Gå til innhold

Selge eller ikke selge, og hva i tilfelle....og når og i hvilken tilstand?


@le

Anbefalte innlegg

Ja... Samboeren vil ha peis og pipe (stål på vegg) i vårt 2,5 år gamle hus, og da begynner hintingen om at en eller to (eller helst alle tre) bilene på lager (sparebøssene som jeg prøver å overbevise henne om at de er) er en ypperlig finansieringskandidat. :blink:

 

Så...hva tenker menigheten? 

 

Jeg har en 75 modell exmil som jeg hatt i 20 år neste år. Kalesje og olivengrønn ensfarget. God stand, satt på lager pga tidspress og anskaffelse av en 88... Ikke EU siden 2013, men skal ikke være så mye å ta tak i. Bremser og klutsj fungerer fint på de små lufteturene den får, det eneste er at jeg tror forgasseren suger falsk luft når den blir varm, så da er den slapp. Altså min første LR, og som fikk meg inn i miljøet. Heter Bråstopp etter at et knust kryss i et knokkelhus kilte seg i 30 km/t på en grusvei... 

 

Jeg har også en S2a fra 1970 (første med lys originalt i skjermene) som jeg kjøpte fra Vardø eller Vadsø (husker ikke) mens jeg var i Antarktis et år... Jeg ble "fortalt" av TLT (for dere som har vært her en stund) at jeg måtte kjøpe den :). På denne har jeg byttet det meste fra diff og ut på alle fire hjul, og forrige eier totalrenoverte motoren. Ellers er den en helt original televerksbil (mener jeg det var, glemmer fort...). Ikke EU ok på tre-fire år, men kun pga tre unger og husbygging. Kjent feil er romling/rumling ved lav belastning (ikke ved pådrag eller motorbrems). Er trolig mellomaksel bakover eller diff bak. Heter Daktarien etter filmen. Navn arvet fra forrige eier. 

 

Sistemann er en FC109 fra 1969. Kjøpt i Sandnes, mye bare for at den ikke skulle forsvinne ut av landet... 

Har norske skilter, og nesten ny motor montert av Gaute. Opprinnelig dansk flyplassbil brukt som "safaribil" i Oslos jungel:rolleyes: Har aldri kjørt den, men starter og går fint (etter at man har pusset litt på stift og fått frem bensin) Bremser og clutsj må gjennomgås. Bensintank er tvilsom. Var EU-ok da den ble satt på lager i Sandnes, men det er lenge siden... Heter Kifaru, navngitt av Ketil etter "hornet" ettermontert på panseret for å få plass til to-krets bremsesystem. 

 

 

Ja.... Hvilken skal jeg selge, og når? Bør jeg vente til våren når "alle" skal ha veteranbil? Bør jeg få kandidaten EU ok? Gjør det veldig mye med prisen? 

 

Jeg har jo vanskelig for å selge iallefall de to første... Jeg får vel aldri kjøpt noe igjen, og de har vært med meg lenge og gjennom mye rart... 

 

Jeg vil heller ikke selge til noen som ikke har plass eller plan for bilene, selv og jeg ikke akkurat er ideell eier selv heller for tiden. Iallefall FC-en bør gå til en "verdig eier", men vanskelig å stille slike krav... :unsure:

 

 

 

Noen innvendinger? Noen som vil kaste masse penger etter meg for fc? Som vil ta vare på den? :huh::D

 

 

Og jada... Jeg har nok bilder.... Men da må jeg på en pc etterhvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke den som vil ha peis og pipe delta i finansieringen? 
(Sånn som du skrev virker det som det kanskje ikke er din høyeste prioritet og som kvinne kjenner jeg at jeg kan stille det spørsmålet?)

 

Ikke selg noe du tror du vil angre iallfall. Det er en "fin" måte å bygge opp irritasjon mot den man bor sammen med på lang sikt om man ender opp med å "ofre seg" for mye ...

Jeg hadde ikke satt pris på at husbonden skulle be meg selge noe jeg selv ville beholde for å finansiere noe jeg kanskje ikke så samme verdi i. Da kan det være en bedre investering i framtiden å faktisk vente og spare i fellesskap i stedet.  

