Gå til innhold

godkjent motorbytte til Rover SD1 V8, men krav om skivebrems foran. forslag til kit?


oterpoter

Anbefalte innlegg

heia.

I dag, nesten 4 måneder etter innsendt søknad, fikk jeg endelig svar på min søknad om motorbytte i min 2.25l bensin exmil, til en Rover 3.5l V8 fra en SD1.

Jeg fikk krav om å oppgradere bremsene foran til skivebremser. Lurer på om noen her har anbefalinger på kit?

Zeus? heystee? 

Zeus virker greit siden det er bolt-on på eksisterende deler. MEN.. det er noe med felger og størrelser.. Jeg har i dag felger fra Nomax:

rims SN 8x16 5x165,1 ET+8

Jeg har valgt å ikke krangle på vedtaket, da jeg tross alt får godkjent en motor med mer HP enn original 3.5l V8 i Stage One.

 

Alle tips mottas med takk :)

 

mvh

Mathias

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke prøvd eller sjekket ut disse leverandørene men uttaler meg på grunnlag av annen ombygging med spesiallaga deler.

Prøv å slippe mest mulig unna spesialaga greier og ihvertfall slitedelene. Standarddelene er oftest billigere og lettere tilgjengelig.

Ikke minst om noen år.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et dum ide kanskje, men.

Passer knokkelhuset med skiver fra defender på pokalen fra 109" ?

Eller bytte hele pokal og knokkelhus hvis de passer rett på akselhylse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

 

her er utdrag fra svaret:

 

"

Vi ser at det finnes bremsesett på nettet, produsert av ettermarkedsleverandører som er dimensjonert og produsert slik at de passer til bilmodellen og samtidig tilfredsstiller bremsedimensjoneringen som fremkommer i regnearket under. Vær obs på at skivetykkelsen 25mm er brukt som et eksempel, større tykkelse vil resultere i mindre skivediameter, motsatt ved tynnere skiver. Her må søker og trafikkstasjon samarbeide om en god løsning For denne bilmodellen som bygges om med en motor som gir forholdsvis lav motoreffekt 118kW vil vi kunne akseptere bruk av trommelbremser bak dersom disse er tilstrekkelig dimensjonert og har en god virkning

 

Når det gjelder bremser så må disse oppgraderes iht, dimensjonering i bremseformelen, med mulighet for å benytte bremsetrommler bak.

"

Jeg har tenkt på enten Zeus eller Heystee, men om det fins andre ettermarkedsleverandører som kan anbefales, så kom gjerne med det.

Jeg må også beskrive bedre hvordan styringen er tenkt å endres, da jeg ikke beskrev dette nevneverdig. Mest fordi jeg ikke helt vet..

 

Her er anmerkninger i svaret:

"

Ombyggingen krever slik vi oppfatter det ved søk på nettet at det monteres et ombyggingssett. Slike ombyggings/monteringssett kan kjøpes fra flere forskjellige leverandører. Her må søker si noe om hvordan ombyggingen skal utføres. Her må vi få opplysninger om hvordan styreombyggingen er tenkt utført, om det er en kjent leverandør som lager delene samt at delene er ment/laget for den omsøkte bilen, samt om styrekraften endres utover kravet til styring i KTK.

"

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig merkelig at bremser må oppgraderes så lenge bilen ikke blir tyngre, og toppfarten heller ikke økes vesentlig, men uansett er gode bremser en bra ting.

 

Angående styring forholder du deg kun til deler fra Landrover. Jeg vet ikke hvordan du har tenkt dette, det finnes mange løsninger.

Det positive her er at de tydeligvis hilser ettermarkedsbremser velkommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, lafterolf skrev:

Egentlig merkelig at bremser må oppgraderes så lenge bilen ikke blir tyngre, og toppfarten heller ikke økes vesentlig,

Da jeg skiftet motor i RRC til en med ca 12-15 hk mer enn originalt måtte bremsene dokumenteres, det er slik det er når skrivebordene inkluderes i prosjektet. Det var lett å få dokumentasjon fra min lokale LR forhandler om at delenummer på mine bremser var identiske med delenummer for bil med 50 hk mer men skrivebordene godtok ikke at det var en FORHANDLER som hadde dokumentert... Fryktelig mye rart som skjedde i den saken men de godtok det etterhvert da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, lafterolf skrev:

Angående styring forholder du deg kun til deler fra Landrover. Jeg vet ikke hvordan du har tenkt dette, det finnes mange løsninger.

Det positive her er at de tydeligvis hilser ettermarkedsbremser velkommen.

 

Tror mye endret seg rundt dette hos Vegvesenet etter den tragiske episoden med Cadillacen ned fra Gaustadtoppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tenker at skivebrems foran er ok modifikasjon til det bedre. spes om man skal vade litt med bilen, og det har jeg jo lyst å kunne gjøre. :)

Jeg vil samtidig skryte litt av svaret jeg fikk. Søknaden min var litt tynt utfylt, da jeg misforstod sakens gang med søknad og forkontroll. Trodde forkontrollen var FØR en søknad, og at man etter forkontroll hadde mer kjøtt på beinet til søknad. Dog var dette selvsagt feil. 

MEN svaret fra vegvesnet på 21 sider var VELDIG utfyllende der jeg hadde skrevet litt lite. Jeg er enig i at bremsene jeg har TROLIG er ok, med tanke på at V8 motoren er nesten 65kg LETTERE enn 2.25l literen. OG farten i dag på ca 80km/h vil sjelden bli stort mer enn kanskje 90 km/h, men snart også mulig i motbakker.

