Gå til innhold

Omega 909


Ranger

Anbefalte innlegg

Skiftet olje på Statoil her om dagen og hadde dårlig samvitighet for at det var litt for lenge siden sist.:o

Jeg spurte litt om tilsetningstoffene de hadde i hylla i Omega serien fra Norsk Industriolje.

Ved test med fingrene på et skujern som hadde vært nedi olje, Omega og så blandet rundt i olje igjen var det merkbart glattere enn bare olje. Jeg ble så overrasket at jeg slo til på en boks til en sinnsyk literspris. Etter en dag var tomgangen økt med sirka 200 o/m og ventiltikkingen på høyre topp er redusert etter en ukes drift.

Omega 909 pdf brosjyre

 

Noen som har erfaringer med dette eller andre oljetilsettninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljetilsetninger er et minefelt! Noen har gode erfaringer, andre skyr dem som pesten, alle har en mening men ingen vet noe med sikkerhet.

Selv har jeg god erfaring med Slick 50 på en Peugeot 309 på slutten av 80-tallet. Behandlet motor og girkasse og forbruket sank 10%. Etter 150.000km var det ingen merkbar slitasje på kamaksel.

Senere har jeg behandlet andre biler uten hverken positivt eller negativt resultat. Da har jeg brukt både Slick 50 og QMI.

Her er forresten et engelsk datablad på Omega 909.

Det er et annet middel som også skal være helt fantastisk: Energy Release. Veritas testet og det hele...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ble frarådet Slick 50 av ein fagmann. Grunnen skulle visstnok vera (så vidt eg husker?) at det var uheldig for tetninger, spesiellt bakre veivtetning med påfølgande lekkasje til clutchhuset blei påpeikt.

 

Men som sagt, det er stort sett rykter og få fakta ute og går - og nå har eg gjort min del for å spre rykter eg ikkje sjølv kan underbygge <_>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omega har vistnok også en pakningsfornyer som tilsettes oljen. Dette skal føre til at gummipakninger, simeringer etc blit mykere og tetter bedre.

 

Skulle være mitt i blinken for Land Rover folket. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Vurderer å prøve noe av det samme på min.

 

Er det noen som kjenner til Tufoil Engine Treatments?

 

Norsk forhandler er G-Powertec i Drammen. Denne har bare lovord om tilsettningen. Prøver å få tak i en liter før helga, slik at jeg får kjørt en skikkelig test.

Det hadde ikke jeg toret å gjøre på en sliten V8 med mange mil bak seg.. Ta ihvertfall en titt ned i ventildekslene og se om det ligger "kokshauger" der, De blir isåfall skylt nedover i motoren....Og ikke å forglemme områder rundt kammen under plenumspakningen, mye koks kan samles der også. nei....... ;)

Endret av terratracker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Produsenten nevner at det problemet kan oppstå på veldig gamle motorer, men da snakker vi om motorer kjørt på olje fra 50 tallet (i følge WEB siden deres). De anbefaler på slike motorer å rense bunnslammet ut av bunnpanna før middelet tas i bruk, men ellers er det bare lovord.

 

Jeg har også snakket med flere kjente som driver med V8ere i AmCar miljøene, de tre jeg har snakket med har alle brukt slike stoffer på sine motorer uten negativ erfaring. Dette er snakk om eldre biler enn min.

 

Kan det være at frykten for det ukjente gjør at man automtisk betegner det som noe farlig og skummelt :ph34r: ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rover V8 er noe for seg selv, Per, det er derfor jeg sier dette med koks og slam (selvopplevd). Det at jeg samtidig er motstander av å helle eller spraye på "stoff" for å redde en gammel motor gjør ikke saken bedre.... Hva ønsker du å oppnå? Så lenge det finnes folk som ikke gidder eller har kompetanse til å rette på lekkasjer eller slitasjer på slitte motorer, så tjener slickene fett, og fallbyr produktene sine... Spør en kvalifisert bilmekaniker hva han synes om dette hvis du ikke gidder høre på maset mitt.... ;) PS. Per, har du deaktivert PM'en din?? :huh:

Endret av terratracker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ønsker du å oppnå?

Ikke så veldig mye mere enn å utsette overhalingen av ventilløftere og kamaksel til økonomien tillater det, dvs ett års tid eller noe sånt, dvs forhindre økt slitasje. I tillegg skal jeg uansett ta ett oljeskifte nå, så da tenker jeg at siden dette stoffet faktisk har vist seg å fungere bra (for andre brukere) og har positiv effekt på motoren, så ser jeg ikke så stor fare med å prøve det jeg og.

