Gå til innhold

Prisvurdering av 2006 TD5


Eljostad

Anbefalte innlegg

Hei hei LR folket :) 

 

Min svigermor ble enke i sommer, og sitter nå igjen med en flott Defender. 
hun har ikke noen interesse av å beholde den selv, så jeg har tatt på meg oppgaven med å hjelpe henne med salget. 

Aller helst vil jeg jo kjøpe den selv og bli en del av LR miljøet, men vi for se hvordan det går ;) 

 

Defenderen det er snakk om har blitt brukt mye. Ikke til offroad, men til frakting og ved jobbing. 
den har snart gått 290000km

den har vært på alle servicer uten om dette året. 
den er registrert som 9 seter

alle hengslene er litt rustet, og 2 av dørene henger litt når de er åpne. 
jeg har vært på british cars og de sa at følgene var feil/mangler på bilen:

clutch durer litt når bilen står i fri og man tar ut clutchen. 
bremserør bak må skiftes. 

bremse skiver og klosser foran må skiftes.

oljelekkasje på høyre side av motor.

ABS og TC lamper lyser, men ikke konstant.


det er en del bobler i lakken rundt forbi på bilen. 
jeg har ikke vært under bilen, men den ser grei ut.

 

kanskje bildene snakker for seg selv egentlig :) 

håper denne linken virker:

Bilder

 

jeg hadde satt utrolig stor pris på en verdivurdering av dere på denne bilen. 
det hadd vært til veldig stor hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt sagt er det tilstand som driver pris.  Årsmodell kommer i andre rekke.  Sjekk tilsvarende biler på Finn og gjør en skjønnsmessig vurdering.  Av de feilene du lister er mye forbruksmateriell som må påregnes uansett (Bremser og hengsler).  Hvis du ikke skrur selv så er rådet å kjøpe delene selv fra en pålitelig forhandler i England, og å et uavhengig verksted å gjøre jobben.  Det som trekker ned, etter min mening, er bak-traversen som ser ut til å være på et farlig stadium samt høy KM.  I tillegg trenger den en grundig vask, rengjøring av ramme, dører, under matter, i lasterom osv.. TLC med andre ord.  Full rustbehandling med Fluid Film eller tilsvarende gjør også underverker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Velar skrev:

Generelt sagt er det tilstand som driver pris.  Årsmodell kommer i andre rekke.  Sjekk tilsvarende biler på Finn og gjør en skjønnsmessig vurdering.  Av de feilene du lister er mye forbruksmateriell som må påregnes uansett (Bremser og hengsler).  Hvis du ikke skrur selv så er rådet å kjøpe delene selv fra en pålitelig forhandler i England, og å et uavhengig verksted å gjøre jobben.  Det som trekker ned, etter min mening, er bak-traversen som ser ut til å være på et farlig stadium samt høy KM.  I tillegg trenger den en grundig vask, rengjøring av ramme, dører, under matter, i lasterom osv.. TLC med andre ord.  Full rustbehandling med Fluid Film eller tilsvarende gjør også underverker.

Hei Velar,

Takk for et ryddig og informativt svar :)

 

Det jeg sliter med når det kommer til Finn.no er at jeg vet ikke hva biler egentlig selges for der. den billigste der nå ligger ute til rett under 90000. dette er en 1999 mod som har gått 276000.

neste ligger ute for rett under 150000 som da er en 2000 model som har rundet 300000.

Disse er jo en del eldre, men den til 150000 ser veldig påkostet ut med exmoor trim seter osv.

 

British cars i Kristiansand ville gi 30000 for bilen.

 

Så den reelle prisen er vanskelig for meg å anslå da jeg ikke er kjent i dette miljøet (enda). 