Skal jeg klage? Neppe. Jeg får tross alt godkjent 118kw og 285Nm. Så får jeg se på skivebrems som en bonus.

Det jeg har begynt å skjønne er at jeg har en god del jobb foran meg, mye av det utenfor min kunnskap, så jeg er avhengig av å finne folk som kan ting, og som vil hjelpe meg :)

Jeg har begynt å plukke ned motoren, og har tenkt å strippe den godt ned, for å være sikker på tilstand på deler. Har bestilt en 22l ultralydvasker som kommer til å få kjørt seg noen timer. Og begynt å lage liste over deler som jeg må ha.

Vedrørende styring er deler noe ala dette:

 

 
Servosnekke fra P38 (og få laget noen braketter til å feste den)
rattstamme+ratt fra 110’er.
custom brakett for montering rattstamme
Styrestag (lengre) og styrevinkel fra Paddock:
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skivebremser er å foretrekke på våte turer. Dengangen vi  hadd vår sII stående på island og jeg stadig kjørte inn på fjâllabakveigur når jeg kom fra jobb og mellomlandet på Keflavik, virket ikke trommelbremsene en god stund etter at elvene var passert.

 

Siden chassiet var spist opp av rust byttet vi etter noen år  like godt til et nytt galvanisert  RR chassis pluss akslinger, skivebremser etc. fra et passende vrak og satte på noen stygge plastdingser for å kompensere for økt sporvidde. MEN fikk problemer med myndighetene som i embets medfør skal forhindre at man bygger opp og selger moderniserte utgaver. Det løste seg for 20 år siden og vi har enda ikke solgt. Konklusjonen ovenfor, at man bør holde seg til LR konstruksjoner når man bygger om er god, selv om tilgangen på RRakslinger med passnde skivebremser kanskje ikke er den beste her tillands, og styringhspatenten nok er annerledes enn på SII.

 

p.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Paul 

Jeg har fått krav om å bygge om til skivebrems, så lenge jeg foreviser papirer på hvem som selger kit. 

Dvs at dette blir godkjent og skrevet inn i vognkortet.

Jeg må bare finne et kit som jeg kan bruke. 

Rocky mountains vil ikke selge utenlandsk for tiden, grunnet vanskelig å få deler. 

Zeus sitt sett venter jeg svar på om går med felgene jeg har. 

Haystee har enda ikke svart, selv om jeg har sendt én epost og fylt ut skjemaet på siden deres. 

Dette ordner seg nok, så lenge jeg fortsetter den gode dialogen jeg har med vegvesenet. 

Jeg kommer ikke til å gå for en løsning som ikke er avtalt med de. 

Hva gjelder trommel brems og vann, så har jeg selv opplevd hvor dårlig de blir.. 

Og det på vei ned fra fjellet. Litt økt puls.. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felger må uansett være en enkel sak å skaffe. Feks felger fra D1 finner du veldig billig, så du burde ikke la valg av felger være det som avgjør valg av leverandør.

 

Hvilke felger har du nå?

 

 

 

Høyttenking angående skivebrems:

Om noen kunne produsert en 30mm adapterring for å montere rett på akselylsa på seriebil, der adapteret har overgang til kransen til nyere Roverakslinger ville man kunne brukt hele knokkelhus med knokkel og alt fra feks Rrc, D1 eller defender. Produsenten måtte også ha produsert to stikkakslinger som var 30mm kortere så klart, men da ville man på enkelt vis fått skivebrems, bedre svingradius og cv-ledd.

Ps. Glemte tilpassa styre og paralellstag.

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, lafterolf skrev:

Høyttenking angående skivebrems:

Om noen kunne produsert en 30mm adapterring for å montere rett på akselylsa på seriebil, der adapteret har overgang til kransen til nyere Roverakslinger ville man kunne brukt hele knokkelhus med knokkel og alt fra feks Rrc, D1 eller defender. Produsenten måtte også ha produsert to stikkakslinger som var 30mm kortere så klart, men da ville man på enkelt vis fått skivebrems, bedre svingradius og cv-ledd.

Ps. Glemte tilpassa styre og paralellstag.

Egentlig ikke en stor sak å få på knokkelhus fra RRC/Disko/Defender på serieakslinger utover det du nevner om kortere stikkakslinger, enkelt å få lagd, men ikke veldig billige. Teknisk for få knokkelhusene på er å bytte ut flensen på akselhyls med en fra de nevnte tre eller lage en adapter slik du nevner. Utfordringen med løsningen ligger i at RRC/Disko/Defender har pararellstyrestaget liggende bak framakselen og plasseringen der vil butte med bladfjærene på en seriebil. Det er to løsninger på dette. Enten lage styrearm på nedre kinglager (blir det solid nok?) slik som seriebil har.  Eller så kan fjærfestet foran forlenges slik som på exmil, ha lang exmilsjakkel bak på fjæra og tilsvarende tykk kloss mellom aksel og bladfjær, slik at at staget får plass. Den siste løsningen er kanskje den enkleste, men krever sveising i ramma.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kappa og sveisa på hylse slik at jeg har montert dette, men uten adapter. 

Eksmillsjakler og klosser under aksling mot bladfjør. 

Men adapter ville gitt mere sving og enklere montering for hvermansen, men man må bruke en spacer bak for å få lik sporbredde.

 

En tredje løsning finnes, men det blir litt mye Petter smart egentlig.

Finne knokkelhus, ikke knokkel, fra høyrestyrt bil og montere paralellstag foran. Da må det ordnes feste på paralellstaget til styrestag. Ackermans teori vil ikke bli rett, men den er feil orginalt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...