Gå til innhold

Motorbytte


Johnnysg

Anbefalte innlegg

Hei, har en 109 exmil.  Bensiner 2.24 som jeg tror det har rusta hull i blokken på, har ikke demontert for å se nærmere på det enda.  Men har også en ford granada v6 motor med gearkasse som jeg har hørt skal passe rett på fordelingskassen på 109’en,   er det noen her inne som vet om dette går?   
 

-Johnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var raske svar :) 

ja det lekker vann og olje på gulvet, kommer ut oppunder manifoldene så det er vanskelig å se.

Motoren er vanskelig å starte, og når den går så er det ikke noe kraft eller turtall, absolutt helt ubrukelig som den er nå.

Forden er en 2,3 ja.

Men er det mulig å få litt futt i orginalmotoren?  
Det hadde nok vert den beste løsningen, hvis ikke blokken er defekt da.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skru av manifolden og se etter lekkasjer.

Ta kompresjonstest. Ikke uvanlig med defekt toppakning mellom sylinder 3 og 4. 

 

Å trimme en motor som knapt går er ikke rette veien å gå. Få motoren i orden først. De skal selfølgelig gå like fint som alle andre motorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En original LR rekke firer har vel aldri vært no maskin med futt i...

 

Derimot er det en slitesterk og enkel motor å skru på.   Støtter Rolf ang defekt toppakning.  Bytt denne først, og ta en visuell kontroll på blokk og topp i samme slengen når motoren først er åpna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordmotoren på 2,3 mangler mye bunndrag sammenliknet med 2,25n.

Kjørte med 2,3ere i endel år før jeg gikk tilbake til 2,25 på ene bilen.

Den andre bilen fikk en 3,5 åtter.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er noen lokale her i området Os-Bergen her som har noen deler på lur til en 2,25 eller en motor?..  

Skulle egentlig hatt tak i noen topper til VM motori 2,5  også..  

Takker for gode råd igjen, erfaringer kan være greit å lytte til tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hvis den står i en seriebil ville jeg tatt den ut,spylt gjennom kjølekanaler og samtidig tettet andre lekkasjer.

Men jeg har fullt utstyrt verksted og varme.

Jeg mener du skal få det til uten å ta ut motor men det er trangt.

Regn med å bli våt flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...