Gå til innhold

P38 Rust i kanal, hva går igjennom PKK?


SteinE

Anbefalte innlegg

Hei

Har startet på å få tettet hull fra bak forhjul inn i kupé.

Var så ufornuftig å ta av plast sideskjørt på karosseri- kanalen. Flere hull...

 

Hva går igjennom , vanligvis, av rust på slike steder ved PKK på en rammebil?

Noen som har noen erfaringer?

Ramma er hel og fin rundt om. Det jeg lurer på er kun noen hull i kanalen.

Jeg må få tettet hull inn i kupé, førerside. Men motivet er kun å hindre vann inn og nye jordfeil....og å gli igjennom PKK da.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, SSEE skrev:

Hva går igjennom , vanligvis, av rust på slike steder ved PKK på en rammebil?

Vanskelig å svare på siden det ofte er synsing fra kontrollørens side som avgjør der og da. Men erfaringen viser at du bør fikse sveising / lapping / tetting av karosseriet på best mulig måte før du møter til kontroll. Har du først fått anmerkning, kan det by på mange større utfordringer. Da legger de seg gjerne borti hvordan du har fikset det og hvem som har gjort hva osv ( uavhengig av hva regelverket sier ).

Så min absolutte anbefaling er å fikse rust problematikken først, deretter reise på Kjøretøy kontroll.

 

Husk også at alle hjerner på bilen er jordet mot gods, noe som du må være oppmerksom på ved sveising på bilen. Verksted håndboken sier disse må frakobles ved sveising. Det er det kanskje ikke mange som gjør / gidder:o

 

Mvh Brage    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Alle. Det er nok da lurt at jeg tetter på best mulig måte, for å slippe spørsmål. Dette er på det kjøretøyet som egentlig er 'delebilen', så det blir lettvint og ikke nødvendigvis evigvarende.

Jeg er litt usikker på hvordan det har oppstått; Utenifra eller innenifra.   Jeg har hatt av dekslene utvendig under frontrute tidligere, i forbindelse med at jeg prøvde å få liv i varmetrådene i frontruta. La ikke merke til noe da.  I tillegg til å lukke, får jeg provosere med litt vann i det området, for å se om det kan komme vann inn via pollefilter-åpningen.  Tror det må være noe der , gitt. Jeg har ikke kjørt mye med bilen, men tepppet var alikevel fuktig under.  Bilen står ute.  Tror det har en sammenheng..

Generellt , når jeg f.eks. tar av innerskjermer, det er bemerkelsesverdig rustfritt.  Dette er en RR P38 MY95. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, SSEE skrev:

Generellt , når jeg f.eks. tar av innerskjermer, det er bemerkelsesverdig rustfritt.  Dette er en RR P38 MY95. 

 

.... det var vel en som sa en gang at rust er det ENESTE en P38 eier ikke trenger å bekymre seg for.....:P

 

Pakningen til pollenfiltre trekker vann. Når de er mettet lekker det gjennom. Det kan også lekke gjennom skruene i pollenfilter huset. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da er kanalen tettet. Fukt samlet seg  innenfra, fra lekkasje under frontrute. Bilen stod et døgn ute, og det ble vått inne.  Jeg må igang med fugemasse rundt listene etter godt tips lengre opp i tråeen.

Fukten hadde ikke bare laget hull ut, det hadde også angrepet kabling i området. Har måtte rette opp en del kabelbrudd og skader.

 

Bilen er den eneste LandRover jeg har i drift pr. nå. Opprinnelig kjøpt for å få tak I motor og Nanocom:P. Den har istedet fått et litt lengre liv.. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bilen gikk igjennom PKK med 0-0-0 feil.

Ble litt overrasket. Men glad.

P38 4.6, 252000km, "Ulven"

Vannlekkasje tettet med sikaflex  etter tips over. Kanalen ble lukket, og ikke all verdens fix ellers

- hjullager foran, Byttet en side.

- byttediff bak

- div jordfeil rundt EAS , pga lekkasjen. 

- o- ringer og pakning i ventilblokk

- generell bremsefix

- strammet håndbrekket

- fix av tankmåler pluss byttet rustne bensinrør

 

Tar meg i å tenke PKK betyr ikke nødvendigvis driftsikker... men det er lov å håpe.

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, SteinE skrev:

Tar meg i å tenke PKK betyr ikke nødvendigvis driftsikker...

Riktig. Godkjent PKK betyr absolutt ingenting for  at bilen er drift sikker.

Det er ikke så mye på motor, konverter, autokasse og drivverk som blir sjekket på PKK, foruten synlig lekkasje og utslipp. 

Dynamo, starter og generator samt vitale sensorer kan like godt ryke på vei hjem fra PKK, uansett gir det en god følelse med bilen godkjent for 2 år til.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...