Gå til innhold

Hjulbytte og avbalansering?


LandRover

Anbefalte innlegg

Jeg måtte bytte et nytt dekk. Leverte det gamle hjul inn på spesialverksted og ble senere oppringt med spørsmål om hvor hjulet skulle sitte? Venstre foran sa jeg. Da venstre foran dekk røk så ble det erstattet med det aldri brukte reservehjulet. Det ny innkjøpte dekk ble satt på bakhenget som reservehjul og sitter der fremdeles.

 

Spørsmålet er om det er så viktig  å avbalansere hjulene hvor de skal sitte? (når man ikke vet hvilken bil som hjulet skal sitte på)

Håper jeg har utrykt meg forståelig.

 

PS Det gjelder ikke min Defender, men det ville være godt å vite  om det skulle være nødvendig med et Defender  dekkskifte  en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle dekk balanseres likt uansett hvor de skal stå.

Jeg tror de spurte fordi de slet med å balansere hjulet. Da er det mindre viktig om hjulet skal stå bak, for du får ikke risting i rattet om det står bak.

Felger til Defender er ikke så enkle å balansere fordi de er vanskelige å sette opp i maskinen. Senterhullet er heller ikke midt i på alle felger.

det beste er å skru på en adapterplate, såkalt spacer. Da er man sikker på å få rett balansering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Lafterolf sin vinkling her - de spurte nok fordi de krangla litt med balanseringen av det hjulet.

 

Har også opplevd at Defender felger er det noen verksteder som sliter med - fordi de ikke setter dem opp rett.

 

Fikk ett hjul tilbake en gang med beskjed om at "den felgen er skeiv, vi balanserte som best vi kunne" - noe jeg syntes var rart for wolf felg - de skal det litt til å bøye. Hjulet så jo ut som en med lett overdreven tannstilling etterpå.

 

Fasit var å gi hjulet til et dekkverksted som hadde mulighet til å stete opp hjulet riktig - og alt var i orden - om du skal regne i kg, så gikk balanseringsmannen grådig i pluss på vekter den dagen. hvordan de som først gjorde jobben ikke innså at noe var kav gæærnt aner jeg ikke...

 

DSC_1056.JPGDSC_1055.JPG

Endret av Camarogeddon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, LandRover skrev:

oppringt med spørsmål om hvor hjulet skulle sitte

Kan det være at dekket hadde rotasjonsretning? Da er det jo greit å vite om det skal på høyre eller venstre side av bilen for at "mønsteret" skal rulle i rett retning.

 

For øvrig helt enig med dette om avbalansering, når jeg fikk overbevist dekkmannen om at det var bedre å spenne opp i bolthulla enn i senter, så ble det mange gram mindre vekter og ganske så bra avbalansert på mine Wolf. (Jeg mistenker dog at jeg har litt kast i felgene og vurderer om jeg skal ta dem med til felgretting neste gang jeg skal ha ny gummi på dem.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være sagt at jeg med litt for lite luft i dekket og var borti en type fortauskant ved en slik midt i veien fartsdemper og da mulighet for felgskade. 

 

Interessant å få lære nye ting her på forumet.  Jeg byttet til nye dekk på min Defender for 4 år siden (første gang siden ny) og var litt overrasket at det ble så mange.  hjulbyttedingser på felgene.  Jeg noterte ikke hvordan felgene var før dekkbytte. Er felgene rene når de kommer med ny bil? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...