 

Som jeg nevnte innledningsvis så er jeg i tenkeboksen om å kjøpe denne selv så jeg og min sønn kan kose oss med å fikse den opp, men det er jo veldig viktig at svigermor får den rette prisen for den hvis det blir aktuelt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sørlendingene forsøker å robbe deg på høylys dag;  Unngå for enhver pris.  Jeg vil være meget forsiktig med å tallfeste prisen på denne, men at den kan gå for over 200K NOK tror jeg med visse forutsetninger:  Bak-traversen er hel (ikke gjennomrustet), alle nevnte slitedeler er byttet og PKK med null hull.  Fortsett med grundig oljeskift (begge differ, swiels, begge gearkasser samt motor), nytt injector harness, nye hjullager, nye stikkaksler+medbringere, nye forstillingskuler og understellbehandling.  En sånn bil vil bli tidløs og kunne gå i arv.  Altså vare lenge.  Ekstrautstyr er etter min mening ikke verdiøkende da det er smaksbetinget hos eieren.  Bilen din er jo forskånet fra dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Velar skrev:

De sørlendingene forsøker å robbe deg på høylys dag;  Unngå for enhver pris.  Jeg vil være meget forsiktig med å tallfeste prisen på denne, men at den kan gå for over 200K NOK tror jeg med visse forutsetninger:  Bak-traversen er hel (ikke gjennomrustet), alle nevnte slitedeler er byttet og PKK med null hull.  Fortsett med grundig oljeskift (begge differ, swiels, begge gearkasser samt motor), nytt injector harness, nye hjullager, nye stikkaksler+medbringere, nye forstillingskuler og understellbehandling.  En sånn bil vil bli tidløs og kunne gå i arv.  Altså vare lenge.  Ekstrautstyr er etter min mening ikke verdiøkende da det er smaksbetinget hos eieren.  Bilen din er jo forskånet fra dette.

Ja du mener det? det var jo et ganske stort sprang på prisen de ga og det du foreslår her ja :o

 

Jeg skjønner godt det er vanskelig å gi en pris sånn på stående fot uten å se den på kloss hold og uten å ha prøvd den, så jeg setter veldig pris på din prisevaluering :)

 

over 200k hørtes jo veldig flott ut :) nå er vi jo et lite stykke unna hvis alle de tingene du nevner må gjøres med den. Jeg er ikke mekaniker, men har da mekket litt før, så tror jeg skulle klare å gjøre det meste selv. Det hadde vært en fantastisk hobby bil som i tillegg kan brukes til noe fornuftig og som har en affeksjons verdi. 

 

Jeg må prøve å lese meg opp litt på hva all den jobben du nevner vil koste så jeg kan finne et fornuftig pris estimat til hun som eier den.

 

Mange takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sette pris er vanskelig. 200k er nok litt i overkant vil jeg tro og er for en bil i relativt god stand. Sannheten er nok en del nærmere sørlendingene.

Det er to ting som jeg tenker er utfordrende ved et salg; rust i baktravers (sjekk ramma også en meter framover) og during i clutch. During i clutch indikerer at svinghjulslageret er tørt, men det kan også være grynting i dualmasssvinghjulet. Skal during fikses må girkasse og motor fra hverandre, i første rekke for lageret sin del. Med så høy km bør clutch og svinghjul byttes samtidig, dette er forbruksvare, med mindre du vet at svinghjul og clutch er ganske nytt. Kanskje endepakning på veiv også bør skiftes. Gjør du jobben selv slipper du unna med 8-10000,- i deler. Setter du det bort, kanskje 30000,-?

Travers koster fort opp mot 10000,- på verksted. Gjør selv 2000,- ++? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Vidar S skrev:

Sette pris er vanskelig. 200k er nok litt i overkant vil jeg tro og er for en bil i relativt god stand. Sannheten er nok en del nærmere sørlendingene.

Det er to ting som jeg tenker er utfordrende ved et salg; rust i baktravers (sjekk ramma også en meter framover) og during i clutch. During i clutch indikerer at svinghjulslageret er tørt, men det kan også være grynting i dualmasssvinghjulet. Skal during fikses må girkasse og motor fra hverandre, i første rekke for lageret sin del. Med så høy km bør clutch og svinghjul byttes samtidig, dette er forbruksvare, med mindre du vet at svinghjul og clutch er ganske nytt. Kanskje endepakning på veiv også bør skiftes. Gjør du jobben selv slipper du unna med 8-10000,- i deler. Setter du det bort, kanskje 30000,-?

Travers koster fort opp mot 10000,- på verksted. Gjør selv 2000,- ++? 

