Gå til innhold

Bosh Vifte Motor


parrafin23

Anbefalte innlegg

Hei folkens, Som dere ikke vet Har jeg kjøpt meg Ford.. ja.. En ford 3000.... Traktor.. 50år gammel i år.

Har aldri satt mine ben i en traktor før, så turen hjem var mildt sagt intresan, hvis man kan beskrive det på den måten.

Det sitter et varmeapparat i denne. Den slutta å fungere for meg i går. Registeret bilr varmt, men vifte motoren går ikke rundt.

Plukka ut motoren, 2 vifte blader på denne, en forran og en bak på akslingen.. Noe sier meg at jeg har sett bilder av denne

runde varme apparatet før i en Serie bil kanskje det var?

Viften har følgende merking : Bosh KM/rca 6/.6 /2800R

Traktoren har 12v el system, så det er jo bra.. Kjenner ikke til betegnelsene eller hva de betyr, men jeg resonerer meg frem til at det er 6" blad 6v & 2800Rippms Kan dette stemme?

Har kjøpt en 12v pwm kontroller så jeg kan roan volten litt til vifte motoren...

Ser på børstene at de er brukt men masse børster igjen.. sitter 2 på denne. den ene børsta går lett frem og til bake, mens den andre henger og vill ikke bevege seg lett frem og tilbake. Fjærene inni der ser hele og fine ut.

Har prøvd å smøre opp og "trene" børsta som sitter, men ser ikke ut til å hjelpe.. Er det noen som har greie på fixx av disse, eller har en som ligger på hylla og ønsker seg et nytt godt hjem?

 

Mr.P

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ukjent varmeapparat, type universal, som ble ettermontert i alt med vannkjøling.

Varmeapparat var jo lenge ekstrautstyr på mangt og meget.

De kom med 1 eller 2 vifter med 3-4 blad på på hver.

De varmer forøvrig ganske bra etter full overhaling.

Jeg har sett en 6-8 forskjellige produsenter av disse men Bosch og Lucas har vært vanligst.

En 34 Plymouth er nok eldste bilen jeg har sett en liknende i.

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lafterolf skrev:

Har du Klippanhytte? Kan ikke huske disse var levert med varmeapparat. Kunne du lagt ut bilde blir det lettere å se hva du har.

Eldstemann her har også 3000 med tett klippan hytte, ikke noe varmeapparat i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss,cruisecontrol. Tommel opp.:lol:

Passet rattet fra rrc rett på?

 

Har ikke viftemotor, men mulig jeg har sånt varmeapparat som ser likt ut fra Japanske Denso. Best effekt blir det om du monterer noe med litt mer effekt.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=174746423

 

Her er noe fra Finn til rimelig pris, men ikke særlig egnet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, ja cruise kontrol må en ha serru, men jeg mangler slepe ringen.. den fikk jeg ikke med..

Om rattet passa rett på.. hmmmm. tjaaa.. med joooo på en måte så gjorde den det. måtte kone ratt stanga med vinkel sliper. pga rust...

så et par velvalgte ord og en hammer så skvatt den på plass.. senter mutteren.. tjaaa.. den forsvant en eller annen plass. men rattet sitter som bara det.. Litt toit kan en si.

Titta på linken din, Ser det blir for mye knot å prøve å få dette til å passe. Desuten har jeg ikke garasje så det er en smule "kjølig" å holder på ute..

Men til våren når ånden kommer over meg, tenker jeg å montere inn en Webasto Thermotop C i traktoren.. Så slipper jeg å snubble i blokkvarmer ledningen som røsker kontakta ut av veggen og brekker kontakta på traktoren..

Vurderte en C/Z med w-buss styring, men det blir aaaaaaaaaaaalt for komplisert for en slik aldrende traktor.. hører liksom ikke hjemme..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...