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Jeg ser at jeg kanskje skrev det litt farget... Men joda, alt er felles. Vi har holdt sammen såpass lenge at alt er vårt, ikke mitt og ditt...sånn tålig. :rolleyes:

 

Jeg har jo tenkt tanken selv, det er fornuftig å selge iallefall en bil. Jeg har jo en 16 år gammel D3 også.

 

Det jeg egentlig lurer på er hvor mye en EU-godkjenning kan utgjøre...og hvor mye høst/vår kan utgjøre. 

EU betyr vel mye, jeg ser jo det at det er en fordel å kunne kjøre avgårde med bilen. 

 

Takk for svar. Nå har jeg iallefall luftet at jeg tenker på salg. Kanskje helst Kifaru. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eu-kontroll har alt å si. Bilen blir så veldig mye mer lettsolgt. Da vet de at den er kontrollert og kjørbar, ingen overraskelser.

I tillegg kan den prøvekjøres før kjøp. 

Ikke alle har mulighet til å hente bil på henger heller, som igjen begrenser antall kjøpere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig at jeg får "skylda" for et flott motorskift. men jeg må dessverre dementere det ryktet.

Det er singlecaben vi snakker om jeg husker rett.

Han hadde en bror med twincab som også var innom verkstedet.

Begge fikk endel stell hos meg og noen modifikasjoner.

Men nå begynner det å bli en mannsalder siden jeg så dem sist.

 

Godkjent PKK er  lurt.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vidar S skrev:

Kjørbar bil med godkjent EU på skilter vil jeg tro drar opp prisen veldig, kanskje ei pipe eller to. 
Fiks tank og tenning, få den på veien og legg den på Finn. 

 

Såpass? Tror dere at en sær ting som en FC er verd så mye? 

 

2 timer siden, lafterolf skrev:

Eu-kontroll har alt å si. Bilen blir så veldig mye mer lettsolgt. Da vet de at den er kontrollert og kjørbar, ingen overraskelser.

I tillegg kan den prøvekjøres før kjøp. 

Ikke alle har mulighet til å hente bil på henger heller, som igjen begrenser antall kjøpere.

 

Veldig gode poeng! 

 

10 minutter siden, gautes skrev:

Hyggelig at jeg får "skylda" for et flott motorskift. men jeg må dessverre dementere det ryktet.

Det er singlecaben vi snakker om jeg husker rett.

Han hadde en bror med twincab som også var innom verkstedet.

Begge fikk endel stell hos meg og noen modifikasjoner.

Men nå begynner det å bli en mannsalder siden jeg så dem sist.

 

Godkjent PKK er  lurt.

 

Da husker jeg sikkert feil. Kanskje du bare sa den gang jeg kjøpte at det var ny motor da du skrudde på den? Du har iallefall montert wireoverføring til gasspedal, såpass må du vel få æren for :rolleyes:

 

Ja, virker som pkk/EU er veien å gå. Tenkte jo egentlig det, men greit å få det bekreftet. Og skriftlig forsåvidt, så jeg har alibi for å skru ^_^

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banken har penger Atle, sist jeg sjekket hadde de ganske mye.

 

Skilter gir nok både høyere pris og raskere salg ja. Spørsmålet er om en trebarnspappa gidder å bruke bruke korte, mørke og kalde ettermiddager under gamle seriebiler. Livet har lært meg at mekking skal være lystbetont og komfortabelt :)

 

Mye triveligere å ligge på gårdsplassen hjemme i mai med jentene løpende rundt og samboer som serverer kaffe en å fryse ræva av seg på Evje i Desember

 

Hvis du skal selge 88’n vurderer jeg LR comeback

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, @le skrev:

Sistemann er en FC109 fra 1969. Kjøpt i Sandnes, mye bare for at den ikke skulle forsvinne ut av landet... 

Er redd de store pengene kan være i utlandet. :o  Skjeldne biler og få kjøpere. Dessverre ender mange opp som prosjekter som ikke blir ferdige. 

FC er artig og nyttig bil:D . Selg de andre og gjør FC`en ferdig! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig tema du har tatt opp.

