Gå til innhold

Min første Land Rover (Freelander 2)


Gamekeeper

Anbefalte innlegg

For et par måneder siden gjorde jeg noe som jeg har drømt om lenge. Nemlig å kjøpe en Land Rover. Som relativt nyutdannet og på utikk etter ny bil har man jo et begrenset budsjett. Siden jeg alltid har vært fascinert av Land Rover fattet jeg allerede for flere år siden interesse for den mer budsjettvennlige modellen til LR: Freelander. Etter å ha lest dystre reviews om første generasjon Freelander la jeg fort bort tanken om å kjøpe en av disse. Når nå planen om ny bil ble lagt, kom andre generasjon Freelander fort frem som et mulig alternativ. Etter å ha lest meg opp (både her på forumet og div.andre fora) var jeg ikke lenger i tvil. Ny bil måtte det bli. Og Freelander 2 skulle den hete. 

 

Etter å ha stalket Finn.no gjennom hele sommeren falt etterhvert valget på en 2010 Freelander 2, 2.2 TD4 med ca 160 000 km på samvittigheten. Nå som jeg har eid den i omtrent 2 måneder må jeg innrømme at jeg er meget godt fornøyd med valget. Komfort, fremkommelighet, driftsikkerhet. Denne bilen har jo alt?

 

For å gi bilen en ny fresh start har jeg den siste tiden byttet luftfilter, dieselfilter og pollenfilter. I tillegg har jeg byttet olje på bakdiff....her kommer vi til den eneste angstfølelsen denne bilen sålangt har gitt meg. Har etterhvert oppdaget en svak summende støy-lyd som jeg har lokalisert til å komme bakfra. Etter å ha lest en del om disse bilene er det jo meget nærliggende å tro at det er bakdiffen som begynner å rope på St.Peter. Bør jeg bekymre meg? Skal få sjekket denne lyden ut litt mer detaljert etterhvert men har vel egentlig allerede slått meg til ro med at jeg har kjøpt meg en Freelander med en svak bakdiff.

 

Tenker jeg skal få byttet olje på girkassen (manuell), transfer-kassen og haldexen i nær framtid. Meg bekjent har nok disse oljene vært på bilen siden dag 1. 

Land rover.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen på forumet!

Sønnen min har hatt Freelander 2 i 7-8 år og har aldrig hatt bakdifffeil (bank i bordet). Et par andre ting har det riktignok vært, bl.a. rust rundt håndtak på bakluke og problem med håndtaket, men alt i alt en tilnærmet problemfr bil. Han har hatt bilen på service hos merkeverksted og tatt oljeskift og flushet automatkasse jevnlig.

Hvis du tror det er orginalolje i kasse, haldex og aksel ville jeg ikke ventet med oljeskiftet. Hvis bakdiff er gåen vil kanskje olja gi svar på det. Hvis du ikke bytter selv, be de som bytter følge med på olja som tappes for spon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Vidar!

 

Ja, tenker også det er lurt å gjennomføre oljeskift ASAP. Skal få bestilt inn disse oljene så snart som mulig. Når de gjelder bakdiffen har jeg allerede byttet olje på den. Jeg har kanskje ikke det mest trente øyet men jeg kunne ikke se noe spon i noe særlig omfang.

Endret av Gamekeeper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til forumet! FL2 vil jeg påstå er et meget godt valg. Dette er en bil du kommer til å bli glad i og er vel en av de mest pålitelige LR selvom den har noen få særegenheter. Det er vel bakdiff som er en av de få tingene som en skal passe på. Det andre er clutchen som er noe underdimensjonert, men dette er ikke ting som skal ta fra deg nattesøvnen da de går langt etter første varsel.

Ellers så er det bare å følge service intervall. Glødeplugger må du gjerne regne med å bytte samt registerreim om du ikke har historikk på den. Blend gjerne EGR når du først er i gang ;)

 

Tenker du finner mye info vedr service og slittasje på min "prosjekttråd" om du har lyst å lese deg igjennom: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer. Jeg kjører fremdeles Mr Free, 2007, manuell. Han kom i mitt eie i 2014, med 82K på telleren og har nå passert 242K. Sjelden helt frisk, aldri helt gal. :D Skal nå inn i sitt 3. bremseskift i mitt eie. 

Joda, han har fått en del deler etterhvert, men jeg oppfatter bilen som "verdt det". Og det er en sliter. Du får som regel varsel i grei tid før det går helt i stå. Sett i forhold til mannens D4 er det en stor fordel. (Hun er en humørsyk diva som går i "limp" eller "legger seg nedpå" for den minste feil. ;))

 

Bytt alle oljer og se på det som kommer ut. (Oljer til haldex/diff har jeg fått  tak i hos Bilextra og Mekonomen. Spon i olje ser du om du legger en sterk magnet under en klar oljebeholder. (klarplastbøtte a la rekeboks eller noe sånt). Og bytteintervallene er ønsketenking. Men gjør du det selv vet du ståa etterpå og kan vurdere hvor mye forebygging som er nødvendig.

Istemmer Mr Rover - disse bilene gjennomgår "mye det samme" etter ca samme milage/alder. Det er litt forskjell på din 2010 (som jeg antar er med f.eks haldexg4) og de eldre, men det meste er tross alt likt. Jeg har også noen tråder her i forumet, men det er nok en stund til du trenger de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...