Gå til innhold

Disco4 på tunet!


yngveh

Anbefalte innlegg

TD5 Defenderen fekk ny heim i vår, og etter ein eksepsjonelt lang sommar utan LR :unsure: er endelig "ny" på plass i tunet - denne gongen ein MY2012 D4 HSE. :D


Den skal sjølvsagt få alle nye væsker og ein god runde med sau omgåande - men kva meir bør eg ta tak i?
Alle servicer er tatt i tide, og regreim og bakre reim er skifta. Har 3mnd garanti frå bruktforhandler så det gjeld å nytte tida mens eg kan.

IIDTool er bestilt.

Webasto:
Bilen har akkurat runda 160,000km. Bilen har ICE pack (jf sjekk på chassisnr) men det er ingen tegn til dieselvarmer i infotainmentsystem, og ingen fjernkontroller medfulgte (skulle også fulgt med jf chassisnr). Viss eg har forstått rett så slutter webastoen å funke etter 160k, i påvente av storservice? Eg vil jo ha webastoen opp og gå - kva skal til? Går ut i fra at menyen kan tryllast fram med IIDtool, men kan eg også programmere ny fjernkontroll med denne? Sjølve webastoen - kva må gjerast?

 

Fjernlysassistent:
Bilen har speil med lyssensor på, men fjernlysassistent-opsjon er ikkje å finne i dashmeny.
Er dette ein enkel IID-tool jobb isåfall?

 

Andre IID-tips? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- flusse gearkasse

- skyfte glødeplugg (det er viktig å utføre før vinterstid)

-service på luftkompressor og ventbloker (bytter tørkemiddel + o ringer), sammen med rensing av rust fra fjærbien foran (om man ønsker ikke å skyfte de i framtiden)

-undestreilbehandling ved fluidfilm

-brennkamre på webasto sluter etter ca 10år eller 150/200 000 km, kan ikke diagnoses nøyaktig med IID tool, bare å skyfte 

- Altox kan monteres for å få tak i styring av webasto med mobil, men brennkamre må være i orden sammen men batteri

- dual batteri system kan monteres

-tenker også viktig å sjekke at bilen ikke spiser mye strøm ved soving, ellers batteri skal tomt (har D3 med den mistanke, skal undersøke videre)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble jeg litt bekymra her, bilen min har gått 164k km uten service på webasto. Sjekka i dag og den ser da ut til å fungere fortsatt, så at den slutter å virke på 160k km stemmer ikke.

Webastoen står framme i venstre hjørne i motorrommet og eksosen går rett ned, slik at du ser godt om den starter, da ryker det under fronten på bilen. Må vel være ned mot 0 grader før den starter av seg selv.

Jeg har 2010 model og der ligger menyen for "timed climate" under "home menu". 

 

Forøvrig mener jeg det er unødvendig å bytte glødeplugger om bilen starter lett, den dagen den blir tungstartet kan en begynne å tenke på bytte av de.

 

IMG_2087.jpg

Endret av Evo16v
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min D3 Webasto sluttet på 120k, kanskje tidligere, kjøpt ved 126km, D4 har nyere modell av brennkammeret og da kan funke lenge

det samme med glødeplugger, det finnes ikke skifteinterval som jeg huker, men i min tilfelle 5 av 6 funka ikke

antar at det var første bytte etter fabrikk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er et internt tellerverk i Webasto men trenger vel Webasto software for å sjekke dette, evt så er den bare gammel og må byttes... Kommer nok mest an på hvordan den er brukt. Har den gått 150t km så nærmer det seg nok bytte tid men kan sikkert holde lengre også...

 

Timed Climate er mulig å aktivere med IIDtool så fremt man har webasto. Fjernkontroll og tilhørende modul kan skaffes og ettermonteres relativt enkelt etter hva jeg har lest, men for prisen kan man sikkert vurdere andre alternativer som også tillater start via app/sms. Være obs på canbus forskjeller på 2010/2011 og 2012 modellene (det gjelder i hvert fall Dab+).

 

Glødeplugger kan vel testes og da finner man nok ut om de bør byttes eller ikke. Merkes vel helst ved at den blir litt treg å starte når det er kaldt. På TDV/SDV motorene kan det lønne seg å få noen proffe til å bytte disse i tilfelle de knekker ved demontering. Noen klarer det selv men for min del så er det en ting jeg sannsynligvis kommer til å sette bort!

 

Usikker på dette med fjernlys assistent, sikkert litt annerledes på 2012 og 2010. Ser jeg har noe i menyen om det men aldri sett det fungere :D

 

Ellers er det bare å få den understellsbehandlet og evt vurdere flushing av girkasse... det er nok det viktigste :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjernlys assistent på min 10 mod er ivertfall kun tiltenkt tuneller å slikt.  Bryter kan stå på fjernlys, så velgeren fjernlys når det blir mørkt nok, å nærlys når det er lyst.  Har tdd ikkje reagert på møtende trafikk i fjernlys.modus.  

 

Fjernkontrollen du nevner til webasto parer du til webasto mottaker.   IID tool er ikkje involvert der..     Men den har en viss avlesning av data.  Min er 11 år å Urørt.  

Screenshot_20211018_170434_com.android.gallery3d.jpg

Endret av Disco4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjernlysassistenten skal dimme ned for møtende biler og dersom du kjører bak biler f.eks. dersom den fungerer som den skal. Har montert det på min 2010 modell og fungerer bra. Bruker ikke fjernlysspaken i det hele tatt normalt. 

 

Når du skriver at du har speil med lyssensor på, mener du da den lille sensoren som sitter i speilet? Denne er kun til instrumentlys m.m. Den til fjernlysassistenten er et kamera som henger ned fra foten til speilet, ganske stor sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...