Gå til innhold

Discovery 1


tele109

Anbefalte innlegg

Hallo. Har gått til innkjøp av en disco 1998 300 tdi ES. En klar oppgradering hva angår komfort, sammenlignet med min 1993 200tdi defender.

 

Men den ligger litt for dårlig på veien, bytta alle foringer, dette hjalp noe, men ikke nok. Bilen er også heva endel, standard fjærer og dempere er på vei fra UK. Men spørsmålet er ; må jeg også bytte radiusarmer(noe jeg selvfølgelig ikke tenkte på når jeg la inn bestillingen)? Kunne noen målt lengda på originale radiusarmer så jeg vet hva jeg har? 

Siden jeg har den siste årgangen av D1 er det endel elektronikk. Hvis jeg skulle prøve å få tak i en tilsvarende delebil, vet dere hvilken årganger jeg burde se etter? Bortsett fra 98 mod 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lengden på radiusarmene som må forandres, det er vinkelen på framaksel som blir feil. Du må nok kjøpe armer med casteroppretting. Du nevner ikke hvor mye du har hevet så da kommer det heller ingen direkte tips på hvilke armer du trenger.

Eller, du kan kjøpe nye pokaler foran med oppretting, for jeg har til gode å se en gammel stivakselbil der alt er i skjønneste orden, og da får du byttet både pokaler og lager, og du får ikke feil vinkel på diffhuset.

 

Men du nevner at standard fjører og dempere er på vei, og da blir alt likevel overflødig av nevnte ting. 

 

Angående delebil, så vil alle D1 fra 94 og opp til og med 98 gjøre jobben. Om dieselpumpa er elektronisk styrt eller ikke spiller igrunnen ingen rolle, resten av bilen er lik.

På 1.6.2020 den 11.02, KjellB skrev:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du monterer orginale fjører blir nok bilen normalt stabil igjen. Du trenger ikke bytte annet enn fjører og dempere.

 

Uten tegninger vil jeg slite med å forklare castervinkel, Tore Kjernmoen lagde veldig gode tegninger med forklaring på dette for veldig lenge siden, sikkert 15 år siden, men å finne det nå blir vanskelig, og dessuten er gamle bilder borte på forumet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caster er helningsgraden på kinglagrene, dvs. dreiepunktet når du styrer bilen. Når caster er positiv, slik som på en bil eller sykkel, så løftes bilen ørlite grann ved sving. Hjulet søker å rette seg opp selv fordi vekten av kjøretøyet ligger bak vertikalaksen og ''presser'' hjulet i posisjon til å styre rett framover. Blir vinkelen nøytra er det ingen slik oppretting og blir vinlete og farlig. Når en bil med radiusarmer heves vil castervinkeen bli slakkere fordi vinkelen på armen blir større og du mister noe eller alt av selvoppretting.

Hvis radiusarmene dine er av støpejern og foringene under akselen har boltene midt i foringen kan du ta det helt med ro, da vil caster komme med riktige fjærer.

Castervinkelen.jpg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...