Hei Vidar,

 

Ja, det å sette pris er nok ingen lett oppgave. og for meg som ikke har peiling er det en nærmest umulig oppgave ;)

 

Ja ok, jeg skjønner det er vanskelig å vite hva som skal settes av pris her. jeg vet ikke hva de la til grunne for forventet salgs pris etter de hadde fikset alt på british cars, men det var nå uansett det de ville tilby for bilen. og det er jo helt greit, de er jo ikke pliktet til å betale mer enn de ønsker :) 

 

oisann. det det var en del oppgaver som virket litt avanserte nå. det mest avanserte jeg har gjort på en bil er å bytte bremse skiver og klosser. Mulig dette blir å ta seg vann over hodet.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rust på torpedoveggen vil være kostbart å rette opp i. Her må det byttes større plater og det er en temmelig omfattende jobb, som i tillegg utløser lakkering tilslutt. 

 

Den har også tæring i aluminiumen forskjellige steder, det får man aldri bort, men det kan forsinkes med stell. Selv med ny lakk over vil blærene komme tilbake.

 

06-modell er holdt for å være av de beste Defenderne, så til rett pris kan bilen bli lettsolgt. 

Jeg ville plassert den rett over hundre tusen i verdi, for utbedring av korrosjonsskader, om det er jern eller aluminium vil være kostbart, og i strøken tilstand har du en bil til over tohundre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lafterolf skrev:
1 time siden, lafterolf skrev:

Rust på torpedoveggen vil være kostbart å rette opp i. Her må det byttes større plater og det er en temmelig omfattende jobb, som i tillegg utløser lakkering tilslutt. 

 

Den har også tæring i aluminiumen forskjellige steder, det får man aldri bort, men det kan forsinkes med stell. Selv med ny lakk over vil blærene komme tilbake.

 

06-modell er holdt for å være av de beste Defenderne, så til rett pris kan bilen bli lettsolgt. 

Jeg ville plassert den rett over hundre tusen i verdi, for utbedring av korrosjonsskader, om det er jern eller aluminium vil være kostbart, og i strøken tilstand har du en bil til over tohundre. 

huff av meg. Dette høres jo uoverkommelig ut… jeg så ikke etter om det var rust i torpedpoveggen. Så du det på bildene?

 

så kjipt at man ikke kan gjøre noe med alu tæring da.. 
 

Endret av Eljostad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.11.2021 den 19.17, Eljostad skrev:

Men for den rette så kan den fortsatt være noe da?

Jajaja, en Defender kan alltid være noe! 

Ikke selg denne billig til en forhandler, da finner du den igjen på finn rett etterpå 150k dyrere. 

 

Hør med NLRK avd Sørlandet om de har noen medlemmer i Mandal (jeg er medlem og bor i Krs, men er ikke aktiv). Kanskje noen kan ta en mer kvalifisert kikk på den for deg? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, @le skrev:

Jajaja, en Defender kan alltid være noe! 

Ikke selg denne billig til en forhandler, da finner du den igjen på finn rett etterpå 150k dyrere. 

 

Hør med NLRK avd Sørlandet om de har noen medlemmer i Mandal (jeg er medlem og bor i Krs, men er ikke aktiv). Kanskje noen kan ta en mer kvalifisert kikk på den for deg? 

 

 

Det var godt å høre :) 


NLRK var ikke et dumt forslag. 

jeg har allerede blitt kontaktet av en hyggelig kar her som gjerne ville møtes en dag i Kristiansand. Virker som land Rover miljøet er ganske så hyggelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk for å se på denne bilen idag tidlig. 
Bilen trenger en vask, men er ellers fin. 
Jeg fant ikke noe hull i ramme eller på baktravers. Dørene er fine og hel. Det er rust bak på begge topp hjørner på torpedovegg, og trenger kun flekking av maling foran.
Bilen trenger også litt flekking og maling på  cappings, baktravers og ellers noen få plasser. 
Lekker fra topp deksel pakning ellers tørt i motorrom, og ikke noe olje i ledningsnett ved ECU. Når det gjelder clutch lyd, så ville jeg har sagt at dette er ‘spignot bush’ der gearkassen går inni motoren, og ikke clutch plate. 

Veldig fin Defender! 
 

