Gå til innhold

D4: Dynamo lader nesten ikke, men ingen feilmelding?


Bue

Anbefalte innlegg

Har en 2010 D4 3.0 TDV6 som i det siste har hatt en ulyd som følger turtallet. Har ikke merket noe utenom litt uling på tomgang som jeg antok kom fra et eller annet hjul til multireimen. Fikk endelig tid til å sjekke nærmere i dag, og når jeg fjernet multireimen forsvant lyden som forventet. Kunne ikke finne noe feil med hjulene annet en at lyden var kraftigst rundt dynamo. Koblet til IID Tool og ser da til min overraskelse at ladingen er på 11,7V på tomgang. Aldri fått noen varsel om dårlig lading.

Under kjøring på 1400 rpm lader den mellom 12,5V og 13,7V

 

Kan det være noe annet en dynamo som er død?

Flere som har vært borti at det ikke kommer noe varsel på lading?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble konklusjonen her og. Startet opp uten reim, og da kom meldingen rimelig kjapt. 

Kjørte ut av garasjen i kveld og etter 50 meter forsvant ulyden og ladingen har siden ligge stabilt på 14,7V.. Hadde en periode tidligere i høst og der lyden var der, og forsvant av seg selv etter 3 - 4 dager, så det kommer nok tilbake.

 

Ny dynamo er derfor bestilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som dårlig dynamo, men husk at D4 lading vil variere mer enn på eldre biler pga det "smarte" batterilade systemet...

 

Hvis bilen har passert 150t km uten bytte så er det sikkert på tide uansett. 

 

Jeg hadde en lignende ulyd nylig og da viste det seg å være vannpumpen (tviler på at den ble byttet ved reg-reim bytte :( ). Den var overraskende enkel å bytte når man først skal ha av multireimen så hvis den ikke er byttet heller så ville jeg vurdert å ta den med. Kjekt å vite at lading og kjøling fungerer som det skal :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klar over ladesystemet på D4, men batteriet var på 21 % i følge bilen, så den burde kjørt på med endel mer enn 12 - 13V.

 

Bilen har passert 270t km, men usikker på om den har vært byttet før.

 

Vannpumpen er byttet ved forrige reg-reim bytte, som riktignok er endel km siden, men tar den nok ikke før neste reg-reim bytte igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager hvis dette er veldig "off topic" , men jeg er nysgjerrig på hva vannpumpen har med registerreimbytte å gjøre? Er ikke vannpumpen drevet av multireimen på D4, på samme måte som på D3? På min D3 har jeg tenkt å la vannpumpen være i fred til den begynner å lekke eller lage lyd, er det noen anbefalinger om preventivt bytte av disse?

 

Mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Elchund skrev:

Jeg beklager hvis dette er veldig "off topic" , men jeg er nysgjerrig på hva vannpumpen har med registerreimbytte å gjøre? Er ikke vannpumpen drevet av multireimen på D4, på samme måte som på D3? På min D3 har jeg tenkt å la vannpumpen være i fred til den begynner å lekke eller lage lyd, er det noen anbefalinger om preventivt bytte av disse?

 

Mvh

Tron

Kan jo være greit å bytte, siden man allerede har demontert det meste for tilgang. 

Husker ikke om man får ut pumpe med kam Reimen montert eller ikke 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til topic så hadde eg sist sommer nesten 2 veker med oppgitt spenning mellom 12,3 til 13,2v, 9 timer hjemmefra.  Ingen feilkoder eller lyder riktignok , men bestilte dynamo likavel.  Den ligg i eska enda, å orginale dynamo gir no 14,7-14,9v hele dagen lang.  Bekymringsløst.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannpumpe har ikke noe med registeret å gjøre på disse bilene nei, men virker ikke som det er så uvanlig å ta det sammen med reg-reim. Servicene på min er tatt hos Land Rover-forhandleren, og der er det tatt samtidig.

 

Nå er det andre perioden i høst med ulyd og sannsynligvis dårlig lading, så tror ikke jeg gir denne dynamoen så mye lengre tid.. Begge gangene har det vart i en liten uke. Tydelig "durelyd" som følger turtallet, høy lyd på lave turtall, forsvinner mer eller mindre med høyere turtall. Ny dynamo kommer på tirsdag, så satser på bytte da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel smart lading på denne bilen, så om det ikke er behov for lading, så lader den ikke. Min bil er helt lik, ladespenning kan være alt fra 12-14.7V, uten at jeg har hatt noe som helst problemer.

 

Men om du har ulyd, så bør du selvsagt vurdere å bytte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.10.2021 den 9.57, Evo16v skrev:

Det er vel smart lading på denne bilen, så om det ikke er behov for lading, så lader den ikke. Min bil er helt lik, ladespenning kan være alt fra 12-14.7V, uten at jeg har hatt noe som helst problemer.

 

Men om du har ulyd, så bør du selvsagt vurdere å bytte. 

Batteriet var som jeg skrev nede på 21 % på ladenivå samtidig som den begynte å bli treg å starte, så da burde den lade noe mer en 12 - 13 V. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjørn_C skrev:

Hvor mye skal spenning ligge på under gløding før oppstart? Der varierer mim fra 11.3-7. Spretter opp til 14.3 når den starter?

Spørs no på batt tilstand 

 

Tenning på 20 amp 

Gløding, 60-80 amp 

Start motor.. Et sted mellom 30 - 60 amp 

 

Over 11 volt vil eg si er innafor. 

Mener å målt min ned mot 10 volt I start øyeblikket... 

 

Lade spenning vil nok ligge over 15 volt avhengig av ute temp og batt tilstand. Droppers om regel ned mot 14,7 etter litt kjøring 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...