Gå til innhold

Freelander 2. Trenger en proff på land rover


Anbefalte innlegg

Hei 

 

Begynner å bli ganske så desperat. 

Har hatt en del nød modus(limp mode), samt å at bilen "kveles" og stopper opp. 

Dette begynte tidligere i sommer, der jeg får " reduced engine performance", hvor jeg så  har lest av feilkode p1295-11, som sier at det "kan være feil på injectorer.

Har etter mange timer på feel2 forumet gått igjennom lignende feil, men da ingen som har akkurat samme feil som meg, ut ifra det så har jeg, renset Luft lengdemåler, byttet diesel filter, byttet cranckshaft posistion sensor, byttet olje og filter, renset de 2 sensorene som sitter på gasspjeldet, samt sjekket om tannhjul på gasspjeld er hele, å de så nærmest nye ut. Har å byttet den korte slangen som går fra spjeld til L skjøten.

Nå flere måneder senere etter å kommet over et nytt tips om tilsvarende feil, som er beskrevet ved at drivstoff lokket på eldre modeller kan skape vakuum. Så har nå siste måneden kjørt uten lokket, å sannelig så har ikke den feilkoden 1295 dukket opp, men nå får jeg en ny feilkode p0299, som nevner om under boost turbo. Jeg har en enkel, men veldig bra Bluetooth obd leser fra autel, men for sikkerhets skyld så har jeg fått en med skikkelig obd leser som land Rover selv bruker for å bekrefte at den fikk samme feil som min, noe den gjorde.

 

For å gå mer inn på hvordan bilen oppfører seg fra dag til dag: som regel når jeg kjører bilen på starten av dagen med kald motor så klarer nesten full gasspådrag uten at den hakker og rister så mye. Men ikke alltid. Men når motoren har blitt varm så er det som å kjøre uten turbo omtrent, ser på turteller at turboen vil, men får det ikke helt til, den går opp til ca 2000 omdreininger, etter det rister hele bilen, å hoster og Harker, det varierer litt i forhold til hvem gir jeg er i, å om det er en bratt oppover bakke eller ikke. Men det har å hent at den stopper opp i nedover på lavt turtall også. Så for meg som ikke er særlig kyndig på bil på så teknisk nivå, spør jeg her om noen enten har lyst å tjene en slant Eller kan tipse om en som er god på land Rover både mekanisk og elektrisk.

Mulig det er ting/ symptomer som er glemt å nevne i farta men har fått med det viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser det ut med motorolje og kjølevæske? Ser begge deler friske ut, eller er det grums? Bør være pen svart olje og klar kjølevæske... (rød/blå/grønn, alt etter hva denne motoren skal ha...). Og riktige mengder seff. Har vært borti lignende symptomer på bil med lekk topp-pakning, men trenger slett ikke være noen sammenheng. 

 

Bytta drivstofffilter i det siste? Hvis ikke, så bytt - det er snart vinter uansett... Samme med luftfilter.

 

Kan forøvrig hende du får vel så god hjelp om du prøver å poste på freelander-delen av forumet... og hva slags motor er det forresten? Gått langt? 

Endret av Jasswass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jasswass skrev:

Hvordan ser det ut med motorolje og kjølevæske? Ser begge deler friske ut, eller er det grums? Bør være pen svart olje og klar kjølevæske... (rød/blå/grønn, alt etter hva denne motoren skal ha...). Og riktige mengder seff. Har vært borti lignende symptomer på bil med lekk topp-pakning, men trenger slett ikke være noen sammenheng. 

 

Bytta drivstofffilter i det siste? Hvis ikke, så bytt - det er snart vinter uansett... Samme med luftfilter.

 

Kan forøvrig hende du får vel så god hjelp om du prøver å poste på freelander-delen av forumet... og hva slags motor er det forresten? Gått langt? 

Hei. Ja diesel filter er byttet nylig, luftifler og øvrige filter er byttet. Og nettopp tatt oljeskift. Men ja angående kjølevæske tror jeg kanskje du er inne på noe, har lagt merke til at den kanskje kan se litt grumsete ut, men er ikke akkurat lett å se på denne bilen for et utrent øye.  Da den ligger nærmest gjemt bak en del andre ting i motor rommet, pluss at beholderen er jo ikke akkurat av klar plast, men mer sånn melke hvit aktig . Det er en 2.2 liter, som er tunet for noen år tilbake, samtidig som jeg blendet egr og de programerte bort egr fra ECU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olja du tok ut - var den blank og svart fom den skal være eller var det grått eller brunt grums i den? Åssen ser det ut på peilepinnen nå?

 

Minker det noe kjølevæske ved kjøring, eller blir det mye (altså mer enn notmalt) trykk i kjølesystemet? 

Endret av Jasswass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.10.2021 den 18.00, Jasswass skrev:

Olja du tok ut - var den blank og svart fom den skal være eller var det grått eller brunt grums i den? Åssen ser det ut på peilepinnen nå?

 

Minker det noe kjølevæske ved kjøring, eller blir det mye (altså mer enn notmalt) trykk i kjølesystemet? 

For mitt amatør øye så det lille jeg så av olja, svart og blank ut:) samme på pinna. Minker ikke væske heldigvis. Men har nå tatt den videre til en garasje som var 80 prosent sikker på at det var dyse nr 1.  

 

Tråden er flyttet til Freelander nå sjef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...