Gå til innhold

Ombygging til 6 cyl motor og bremser


ThoreB

Anbefalte innlegg

Hei - er det noen som vet om biltilsynet krever kraftigere bremser hvis man installerer en LR sekser i en bil med original 4 cyl motor montert? Hadde bilene med 6 cyl motorer større tromler foran enn de firesylindrede? Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de hadde bredere bremsebånd, likt med de som hadde v8. Norsk eksmill har også samme forsterkede bremser.

Dette vet de utmerket godt og jeg vil bli forbauset om det ikke vil bli et krav.

 

Ps. 2,6-litersmotoren er lang, og de som hadde denne motoren hadde annen torpedovegg samt annen girboks og kåpe, så det vil bli litt jobbing.

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til det Rolf har nevnt: Hvorfor Rover 6-er? Det er jo en gammel konstruksjon fra 40-tallet. Topp- og sideventilert. Og ikke spesielt "kvikk". Faktisk direkte LAT. Vanskelig å finne deler også. Kanskje litt dreiemoment, men bare litt. 

 

Ville heller bygd opp en 4-sylindret toogenkvart bensinmotor og fått den i skikkelig god stand, samt brukt penger på litt trimdeler ^_^.

 

Hvis du vil ha sekser fra Rover fordi du synes det er artig, så bør du selvfølgelig bruke tid på denne konverteringen.

 

Og hvis du bare vil ha rekkesekser i bilen, prøv og finn en Chevroletmotor i stedet. Da blir det mer effekt og du slipper å "bli taua opp motbakker  av en lastebil". Generelt er jo eldre Land Rover undermotoriserte. De er absolutt ikke bygd for topografi med oppoverbakker, slik det finnes noe av i Norge.

 

Forresten, æ vil anbefale å høre med Biltilsynet før planer om ombygging settes i gang. Ikke sikkert du får sette inn sekser, derfor mitt tips om å bygge opp en firer og heller "skremme opp" den litt.

 

Ønske aill ein fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Elvehundre skrev:

Forresten, æ vil anbefale å høre med Biltilsynet før planer om ombygging settes i gang. Ikke sikkert du får sette inn sekser, derfor mitt tips om å bygge opp en firer og heller "skremme opp" den litt.

Send søknad først. Dokumenter bremser og dekk størrelser fra dele katalogen til LR med 6 sylindret bil. Bygger du en kombinasjon som LR har levert er det større sjangs for godkjenning.  Hvilken bil er det du skal bygge om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt enig med elvehundre vedr forskjeller mellom 4er og 6ere.

Det har vært markant forskjell i moment og akselellerasjon på de jeg har kjørt.

Men mange 6ere døde raskt pga mangel på ordentlig vedlikehold.

Spesielt justering av eksosventiler ble ofte hoppet over på service.

Men snakker vi trimming er 4eren lettere å få deler til og mer takknemlig å jobbe med.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noen bil enda, men en torpefovegg, en motor og en gearkasse fra en bil med 2.6 literen i. Planen er å finne en passende exmil å sette den i med tid og stunder. Da tar jeg med meg bremsetromlene også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...