 

Rover V8 er noe for seg selv, Per, det er derfor jeg sier dette med koks og slam (selvopplevd).
Det stemmer at 3.5L V8 påståes å ha feil design med hensyn til smøring og er veldig følsom for gammel olje (Ref: RPI Engineering), noe som medfører slam og koksing. Jeg har kansje ikke villet ta en flushing av motoren eller kjørt den på en tilstettning som er laget for å kun rense motoren, uten å ha mulighet til å åpne motoren etterpå og sjekke smørekanaler og slikt.

 

Det som skal være det magiske med dette luriumet er at det er basert på faststoff smøremidler, og har en svak rensende effekt. Dvs at slagg og avsettninger ikke blir løsnet i store biter slik at kanaler tettes, renseprosessen skjer i stedet over lang tid. Jeg vil tro man kan oppnå det samme effekten ved å kjøre på en syntetisk olje, bortsett fra at da får man ikke den viskositeten man trenger for å beholde oljetrykket. Det er egentlig ikke anbefalt å kjøre på rene teflonbaserte faststoff smøringer siden disse har en tendens til å svelle og derfor skade motoren (i følge en kompetent bilmekaniker). Disse stoffene er heller ikke å anbefale for nye motorer pga de har ikke kjørt seg inn (til det trenges mere friksjon). Men på min gamle motor forventer jeg en liten forbedring i ytelse og kansje forbruk, i tillegg til å redusere slitasjen som skjer nå.

 

hvis du ikke gidder høre på maset mitt....

Maset ditt vil jeg veldig gjerne høre på og setter veldig pris på svarene dine, for du har veldig god peiling på dette og hint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen mulighet er å kontakte O' Orakel Kjell Nerli i Sandefjord 33458165 og forhandle frem en deal om motorbytte, og så skal du se at det løser seg på en rimelig måte.. Da får du evt. Range Rover 3,5 men 9,35 i komp. om ønskelig. Han tar nok din motor i innbytte og bistår sikkert med skiftingen.PS. han har løftebukk for rammebesikting... B)

Endret av terratracker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta av toppdekslene på din v8, gjør du det vil du se tilstanden som Terratrekker påpeker kan være alt fra ingenting gjennom brune avleiringer til svære flak med svart silikatlignende greier. Det siste betyr bare at motoren har gått en del, og det behøver ikke bety at man har sluntret unna oljeskift. Kjenner et par som virkelig kan disse motorer som sier at du skal la det bli inntil du har tid og ork til å ta av toppene og rense de. Andre forsøk på å bli kvitt avleiringene fører bare til at du tetter igjen oljeganger med mulig katastrofal resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen mulighet er å kontakte O' Orakel Kjell Nerli

 

Nå prater vi jammen :):)

Dette får vi prate litt mere om til tirsdagen på Furulund. Har jeg flaks så har jeg ikke ødelagt motoren til da. :ph34r: :ph34r:

 

Andre forsøk på å bli kvitt avleiringene fører bare til at du tetter igjen oljeganger med mulig katastrofal resultat.

Det er vel udiskutabelt at avleiringer kan tette oljekanaler, det er jeg enig i. En importør Magnettecsier følgende om dette temaet:

Renere motor:

En rekke brukere opplever langt høyere drivstoffbesparelse enn 5-10%. Det skyldes renseegenskapene til Tufoil. Carbon og oksydert olje fra forbrenningen kleber seg på stempel-ringene som etterhvert mister tette- og kompresjons-egenskapene. Tufoil løser opp forurensningene forsiktig, og gir motoren tilbake sin opprinne-lige kompresjon og drivstoff-forbruk. Renseprosessen foregår så forsiktig at det ikke er fare for å tette til

oljekanaler.

LR LAW, med denne påstanden forplikter det vel importøren å betale meg, hvis min motor blir ødelagt? Endret av Per_Lyder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renere motor:

En rekke brukere opplever langt høyere drivstoffbesparelse enn 5-10%. Det skyldes renseegenskapene til Tufoil. Carbon og oksydert olje fra forbrenningen kleber seg på stempel-ringene som etterhvert mister tette- og kompresjons-egenskapene. Tufoil løser opp forurensningene forsiktig, og gir motoren tilbake sin opprinne-lige kompresjon og drivstoff-forbruk. Renseprosessen foregår så forsiktig at det ikke er fare for å tette til

oljekanaler.

LR LAW, med denne påstanden forplikter det vel importøren å betale meg, hvis min motor blir ødelagt?

Jeg synes heller at det virker som de i ettertid kan fraskrive seg ansvar for at brukeren ikke kan merke noen forskjell da renseprosessen/endringen har skjedd "forsiktig", med andre ord gradvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men da ødelegges jo ikke motoren hvis renseprosessen har skjedd gradvis og man ikke merker noe forskjell.