 

Og gode svar er kommet.

 

Siste 13 måneder har æ solgt 3 av kjøretøyene mine, en motor (som var handlet inn til noe spesielt) og campingvogn. Trodde æ hadde redusert betraktelig, men noe besøk denne helga lurte på hvor mange kjøretøy æ hadde og ved opptelling hadde æ siste 13 måneder handla 3 stk kjøretøy med 4 hjul. Altså e æ stort sett på stedet hvil, og ettersom noe av det æ solgte hadde 2 hjul eller i alle fall var mindre enn bil har plassen innendørs faktisk blitt mindre.

 

For vinteren har æ måtte låne innendørs lagring for ett kjøretøy, og ett kjøretøy er periodevis parkert på en «nylånt» innendørs parkering. Utendørs parkering har for tiden fått økning på +2 kjøretøy.

 

Priser utenlands er jo langt høyere enn her i Norge. Det æ har solgt var priset på ett «norsk nivå» ettersom æ ønsket andre entusiaster kunne ta «vaktmester-oppgaven» videre. I utgangspunktet ser æ på oss som vaktmestere på objekter som andre kan fortsette med når vi en dag selger. Vet, og har også sett, at de tre kjøretøy æ har solgt kom til «riktige eiere». Kjøretøy har blitt videreforedlet og i alle fall 2 er veldokumentert i bruk.

 

Mange av oss har flere kjøretøy, som er nesten ferdig, eller nesten PKK-godkjent. Ønsker ikke å ødelegge tråden med diskusjon om PKK-godkjenningene og hyppigheten av disse, men nevnte biler hos trådstarter er nok i mer enn god nok stand til å brukes. Og slik er det for flere, tror æ. PKK er dog ett stadig tilbakekommende spøkelse, og noe av gleden med kjøretøyene blir borte når man går og tenker på dette med varierende dårlig samvittighet for ting man føler man burde fikset. 
 

Har selv vært heldig, med plass og veier for passende lufteturer for kjøretøy slik at de ikke står sæ i hjæl. Men «sivilisasjonen kommer stadig nærmere». Joda, har snakket med andre «vosne/gamle» (var en her på forumet som «måtte spørre de gamle» for å få svar en gang, så er for tiden lett fornærmet) og det er ikke bare æ som sitter med denne følelsen om dårlig samvittighet for alt man ikke rekker å gjøre.

 

Og æ har ikke barn som skal følges opp, eller pipe og peis som med fordel kan prioriteres.

 

Et poeng, som æ tenker mer og mer på, som ikke er nevnt i tråden er 2025. Da blir det slutt i Norge på salg av nye kjøretøy med forbrenningsmotorer. Og vi får ikke lov å bygge inn elektrisk drift i våre kjøretøy, det har blitt helt umulig i Norge å gjøre dette. Æ har stoppa flere av prosjktene mine, har jo el-motorer og regulatorer liggende for formålet. Så det kommer hverken «selvbygd» VW Transporter med el-drift eller Serie 1 88 tommer med el-drift eller mc med el-drift ut fra «stedet for de kreative ideer». Mulig blir det ATV med el-drift, bruken av den ATV’en er allerede på kant med diverse regler.

 

Hva skjer med drivstoffprisene etter 2025? Hvordan vil det påvirke bruk av våre kjøretøy? Muligens blir det mersalg av kjøretøy ut av landet.

 

Men for smertefri utførsel av kjøretøy så må de være PKK-godkjent. Bor jo på grensen, og folk blir stoppet på tur inn i Sverige med kjøretøy. Da kommer telefonene til mæ om æ kan hjelpe, eller om æ kan lagre. Og det har æ ikke muligheter til, aner jo da at æ står med lagringsproblem etter kort tid for objekter som er handlet rimelig i Norge og som ikke har så stor verdi utenlands.

 

Tja, nå må æ justere bremser på en bil som må på PKK i morgen. Så dette var bare noen søndagsbetratninger fra en som vanligvis ikke skrur på søndager.

