kjent HMF med ujevne mellomrom.

Helse,Miljø og Flaks.;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt noen av de Biltema rampene - største problemet er at de har en tendens til å skli forover når du durer opp på dem.

Jeg har mishandla sånne på diverse vis og aldri klart å bøye noe. de ser litt spe ut - men det ser ut til å holde forbausende bra.

 

Ellers enig med de som nevner at de alu støttebukkene er for små i grunnflate - selv foretrekker jeg enkle i stål - de står mye mere stødig.

 

-C

Endret av Camarogeddon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enkelt å finne balansepunktet for å jekke aksling med en jekk. Når du jekker et og et hjul får du en del sidekrefter i bilen som jeg ikke tror støttebukkene, du landrover viser til, takler . Selv har jeg brukt biltemas 3 tonns bukker og vært komfortabel med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man jekker med ganske grei balanse midt under aksling med en normal garasjejekk og så er disse ypperlige på hver side av akslingene: 

 

https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/lofteutstyr/stottebukker/stottebukk-2-stk-2000036725?gclid=CjwKCAiAksyNBhAPEiwAlDBeLF9MwLnRG5yXbxupbOviMIZRInMsB6ztdrtxz3-I0a1P2LjUpOLeShoCZM0QAvD_BwE

 

Solide og stødige. 

Endret av Jasswass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...