 

For å tenke litt smørekanal teori og sirkulasjons sløyfe. Hvis det mot formodning skulle løsne store partikler så vil jo disse bli skyllt ned i bunnpanna og så å filtreres bort i filteret. Rein olje vil da pumpes opp i toppen av motoren og smøringen går fint. Hvis ett partikkel setter seg fast i en retur kanal vil ikke sirkulasjonen stoppe fordi oljen pumpes fortsatt opp gjennom filteret men går ned en annen vei. Hvis alle retur kanaler tettes vil oljen bli liggende igjen i toppene, og dette vil fort merkes (dette er lite trolig vil skje). Hvis det ligger partikler i trykksiden etter filteret så kan selvsagt disse tette igjen kanaler og dermed stoppe smøring. En annen plass som kan stoppe sirkulasjon er at kanaler inn til veiva kan tettes av slam, men også her blir oljen filtrert før den pumpes inn i kanalene.

 

Dermed hvis filteret byttes tidsnok så burde man unngå slamproblemet, ikke sant?

 

Man skal aldri skrape for hand på sot og slam som ligger på toppene, så fremt man ikke kan forhindre at dette setter seg i toppen eller i kanalene. Det blir noe annet med veske som skyller over ett område med slam. Sammenlign det med vann som renner over ett område med sand og leire. Slammet taes ikke med i store klumper, men løses opp i små partikler. Hvis man begynner å røre rundt i slammet for hand eller med verktøy da vil store klumper løsne og taes med av vannet.

 

På store båtmotorer kan vi glemme verktøy i smørekanalene uten at det betyr så mye :D I de motorene kan du også stå på stemplene B)

 

Men så stor er ikke min. :ph34r:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk, du ,jeg har hatt et par timer inne i skipsmotorer.... :ph34r: Finn en illustrasjon der du ser ned i motoren med innsuget og toppakningen fjernet. Da vil du se hvor evt. slagg vil kunne legge seg. På toppen av ventilløftere og kamluber. Dessuten går oljepumpa på motoren ofte i bypass, og da er det kun et nettingfilter som hindrer urenset olje å passere, hvis ikke gitteret allerede har løsnet. Dette skjer jo uavhengig av tilsatsmiddelet, men vil garantert påvirke overtrykkstempelet, da dette er laveste parti på pumpen. For å summere: Hele smøresystemet på motoren er en idiotisk flopp som kunne vært forbedret da Land Rover overtok motoren på slutten av 60 tallet. De siste av disse motorene ble levert med forbedret smøresystem, men da var det slutt på å benytte den motoren... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore har tidligere lagt ut ett bilde av det området du snakker om. Finnes under tråden om hvordan få reflektor platen til å tette i endene. Det legger seg nok oljeslam der, og den sikkert ikke grei å videre i systemet.

 

Finnes det noen triks eller symptoner som viser at filteret blir bypasset under drift (lyd)?

Og er det en egen bypass ventil i filterhuset, jeg finner den ikke igjen på tegningen over pumpen. Overtrykksventilen finner jeg, men denne sitter jo i plenumskammeret på pumpa og skal kjøre olja tilbake til sumpen hvis trykket blir for høyt i systemet. Har også lest tidligere at filteret blir bypassed hvis det går tett (men jeg finner ikke ventilen i manualen jeg har), noe som både er en svakhet eller fordel ut fra hvilket hensyn man tar.

 

Det som egentlig er problemet med Rover 3.5L V8eren er som du sier smørolje pumpens konstruksjon i tillegg til kam konstruksjonen eller smøringen av den. Derfor har det også blitt hevdet med rette at man skal være forsiktig med tillsettninger og tilogmed syntetisk olje på disse motorene. For å få den til å gå bra bør man bruke mineralsk 15-50 eller 20-50 olje og ikke noe annet.

 

For de som ikke skjønner at jeg gidder å argumentere mot disse sterke anbefalingene og fortsatt kjører på med min mening, er fordi jeg selv har hatt den samme meningen som oss alle. Det som har trigget meg til å ville prøve dette Luriumet av en Snake Oil er de gode resultatene som det hevdes å ha oppnådd, både her i landet og i USA. Jeg har snakket med både en importør og en forhandler om disse problemene som er kjent for V8eren, og de stiller seg tvilende til at dette produktet skal medføre slike problemer for motoren. I hvertfall har ingen av deres kunder kommet med slike tilbakemeldinger. Det finnes selvsagt stoffer på markedet som ikke alltid har positiv virkning på motoren, men det betyr selvsakt ikke automatisk at alle stoffer er negative for motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljepumpens by-pass ventil består av en fjær, en gummilapp og en retainer til å holde det hele på plass. Ikke alle motorene har denne ventilen, det er kanskje ikke så lett å se forskjell på pumpene fra utsiden. Denne ventilen åpner garantert når 20/50 olje er kald, og det er jo ofte kaldt i dette landet..I min bok som omhandler motorer frem til -84 er det bilde av pumpen og der er denne "oil filter bypass valve" avmerket. På senere motorer er det gjort forandringer på bypass systemet, men jeg finner ingen beskrivelse. Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn en illustrasjon der du ser ned i motoren med innsuget og toppakningen fjernet.

