Gå til innhold

Flushe girkassa eller ikke?


Finnish

Anbefalte innlegg

Hei LR-folk!

Er "nybakt" D3-eier og ny på forumet og dermed litt lite kjent med hvordan bruke dette.

Det er sikkert skrevet om dette før, men jeg forsøker.

Har en skikkelig godt vedlikeholdt 2006 D3 som akkurat har rundet 181.000 km. Har ingen trøbbel med girkassa men jeg synes kanskje den "nøkker til" bitte-bitte-litt når jeg gir litt brå gass. Har uansett tenkt å være flink gutt med vedlikehold og preventive "investeringer", og vil bytte ALLE oljer på bilens drivverk, og samtidig flushe girkassa (+ evt BG-tilsetning?). Har snakket med to verksteder som sier at de tar forbehold om evt. trøbbel med girkassa etter flushing, da de spesielt etter 200.000 km kan bli værre etter flushing. Altså at man ved å få renset lameller og alt annet der inne kan fremkalle trøbbel som ikke gjorde noe av seg på "gammel" olje og tilgrisede deler...

Tror ikke blien har blitt ekte flushet noen gang før, men det ble for 6-7 år siden i følge en verkstedregning gjort oljeskift på girkassa. Det står "flush" på samme linje, men ut fra verkstedets størrelse (lite enmanns-verksted på bygda) og prisen på det hele tror jeg ikke dette er "ekte" flushing med maskin og 14-16 liter olje (som vistnok går med på en slik operasjon).

Har tenkt å ha bilen i flere år og vil gjøre det som er best, samtidig som jeg ikke vil ta sjansen på å måtte bytte girkasse fordi jeg evt koster på flushing.

Har noen formening om, og erfaring med dette?

Hva bør jeg gjøre? Glad for raske innspill på dette!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jeg helt enig i! Skal uansett bytte oljen, men er bare så usikker på om jeg skal flushe også...

En ting til som jeg glemte å skrive i første innlegg var at jeg også er blitt "rådet til" to forskjellige ting når det gjelder filter på girkassa.

Merkeverksted sa jeg ikke trengte å skifte filter ved flushing. Det ble rent ved flushing og var veldig dyrt å skifte, originalt (som merkeverksted må bruke), mens uavhengig verksted (med greie på LR) anbefalte å skifte bunnpanne med filter, uoriginalt. Det var visstnok en ganske annen operasjon. Enklere(?) og mye billigere.

Noen innspill på hva jeg bør gjøre? Hva er best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt som slites avgir uønskede forurensninger som må fjernes før det bidrar til mer slitasje.

Jeg har alltid anbefalt forebyggende vedlikehold.

Dvs smøring eller oljeskift ved fornuftige intervaller gjerne inkludert filterskift.

Uorginalt filter hadde jeg brukt uten å blunke.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vel heller prioritert å skifte olje et par ganger i løpet av første halvåret og skifte filter MINST den ene gangen. Vanlig oljeskift er jo en langt mindre omstendelig affære og du får skiftet minst halvparten av oljen. Med bunnpannen nede for filterskift får du jo også vasket ut det bunnfallet som vanligvis ikke dras med oljen rundtom.

 

Om en begynner å rote med 15 år gamle slanger for oljekjøler for å flushe er det lett å ødelegge mer enn du har lyst til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte å ikke flushe kassen i min Range Rover da jeg kjøpte den, men valgte heller å skifte olje på kassa 2 ganger på kortere tid. Planen var å bytte en tredje gang og samtidig ta filteret, men 6 mnd senere står det fortsatt for tur... Den som venter på noe godt osv.. :rolleyes:

Er også bekymret for flushing da min har gått over 200k, selv om den fungerer helt fint, uten problemer eller harde girskift. Gikk derfor den trygge ruta og brukte samtidig original ZF-olje

 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flushing er ikke noe annet en å skifte all olje i kassen på en gang. Det er ikke slik at den 'rengjøres' med

å sirkulere rundt 30L olje til det er svart og så fylle med ny olje.

Det som skjer er at maskin kobles til egnet in og uttak, så setter den i gang en pumpe, som

pumper fersk olje rundt, helt til man ser at ny olje kommer ut igjen.

 

Så å 'flushe' er bruk av feil ord i den forstand, det er en komplett skifte av all olje i hele systemet på en gang.

Og ja det brukes gjerne litt mer olje en kapasiteten på kassen, men det er bare pga hvordan det gjøres, ikke

for å 'rengjøre' girkassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for diverse innspill på innlegget om flushing!

På en måte ble jeg vel ikke så mye mer sikker på hva jeg bør gjøre - siden det er litt forskjellige anbefalinger og meninger om flushing.

Til "qcnr" - Jeg vet ikke helt hvordan dette gjøres eksakt så jeg skal ikke påstå noe, men jeg har blitt fortalt at når de flusher med maskin, så sirkulerer oljen motsatt vei og "drar med seg" gammel "møkk og slagg" på en mye-mye mere effektiv måte enn ved bare oljeskift. Det er vel også riktig å si at ren ny olje "renser". Om den rekker å "rense" noe i løpet av operasjonen skal jeg ikke mene så mye om, men at det blir en form for rensing, totalt når man gjør det på denne måten er det vel ingen tvil om(?). Mener du at det ikke rimer at de som utfører slikt tar forbehold om at det kan oppstå problemer i etterkant? Jeg tenker også at det må være supert å få byttet ut alt og rensket opp så mye som mulig, men de sier altså at en slitt girkasse kan "fungere brukbart" til den blir flushet pga. avleiringer osv (som da faktisk gjør en tjeneste) mens slitasjen kommer mer til "overflaten" og gjør seg gjeldende etterpå. Er det noen som har opplevd dette som leser her, så gi meg veldig gjerne en tilbakemelding.

Får man byttet 99% av all olje ved filter/bunnpanneskift, eller blir det stående igjen olje her og der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Finnish skrev:

Får man byttet 99% av all olje ved filter/bunnpanneskift, eller blir det stående igjen olje her og der?

I gamle dager var der tappeplugg på converteren men det finnes nok ikke lengre så i converteren blir der stående mye gammel olje. Ikkeno stort problem, bare ta et par oljeskift etter hverandre med en liten kjøretur mellom så får du skiftet nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg fikk min som er gått 230k flushet. Det er to programmer fikk jeg fortalt, et bruker MYE mer olje enn det andre. Grunnen til at jeg fikk vite det var fordi verkstedet trykket feil, og kjørte det dyre programmet på min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Lenge siden jeg la ut dette temaet, men tenkte jeg bare skulle skrive hva resultatet ble. Jeg gikk for flushing av girkasse med maskin, hos merkeverksted. Tok faktisk hele drivlinjen; Transfer, differensial og motor inkl. BG-service (tilsetningsstoffer) når jeg først skulle gjøre dette skikkelig. 
Og, jeg fikk ingen av problemene som jeg var blitt «advart» om, i forhold til full flushing. Alt går nå som smurt!;)

Og ikke minst - det føles betryggende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...