Gå til innhold

Problemer med å fylle luft på mine dekk


LandRover

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd gang på gang å fylle luft på min reservebil Suzuki Grand Vitara 2002 modell på stedets bensinstasjon uten å få luft inn i dekkene. Da jeg muligens trodde jeg hadde feilen fikk jeg for sikkerhets skyld en venn med men nei ingen luft. Nå var det krise jeg fikk besøk fra Norge og dekkene var nede i 18 pund, et var 14 pund. Jeg har også kjøpt en av Julas billige 12 volts kompressor som også feilet.  

 

Bensinstasjoner her i Sverige har en type LuftPåfyllings klokker som man må hente i butikken for så å ladde med luft før luftpåfylling kan gjøres. Finner dessverre ingen bilde for å vise denne.

 

I går besøkte jeg en dekk butikk som hadde ingen problemer med å fylle på. Dessuten gjorde de det gratis.

 

Nå er det langt mellom betjente stasjoner som har luft. Jeg har dog planer om å skaffe meg en skikkelig kompressor selv med luft påfyller utstyr.

 

Kan det være dekkene på Suzukien som er annerledes eller hva tror dere? 

 

PS Min Defender venter fremdeles på feilfinning status så jeg må fortsatt bruke Suzukien.

 

Endret av LandRover
Tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Nå ble jeg litt usikker  på om det er pund eller bar som brukes. Jeg forveksler kanskje utrykkene. Dekkspesialisten mente at 25? var det som var riktig.  Disse lufttryksmålerne er nok av den eldre typen og har ingen digitalt display.

 

 

Tillagt i ettertid:

Jeg ser/leser at det er bar som brukes i dag.  Jeg har levd ent tid og det gikk på pund da jeg var noe yngre. 25 pund er normalt trykk på bilen og 14 pund er alt for lite

Endret av LandRover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 pund/psi er helt greit til kjøring utenfor asfalt i lav fart. Det er vel omtrent det som er foreskrevet som lufttrykk ved offroadkjøring i instruksjonsbokøkene til LandRover. 25 pund/psi høres lavt ut, men er sikkert rett. På våre Discoer har jeg brukt 35 psi som standard på vei. På Ioniqen som får alle kilometrene nå er det 36 psi som gjelder.

Men sjekk instruksjonsboka, der står sannsynligvis rett dekktrykk både i PSI og bar. Pleier også å stå i ramma rundt førerdør, eller tanklokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lærte jeg noe nytt i dag også. Har ikke instruksjonsboka her nå men finner på nettet at Suzuki Grand Vitara skal ha 1,8 bar som omregnet blir:

 

1.8 Bar  =   26.106 793 901 511 Pound per square inch [psi] :) her er det mange decimaler.

 

Ved ca. 14 pund /psi ser det nesten ut som om denne bilen er punktert. Mine venner syntes ikke at vi skulle kjøre videre, men likevel takk for at du gir meg støtte/rett til at jeg kunne kjøre hjem med dette trykk.

2 timer siden, finnarne skrev:

14 pund/psi er helt greit til kjøring utenfor asfalt i lav fart.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...