 

Fant ut at jeg har glemt å ta akurat det bildet men her er ivertfall et par andre fra splitting av åtter`n:

 

v8%20innsugsmanifoil%20liten.JPG

 

Hoyre%20topp%20liten.jpg

 

venstre%20topp%20liten.jpg

 

Dette er slik det så ut da jeg plukket fra hverandre min, kommentarer mottas med takk. Jeg har monterert toppene igjen etter å ha renset dem rimelig nøye - hverfall på overflaten.

 

Terratracker, kan du fortelle merer om Guruen ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guru? ja,kanskje, men et orakel på Land Rovere. Han har tidligere avertert i klubb blekka, og besitter mye brukte deler til bl.a Range Rover. Fine bilder av motoren din, Jens, er det kambytte på gang? En god del avleiringer som skal vaskes vekk med Omega Vaskepulver der, ser jeg... :D Spøk til side. Motoren ser ut som de fleste Rover V8 etter noen turer rundt kloden.. Er det bare brunt belegg, så ikke rør det, det har ingen betydning. Km?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er denne som skal oppi :

 

Piperkam%20lite%20.jpg

 

He he.....

 

Det tok sin tid, kammen gikk fra RPI 13 mai, og fikk den ikke før onsdag kveld i denne uken, hva dere enn gjør og ikke gjør med bestillinger fra england - prøv å hold dere unna transportselskapet ANC, de har løyet så mye til meg i denne prossesen at jeg ikke har opplevd maken. Har selv jobbet med logistikk på inkjøpssiden i en 5 års tid og kjenner reglene, ANC har pokker meg brutt alle :( 3-4 ukers levereringstid er helt greit, men da med det på forhånd avtales - jeg bestilte det med tre dagers leveringingstid og betalte deretter for frakten. Surt oppgulp slutt.. Sitter i sola og flytter deler fra orginal innsugsmanifoil over offenhauser innsuget - livet er herlig, dere . :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opps, glemte kilometer`n: 222 000, det lå diverse kvitteringer i bilen da jeg fikk den, deriblant en fra Bøhler på kam og timingsett, som var datert noen uker før siste PKK. PKK kvitteringer med bare nuller lå også i bilen og oppga at kjt. var gått 123 000 på den kontrollen. Kompen på motoren er bra men den manglet relativt mye RPM i 4 gir, den var ikke spesielt interresert i å bevege seg over 3000 omdreininger og ga ca 100 kmt som topphastighet (så lenge det var flatt). Slik skal det vel ikke være ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gamlekammen og løfterene er nesten nye, skal du selge det?? Det med at du ikke får dreis på turtallet kan være noe så enkelt som en dårlig bensinpumpe, noe som ikke er uvanlig etter 220 000km. Hvis du bytter bensinpumpe, så anbefaler jeg Carter sin pumpe. Det er en rotorpumpe med overtrykksføler, som gjør at bensin blir sendt direkte fra pumpen og tilbake til tanken ved overtrykk, og ikke frem til motor for å bli oppvarmet, og så til tank som på originaloppsettet. Du får den sikkert hos Steinar Stolen eller andre som selger US parts. Husker ikke prisen, men sikkert ikke dyrere enn ny original. Summingen er som musikk i øret når du slår på tenningen... Ikke noe tikk--tikk---tk..... ;)

Endret av terratracker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Performence Characteristicks of Carter Universal In-Line Electric Fuel Pump for Carbureted Vehickles. Part # P 4070

 

. Operating using leaded, unleaded gasoline or diesel fuels.

. Easy to install with complete installation instructions.

. Positive displasement pump, motor-driven rotary-vane type.

. Constant fuel flow, non-pulsating pump.

. Internal pressure regulating valve.

. No points to burn out.

. No rubber parts to deterioration.

 

Disse data er fra en eldre katalog, men jeg regner med at delenr. er det samme nå.

Endret av terratracker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det settet jeg har er gått 100 000 og er vel passe slitt, hverfall kammen. Kan ta et par bilder og legge ut men er ikke sikker på om det blir på denne siden av helgen.. Hmm, bensinpumpe, hmm har byttet filtrene i drivstofflinja, det var det første jeg gjorde etter å ha overtatt bilen, sammen med oljeskift ol - synes det er greit å gjøre stor service rimelig ASAP etter overtagelse, da blir det liksom litt ro i sjela og alle nivåer og mengder stemmerer med boka :) , men pumpa er sansynligvis den som har sittet der siden kjt rullet ut fra sollihull i 83 - hadde tenkt å få målt trykket på den men det sto ikke på pri.lista (les: ting som skal/må gjøres før sommeren).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...