Bue Skrevet 21. oktober 2021 Del Skrevet 21. oktober 2021 Har en 2010 D4 3.0 TDV6 som i det siste har hatt en ulyd som følger turtallet. Har ikke merket noe utenom litt uling på tomgang som jeg antok kom fra et eller annet hjul til multireimen. Fikk endelig tid til å sjekke nærmere i dag, og når jeg fjernet multireimen forsvant lyden som forventet. Kunne ikke finne noe feil med hjulene annet en at lyden var kraftigst rundt dynamo. Koblet til IID Tool og ser da til min overraskelse at ladingen er på 11,7V på tomgang. Aldri fått noen varsel om dårlig lading. Under kjøring på 1400 rpm lader den mellom 12,5V og 13,7V Kan det være noe annet en dynamo som er død? Flere som har vært borti at det ikke kommer noe varsel på lading? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 21. oktober 2021 Del Skrevet 21. oktober 2021 På vår D3 fikk vi heller ingen lampe om dårlig lading, men dynamoen var likevel død. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bue Skrevet 21. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2021 Det ble konklusjonen her og. Startet opp uten reim, og da kom meldingen rimelig kjapt. Kjørte ut av garasjen i kveld og etter 50 meter forsvant ulyden og ladingen har siden ligge stabilt på 14,7V.. Hadde en periode tidligere i høst og der lyden var der, og forsvant av seg selv etter 3 - 4 dager, så det kommer nok tilbake. Ny dynamo er derfor bestilt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 22. oktober 2021 Del Skrevet 22. oktober 2021 Høres ut som dårlig dynamo, men husk at D4 lading vil variere mer enn på eldre biler pga det "smarte" batterilade systemet... Hvis bilen har passert 150t km uten bytte så er det sikkert på tide uansett. Jeg hadde en lignende ulyd nylig og da viste det seg å være vannpumpen (tviler på at den ble byttet ved reg-reim bytte ). Den var overraskende enkel å bytte når man først skal ha av multireimen så hvis den ikke er byttet heller så ville jeg vurdert å ta den med. Kjekt å vite at lading og kjøling fungerer som det skal Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bue Skrevet 22. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2021 Klar over ladesystemet på D4, men batteriet var på 21 % i følge bilen, så den burde kjørt på med endel mer enn 12 - 13V. Bilen har passert 270t km, men usikker på om den har vært byttet før. Vannpumpen er byttet ved forrige reg-reim bytte, som riktignok er endel km siden, men tar den nok ikke før neste reg-reim bytte igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elchund Skrevet 22. oktober 2021 Del Skrevet 22. oktober 2021 Jeg beklager hvis dette er veldig "off topic" , men jeg er nysgjerrig på hva vannpumpen har med registerreimbytte å gjøre? Er ikke vannpumpen drevet av multireimen på D4, på samme måte som på D3? På min D3 har jeg tenkt å la vannpumpen være i fred til den begynner å lekke eller lage lyd, er det noen anbefalinger om preventivt bytte av disse? Mvh Tron Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 22. oktober 2021 Del Skrevet 22. oktober 2021 Har sett noen anbefale det men er nok ikke del av regreim bytte hos LR. Koster ikke all verden og som sagt enkel å bytte senere også (noen ting bytter jeg preventivt, men kan jo ikke gjøre det med alt :D)... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 22. oktober 2021 Del Skrevet 22. oktober 2021 2 timer siden, Elchund skrev: Jeg beklager hvis dette er veldig "off topic" , men jeg er nysgjerrig på hva vannpumpen har med registerreimbytte å gjøre? Er ikke vannpumpen drevet av multireimen på D4, på samme måte som på D3? På min D3 har jeg tenkt å la vannpumpen være i fred til den begynner å lekke eller lage lyd, er det noen anbefalinger om preventivt bytte av disse? Mvh Tron Kan jo være greit å bytte, siden man allerede har demontert det meste for tilgang. Husker ikke om man får ut pumpe med kam Reimen montert eller ikke Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elchund Skrevet 23. oktober 2021 Del Skrevet 23. oktober 2021 Tok en kikk i Haynes, ser ut som en times jobb å skifte vannpumpe. Har ingenting med registeret å gjøre. Min kan skal få sitte til den ikke virker lenger . Mvh Tron Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Disco4 Skrevet 23. oktober 2021 Del Skrevet 23. oktober 2021 Tilbake til topic så hadde eg sist sommer nesten 2 veker med oppgitt spenning mellom 12,3 til 13,2v, 9 timer hjemmefra. Ingen feilkoder eller lyder riktignok , men bestilte dynamo likavel. Den ligg i eska enda, å orginale dynamo gir no 14,7-14,9v hele dagen lang. Bekymringsløst. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bue Skrevet 23. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2021 Vannpumpe har ikke noe med registeret å gjøre på disse bilene nei, men virker ikke som det er så uvanlig å ta det sammen med reg-reim. Servicene på min er tatt hos Land Rover-forhandleren, og der er det tatt samtidig. Nå er det andre perioden i høst med ulyd og sannsynligvis dårlig lading, så tror ikke jeg gir denne dynamoen så mye lengre tid.. Begge gangene har det vart i en liten uke. Tydelig "durelyd" som følger turtallet, høy lyd på lave turtall, forsvinner mer eller mindre med høyere turtall. Ny dynamo kommer på tirsdag, så satser på bytte da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Evo16v Skrevet 24. oktober 2021 Del Skrevet 24. oktober 2021 Det er vel smart lading på denne bilen, så om det ikke er behov for lading, så lader den ikke. Min bil er helt lik, ladespenning kan være alt fra 12-14.7V, uten at jeg har hatt noe som helst problemer. Men om du har ulyd, så bør du selvsagt vurdere å bytte. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bue Skrevet 25. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2021 På 24.10.2021 den 9.57, Evo16v skrev: Det er vel smart lading på denne bilen, så om det ikke er behov for lading, så lader den ikke. Min bil er helt lik, ladespenning kan være alt fra 12-14.7V, uten at jeg har hatt noe som helst problemer. Men om du har ulyd, så bør du selvsagt vurdere å bytte. Batteriet var som jeg skrev nede på 21 % på ladenivå samtidig som den begynte å bli treg å starte, så da burde den lade noe mer en 12 - 13 V. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørn_C Skrevet 27. oktober 2021 Del Skrevet 27. oktober 2021 Hvor mye skal spenning ligge på under gløding før oppstart? Der varierer mim fra 11.3-7. Spretter opp til 14.3 når den starter? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 27. oktober 2021 Del Skrevet 27. oktober 2021 1 time siden, Bjørn_C skrev: Hvor mye skal spenning ligge på under gløding før oppstart? Der varierer mim fra 11.3-7. Spretter opp til 14.3 når den starter? Spørs no på batt tilstand Tenning på 20 amp Gløding, 60-80 amp Start motor.. Et sted mellom 30 - 60 amp Over 11 volt vil eg si er innafor. Mener å målt min ned mot 10 volt I start øyeblikket... Lade spenning vil nok ligge over 15 volt avhengig av ute temp og batt tilstand. Droppers om regel ned mot 14,7 etter litt kjøring Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.