Gå til innhold

Vinterdekk 2021?


Anbefalte innlegg

Må ha minst ett sett med nye dekk til vinteren. Spesielt Defenderen trenger nye og gode dekk, siden den er bruksbilen, på tur både i lavlandet, men også mye oppover i fjellheimen. Har kjørt Hakka LT2 i en del år, og vært fornøyd med disse. Har også kjørt et par sesonger på Nexen sin Wingspike eller noe. De var tilsvarende greie syntes jeg. 

Men..hva er velger man i 2021?

Er ikke brennsikker på pigg, men nesten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk fra Nokian LT til Federal Himalaya suv, og det var en forbedring synes jeg. LT dekk er laget for tunge biler, Defender er ikke tung nok synes jeg. Problemet med SUV-dekk er at de ikke har mer enn 70-profil. Så da måtte jeg ta 275/70-16 for å få noe størrelse på dekka. Koster også mye mindre enn Nokian :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt noen sesonger på LT2 selv nå - og må si meg veldig enig med @jermundpr - dekket er helt klart laget for tyngre biler - og fungerer ikke optimalt på en defender.

Dekkene funker, for all del, men godt feste syntes jeg ikke de har.

 

Jeg hadde betraktelig bedre grep med SUV serien dekk fra Hakka (riktignok på en annen bil, en pajero, men allikevel). forskjellen var ganske så stor - neste gang jeg skal ha vinterdekk blit det definitivt ikke LT2.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LT3 har samme sykdom som LT2. Gummi som er som plast, og lameller/seiping som bare er noen få mm dype. Summen av dette er at knastene ikke er bevegelige nok til å gi friksjon mot underlaget, særlig på lette biler.

 

Men det finnes en løsning.

Multikutter med knivblad. Seip selv, tett og dypt. Det blir dekk som sitter veldig godt. Jeg har gjort dette på dekk i over ti år nå. Litt jobb, men verdt det.

 

20201012_124547.jpg

 

Dette er et ti år gammelt Marshal KC11 som var uten pigger, og gummien var hard. Jeg pigget opp og skar med multikutteren. Ga dekket en sjanse fordi det drenerte godt. 

Det sitter fantastisk bra på alle typer føre, langt bedre enn nye vinterdekk i høyprofiler gjør.

 

LT2 fra Nokian er så elendig på drenering at selv med ekstra seiping vil det være dårlig.

Nexen har tilnærmet kopi av Nokian sitt mønster, men de har en myk gummiblanding som gjør dekket bedre, og gummien er myk år etter år.

 

Hankook har også myk gummi og er et bra dekk. Seiper man det i tillegg er det som et moderne friksjonsdekk med pigger i tillegg.

Absolutt det beste dekket så langt i min stall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører nokian hakka suv 8 med pigg på min 110, dim. 265/70-16, og de er rett og slett fantastiske. Kunne gjerne hatt en str. opp, men det er strengt tatt ikke noe stort problem.

 

Har kjørt både hakka lt og cooper discoverer, begge med pigg, på et par tidligere pajeroer (sammenlignbare på vekt) før den siste av de også fikk hakka suv. En helt annen verden. LT opplever jeg som ok nok, og mye bedre enn cooper, men bildekket (hakka suv) er sitter mye tryggere på - på grunn av både mykere sidevegger og gummi. Mer behagelig blir det også.

Endret av Jasswass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, lafterolf skrev:

Uten pigg burde du gå for 70-profil, for da får du ordentlige friksjonsdekk. 

Feks. 275/70-16 eller 265/70-16.

 

Vil disse dimensjonene holde seg innefor skjermer på felger med std innpress?

Har hatt noen "brede" dekk tidligere, og droppet det da de kastet vann og skitt oppover sidene på bilen! Men det kan kanskje fikses med litt ekstra greier på "skvettlappene"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, lafterolf skrev:

De holder seg innefor skjermbuer, men uten ekstra skjerming vil alle dekk kaste skitt oppover bilen.

 

Vesentlig mindre på 235/85 enn bredere dekk er min erfaring.

Men det er en enkel fiks å få på noe mer skjerming, dersom dekka er så mye bedre. 

Kanskje gå for piggfrie denne gangen...hmmm 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Jasswass skrev:

Sjekk ut dirt D-fenders.

Knall for å slippe møkk oppover dørene - ca ikke noe med 265-dekk på min etter å ha satt på de foran. 

Jeg klipte ut noen biter av gummi skvettlap og poppet fast. Lagde dem helt like som dirt d-fenders. Fungerte meget bra i mange år.

Nå har jeg skvettlapp kit fra Gwynn lewis med søle beskytter kit. Enda bedre enn dirt d-fenders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt nysgjerrig på friksjonsdekk etter dialogen her. Ønsker jo mest mulig lik rulleomkrets/utseende som på 235/85-16 dekka, som jeg syntes kler Defender godt. Da må jeg vel opp i 275/70-16 for å være tett på. Men der finner jeg lite piggfritt, og piggdekk i og for seg også. Hva kan være godt egnet. Er det hakka suv9 som gjelder? Noen som vet hvor disse evt kan kjøpes i ønsket dim. Eller er det også andre typer? Liker ikke helt å gå ned 3-4% til 265/70-16, men disse finnes det rikelig av...så :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, telindnor skrev:

Er litt nysgjerrig på friksjonsdekk etter dialogen her. Ønsker jo mest mulig lik rulleomkrets/utseende som på 235/85-16 dekka, som jeg syntes kler Defender godt. Da må jeg vel opp i 275/70-16 for å være tett på. Men der finner jeg lite piggfritt, og piggdekk i og for seg også. Hva kan være godt egnet. Er det hakka suv9 som gjelder? Noen som vet hvor disse evt kan kjøpes i ønsket dim. Eller er det også andre typer? Liker ikke helt å gå ned 3-4% til 265/70-16, men disse finnes det rikelig av...så :blink:

 

Hakka 9? :huh:

Jeg fikk montert Hakka 10 på Disco Sporten i dag :rolleyes: :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Sven skrev:

Pigg?

 

jeg har alltid kjørt piggfritt på min Defender så jeg lurer på hvor mye mer piggdekk støyer?

 

Pigg ja! :)

støyer nok betydelig mer. Så mye at jeg forventer at fruen spør etter mer støydemping.. :rolleyes: ikke montert enda, men kan gi rapport. 

 

Vi bor på 450 moh. Hvorav de siste 200 høydemeterne skjer på den siste halvanna kilometeren med svingete grusveg frem til huset.. Derfor ble det pigg!! Har kjørt piggfritt de siste årene da vi bodde i byen :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...