Gå til innhold

L322 tenningsnøkkel vil ikke vris rundt


Joachim G

Anbefalte innlegg

Jeg får ikke vridd nøkkelen rundt. Jeg hører ikke det velkjente klikket når jeg setter nøkkelen i tenningslåsen. Jeg få heller ikke giret ut av Park. Det er nok strøm på batteriet.

 

Jeg har både forsøkt å koble fra batteriet og ta ut sikring 18, uten nøkkelen i. Ikke noe av dette har hjulpet.

 

Problemet oppstod plutselig - uten tidligere symptomer. Jeg var ute å kjørte bare to timer forrut, men fikk ikke vridd om når jeg skulle ut igjen. Heldigvis skjedde dette på gårdsplassen hjemme.

 

Hva er de mest sannsynlige årsakene? Hvordan feilsøker jeg, og hvor krevende er det å fikse? Finnes det deler å få tak i, evt hvor, og ca hvor mye vil delene koste? Finnes det verksteder som kan disse bilene (bilen står på Slependen utenfor Oslo)? For litt siden forsøkte jeg nemelig å få en merkeforhandler til å se på et annet problem, men de hadde ikke verktøyet til de gamle modellene (2004) og hadde sluttet å ta i disse bilene.

 

Hvis jeg setter bilen på verksted, hvor mye vil jeg måtte belage meg på at det kan koste?

 

Om noen vil kjøpe bilen kan jeg nok overtales...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google key stuck in ignition L322. Foruten sikring 18 som du selv nevner ser det ut som det kan være en mekanisk feil på girvelgeren som også kan være årsaken.  https://www.rangerovers.net/threads/key-stuck-in-ignition-04-l322.91905/
 

Dunkan alternativt prøve deg på en tråd på fullfatrr forumet i England. Masse kompetanse på disse bilene der.

 

Martin 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå starter plutselig bilen. Jeg målte 12.3V spenning når jeg ikke fikk start, men tenkte det måtte være nok til å vri om nøkkelen - spesielt mtp at jeg akkurat hadde vært ute og kjørt.

 

Nå skjønner jeg ingen ting, og er nervøs for at dette skjer igjen på uventet plass.

 

Jeg hadde riktignok sprutet litt elektrorens i låsen før i dag. Kanskje det gjorde susen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har byttet mange låsesylindere på flere forskjellige biler. :) Det kan skje at det fysisk løsner biter av støpegods som hindrer nøkkelen i gå rundt. Løsningen er da å bytte den mekaniske delen av tenningslåsen.

Jeg har dessverre aldri byttet på en 322, men mulig du finner en oppskrift om du googler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elektrorens kan ha gjort susen, men det smører ikke så mye. Bedre med "verktøykasse på boks," det smører bedre. 

Det "velkjente klikket" du nevner innledningsvis, kan være at rattlåsen mekanisk slår seg av/på. Nå har jeg ikke L322, men P38, og om jeg ikke hører det klikket når jeg skur av tenningen, går ikke bilen i sleep mode. Og rattlåsen går heller ikke på. Altså er det en bryter der inne for et eller annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøkte å starte bilen klokken 8 i morges uten hell (3c og opphold). Kanskje det er dårlig kontakt ved væromskifter? Har satt på varmeapparatet.

 

Det klikket jeg snakker om mener jeg kommer både fra rattet og låsen.

 

Mulig det er noe rusk i sylinderen. Men da er det jo litt rart at jeg først ikke fikk vridd om, og så fikk det til ved to anledninger senere på dagen, og så ikke igjen i dag - og bilen har vært parkert hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Joachim G skrev:

Mulig det er noe rusk i sylinderen. Men da er det jo litt rart at jeg først ikke fikk vridd om, og så fikk det til ved to anledninger senere på dagen, og så ikke igjen i dag - og bilen har vært parkert hele tiden.

Siste bilen jeg byttet på var en Touran. Eieren opplyste at det hadde vært 50/50 om nøkkelen gikk rundt i lang tid, så han solgte bilen når den til slutt sto fast i tenningslåsen og ikke gikk noe sted.

At nøkkelen ikke går rundt har ingenting med dårlig kontakt å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Joachim G skrev:

Men da er det jo litt rart at jeg først ikke fikk vridd om, og så fikk det til ved to anledninger senere på dagen

 

Har du forsøkt å bevege rattet forsiktig fra side til side mens du forsøker å vri om nøkkelen? 

 

I sommer lånte jeg en god gammel herlig Suburban med 5.7 liters bensinmotor. Kilometerstand 350 000. Og der fikk jeg plutselig ikke til å vri om nøkkelen. Men jeg hadde også med et sett reservenøkler som var helt nye. Med den nye nøkkelen virket det perfekt. Så ditt problem kan også være generell slitasje. Har du flere nøkler, kan du jo forsøke dem om det jeg skrev først i innlegget ikke virker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk tilsvarende på min 2002 modell under ferie i Finnmark i 2009. 2 timer tidligere hadde vi vært langt til fjells, men nå ble bilen hentet av NAF.

Ente opp med å bytte tenningslås på merkeverksted. Virket som en mekanisk feil nede i låsen som var nokså "romslig". Tenningslåsen står som kjent i midt konsollet på disse tidlige modellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er temmelig sikker på at det må være noe elektronisk. Når man stikker nøkkelen i tenningen skal det høres et klikk fra både låsen og rattstammen.

 

Etter mange forsøk over flere timer (uten klikk eller mulighet til å vri rundt) fikk jeg start på den i (klikk). Jeg fikk start på den og fikk satt den igjen på verksted, hvor jeg fikk startet mange ganger på rad før jeg forlot den.

 

Forrut for dette hadde jeg fulladet batteriet. Om det er en sammenheng vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...