Neil 

Endret av campbell
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, campbell skrev:

Jeg gikk for å se på denne bilen idag tidlig. 
Bilen trenger en vask, men er ellers fin. 
Jeg fant ikke noe hull i ramme eller på baktravers. Dørene er fine og hel. Det er rust bak på begge topp hjørner på torpedovegg, og trenger kun flekking av maling foran.
Bilen trenger også litt flekking og maling på  cappings, baktravers og ellers noen få plasser. 
Lekker fra topp deksel pakning ellers tørt i motorrom, og ikke noe olje i ledningsnett ved ECU. Når det gjelder clutch lyd, så ville jeg har sagt at dette er ‘spignot bush’ der gearkassen går inni motoren, og ikke clutch plate. 

Veldig fin Defender! 
Pris: mellom 175-200000.? 
 

Neil 

Hei Neil,

 

Igjen må jeg bare si tusen takk for at du tok deg tid til å komme på besøk og se på den. 

Det var veldig hyggelig, og gir meg bare enda mer lyst til å faktisk kjøpe denne selv for å kunne være en del av LR miljøet.

 

Det var mange gode nyheter du kom med ang. standen på bilen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en keeper for deg om du vil bli med i det gode selskap av lykkelige og av og til litt oppgitte LR-eiere.

 

100k til svigers, så har du både god samvittighet og et bil du vil kunne ha lenge om du yter litt innsats. (Det vil komme noe utgifter, med det er etter min oppfatning relativt billig å holde en defender om du er villig til å skru og lære selv). 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Jasswass skrev:

Høres ut som en keeper for deg om du vil bli med i det gode selskap av lykkelige og av og til litt oppgitte LR-eiere.

 

100k til svigers, så har du både god samvittighet og et bil du vil kunne ha lenge om du yter litt innsats. (Det vil komme noe utgifter, med det er etter min oppfatning relativt billig å holde en defender om du er villig til å skru og lære selv). 

 

Hei Jasswass, 

Ja jeg heller veldig mot å beholde den altså. virker som en fin og artig bil å både eie og fikse på.

 

Ja jeg må nok legge inn et bud til ho ;)

Jeg er absolutt villig til å skru selv og å lære mer om bilen. så ser for meg det kan bli en finfin hobby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ønsker å lære bil og er villig til å skru litt ved behov, så er vel dette nesten den perfekte bil å starte med.

 

Det er et kjempebra miljø rundt bilene

Det er tilgjengelig sprengtegninger av nesten alt på nett - med delenummer

Deletilgangen er ekstremt bra - og i de fleste tilfeller veldig rimelige deler også (minus orginaldeler, men det gjelder vel de fleste merker)

Bilene er relativt enkle mekanisk, og dermed lette å skru på - lite spesialverktøy og annet.

Service manualer finnes i fleng på nett..

 

Så her er det bare å hive seg på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Camarogeddon skrev:

Om du ønsker å lære bil og er villig til å skru litt ved behov, så er vel dette nesten den perfekte bil å starte med.

 

Det er et kjempebra miljø rundt bilene

Det er tilgjengelig sprengtegninger av nesten alt på nett - med delenummer

Deletilgangen er ekstremt bra - og i de fleste tilfeller veldig rimelige deler også (minus orginaldeler, men det gjelder vel de fleste merker)

Bilene er relativt enkle mekanisk, og dermed lette å skru på - lite spesialverktøy og annet.

Service manualer finnes i fleng på nett..

 

Så her er det bare å hive seg på :)

Ja den er det ja? Det høres jo helt perfekt ut. I tillegg synes jeg den er utrolig kul :)

og det er veldig bra at både deler og info er så lett tilgjengelig. 
 

miljøet virker jo helt supert. 
Må gå litt i tenkeboksen, men jeg heller som sagt mot å kjøpe denne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om det et vedlikeholdsbehov for 70-100.000 på verksted, vesentlig mindre om du gjør det selv. Bytte av torpedovegg er en kjempejobb. Om det er nødvendig å bytte baktravers koster dette fra ca 20.000 og oppover. Samme omtrent for bytting av hengsler på sidedører. Bytte skiver og klosser foran og bak samt noen nye bremserør det samme. ABS/tres amigos (varsellamper) er noe irriterende plunder som verkstedene sliter med å løse. Man får en mangel om de lyser på eu-kontroll. Jeg vil si at markedsverdien er 150-200.000 om man ikke hadde trengt noen store reparasjoner. Jeg ville tilbudt svigermor et sted mellom 50-70.000. Den siste gamle Defenderen jeg solgte var for 1,5 år siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...