Gå til innhold

RR-aksler bygd om fester til bladfjæret Seriebil selges


Elvehundre

Anbefalte innlegg

For og bakaksel, med fester for bladfjærer påsveiset.

 

Selges.

 

Ikke jeg som har gjort jobben, kjøpte de slik.

 

Hvis laber interesse kommer jeg til å demontere akslene, deler er enklere å flytte på samt lettere å stable i hyller ;).

 

ønske aill ein fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg må bygge om bremser på min Exmil til skiver foran. 

Jeg sliter seriøst med å få tak i kit, da Zeus ikke har ventilerte (krav fra vegvesen) 

Haystee har ikke inne. Forventer en gang i 2022

 

Parabolic springs I Vancouver sliter også med supply, så de selger ikke er dammen.. 

Men de RR akslene har vel skivebrems? Og. Om jeg kan bruke de på min, altså bytte ut, så er vel det kanskje lettere enn å få tak i skiver brems kit.? 

 

Spør fordi jeg er veldig ny i dette. Og begrenset kunnskap.. 

:)

Om så, hva skal du ha for de? Jeg bør vel bytte både frem og bak? 

PS. Jeg kan bruke samme hjul på de? Bolt sirkel etc.. 

 

Mvh Mathias 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mathias

 

Jeg har tidligere tipset deg om å lage en tråd om prosjektet ditt under «Mitt prosjekt». Da blir det enklere for deg å holde orden på alle spørsmål du skriver på forskjellige opmråder her på forumet samt at det er enklere for deg å finne igjen svarene.

 

Men jeg skal prøve å svare igjen.

 

Bolt sirkel er det samme. Originale stålfelger passer rett på. Avhengig av type aluminiumsfelg, hvis du har tenkt å bruke slikt, må man kanske slipe litt.

 

Du må bytte aksel både foran og bak for å få samme sporvidde. Dessuten er det 3,54:1 i utveksling på disse differensialer, du har 4,7:1 i de aksler som står på bilen din.

 

Kr 5.000,- for begge akslene. Bremsene er ikke komplette, mangler klosser og calippere.

 

Bremsene på akslene er ikke ventilerte foran, men det finnes sett for å bygge om.

 

Hvis Statens Vegvesen har skrevet ombygging til Zeus, vil du KUN få godkjent dette. Regner med at ettersom SVV har skrevet det så skrev du at du ville bygge om til Zeus bremser i din søknad. Det kan i ettertid vise seg å bli en utfordring dersom du ikke får tak i slike ombyggingssett.

 

Du kan dessverre ikke benytte disse aksler dersom SVV har skrevet Zeus. Har de derimot skrevet skiver eller ventilerte skiver uten å oppgi fabrikat, og uten å kreve dokumentasjon fra fabrikant på bremsene, så finnes en mulighet.
 

Har sett ex-mil 109 kjøre med samme type ombygde aksler, om det var godkjent tør jeg ikke å svare på.

 

ønsker deg en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Endret av Elvehundre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei 

Vegvesenet har ikke sagt spesifikt Zeus sitt sett. Kun at det skal være skiver foran, ventilerte. Samt en viss diameter/tykkelse.

Haystee sine er 298cm i diam, og 24mm brede. De er godkjent, det samme er Parabolic springs sine . 

Ulempen er at parabolic selger ikke til Europa grunnet supply issues. Haystee har ingenting på lager, trolig av samme supply issue, så der står jeg på venteliste. 

 

Fant nok et selskap som selger skivebrems oppbyggingssett i går, fra UK. Dog er dette settet med solid. Snakket litt med de, og de kunne informere om at 110 defendere som veier mer enn min exmil har solid. Så de kunne ikke skjønne hvorfor det skulle være ventilerte. Behovet var kun om man brukte bilen til mye trekking av tung last ( noe jeg ikke skal). 

Jeg skal sende en ny  forespørsel til min saksbehandler på vegvesen, og høre om det kan være godkjent med solid disk. Kan jo evt bytte tromlene bak til skiver også, om det hjelper på.

 

Jeg skal se hva jeg får tils svar, og komme tilbake asap jeg vet mer.

-m

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...