 

Ønske dokk ein fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Elvehundre skrev:

Et poeng, som æ tenker mer og mer på, som ikke er nevnt i tråden er 2025. Da blir det slutt i Norge på salg av nye kjøretøy med forbrenningsmotorer. Og vi får ikke lov å bygge inn elektrisk drift i våre kjøretøy, det har blitt helt umulig i Norge å gjøre dette. Æ har stoppa flere av prosjktene mine, har jo el-motorer og regulatorer liggende for formålet. Så det kommer hverken «selvbygd» VW Transporter med el-drift eller Serie 1 88 tommer med el-drift eller mc med el-drift ut fra «stedet for de kreative ideer». Mulig blir det ATV med el-drift, bruken av den ATV’en er allerede på kant med diverse regler.

 

 

Med fare for å kuppe tråden; hvor er ikke ombygging til el-drift tillatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt på salg av NYE forssilbiler om jeg leser rett.

Med snittalder på rundt 10 år på bilparken ender jeg opp i 2035.

Da er jeg, inshallah, kloss på 80 og med ca 80 i snitt i levealder tenker jeg at jeg da er mest opptatt av servicen på pleiehjemmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.11.2021 den 13.45, Elvehundre skrev:

Vanskelig tema du har tatt opp.

Jepp, men på en måte egentlig ikke. Det er jo bare å prioritere. Det er jo strengt tatt ikke et stort verdensproblem :)

 

På 6.11.2021 den 23.53, Ranger skrev:

Er redd de store pengene kan være i utlandet. :o  Skjeldne biler og få kjøpere. Dessverre ender mange opp som prosjekter som ikke blir ferdige. 

FC er artig og nyttig bil:D . Selg de andre og gjør FC`en ferdig! :P

Problemet er plassen den tar... Jeg har egentlig dobbeltgarasje, men ikke så stor som det ser ut som du har. Jeg har i tillegg alt annet skrot også i garasjen, så det er så vidt plass til Leafen som stort sett bor der...

På 7.11.2021 den 0.09, Ranger skrev:

Du har jo den originale kassen også!  Måtte sjekke bildet i din gamle tråd.

Ja...jeg tror det meste er på plass :) Så noen gamle bilder fungerer ja? Så bra.

 

På 8.11.2021 den 11.14, Vidar S skrev:

 

Med fare for å kuppe tråden; hvor er ikke ombygging til el-drift tillatt?

Kupp ivei! Bare trivelig med liv på forumet! 

 

På 6.11.2021 den 23.34, tdiThomas skrev:

Banken har penger Atle, sist jeg sjekket hadde de ganske mye.

 

Skilter gir nok både høyere pris og raskere salg ja. Spørsmålet er om en trebarnspappa gidder å bruke bruke korte, mørke og kalde ettermiddager under gamle seriebiler. Livet har lært meg at mekking skal være lystbetont og komfortabelt :)

 

Mye triveligere å ligge på gårdsplassen hjemme i mai med jentene løpende rundt og samboer som serverer kaffe en å fryse ræva av seg på Evje i Desember

 

Hvis du skal selge 88’n vurderer jeg LR comeback

 

 

Jassa, så du er innom her ja :) Banken er ikke vanskelige nei, det skal ikke stå på mengden penger de har kastet mot meg allerede :rolleyes:

 

Lystbetont og komfortabelt - det var planen da jeg endelig fikk meg hus med stor (varm) garasje. Jeg hadde i euforien helt glemt at jeg har samboer og barn. 

 

Tror 88'n blir veldig vanskelig å selge...for meg selv altså. Den vanskeligste av dem.

På 8.11.2021 den 20.40, gautes skrev:

Da er jeg, inshallah, kloss på 80 og med ca 80 i snitt i levealder tenker jeg at jeg da er mest opptatt av servicen på pleiehjemmet.

 

De har trolig godt internett på det pleiehjemmet i 2035, så vi andre er reddet en stund til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen i klubben Atle! Hva skal selges? Man lager en form for annonse et sted man tror ingen ser det, så får man en henvendelse eller to og en innser at en egentlig ikke VIL selge. Jeg har vel flere biler som har stått lenger enn dine da. De står jo godt der de står...

 

Som Lars pleide å skrive i signaturen sin: "Den som har flest prylar når han dør vinner" 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...