Gå til innhold

Bremsebryter Disko 3


Kristian-Disko2

Anbefalte innlegg

Hei. Har fått diverse rare feilmeldinger på bilen. Blant annet girkasse og nivåregulering som senker bilen til laveste nivå. Har nå en ny bremsebryter på vei, men lurte på om det er slik at all strømmen til alle bremselysene går gjennom denne bryteren slik at den blir utslitt? Har talt totalt 6 lamper a 21w som lyser bak. I såfall burde man vel kanskje bytte til led pærer? Har også sett enkelte som sverger til originale pærer. Noen erfaringer om dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun led pærer i baklykter. 

Brukt Philips sine. 

 

Bryter gir nok bare signal til bcu om å aktivere bremse lys via "rele". 

Men 6 x 21 watt er nå voldsomt til bremselys... Er rundt 10 amp strøm trekk ^_^

 

Har bygget om slik at eg har 4 bremse lys I lyktene bak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har byttet bremsebryter nå, men feilen er ikke borte. Ser at jeg bestandig får feil på lavt vanntrykk samtidig så lurer på om det kan ha noen sammenheng, Her er feilkodene, noen ideer? 

 

Model L319 - Discovery 3 2009
Vehicle scanned on 7. nov. 2021 12:40:55
IIDControl 3.0.0 Build 84 Android - IIDTool BT V4.0 B2691

Body Control

B1D14-15 (2F) Interior lamps 2 circuit - General electrical failure - circuit short to battery or open
( on 07-11-2021 11:55:52 at 257648 km )

Engine TDV6

P140A-21 (2F) Exhaust gas recirculation sensor C - circuit low - General signal failure - signal amplitude<minimum

P0489-00 (2F) Exhaust gas recirculation control - circuit low

P0237-16 (2E) Turbo/supercharger boost sensor A - circuit low - General electrical failure - circuit voltage below threshold

Instrument Pack

U0184-87 (2F) Lost communication with audio unit - Bus signal/message failure - missing a message
( on 07-11-2021 11:50:37 at 257656 km )

Parking Brake

U0100-87 (EB) Lost communication with engine control module/powertrain control module 'A' - Bus signal/message failure - missing a message
( on 07-11-2021 12:38:12 at 257656 km )

Vehicle Dynamic

U0401-68 (2B) Invalid data received from engine control module/powertrain control module - Algorithm based failure - event information
( on 07-11-2021 12:38:11 at 257656 km )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt kan man se bort fra alle U-kodene. 

Så har du 2 P-koder knyttet til EGR. På en 2009-mod antar jeg de ikke er blendet. De kan gi problemer med trekkraft og gange, men husker ikke om de senker fjæringen. 
Så har du en P-kode på turbo som kanskje bør ettergås. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Egr ventilene er fjernet, men jeg har bestilt inn deler så remonterer disse inn så snart jeg har fått de. Da tar jeg en titt på turbo samtidig, og sjekker at denne går lett, det er vel ofte den armen som regulerer de som irrer fast? Eventuelt andre ting man bør sjekke? Slark? Har bestilt komplett slangesett til intercooleren så dette blir uansett byttet samtidig.

 

Antar den er litt lettere å komme til når jeg har demontert nok til å komme til egr ventilene. Hva med min teori om at det er dårlig kontakt eller slitt ledning på sensoren på kjølevannsystemet, er denne helt på jordet?

 

 

Endret av Kristian-Disko2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.11.2021 den 8.42, Kristian-Disko2 skrev:

Hva med min teori om at det er dårlig kontakt eller slitt ledning på sensoren på kjølevannsystemet, er denne helt på jordet?

Ser ikke noen feilkode for dette? Er det kun i instrumentpanelet du får opp dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Kun på displayet det kommer opp feilmelding. Når jeg kjørte i dag og vridde lysbryteren helt til siden så gikk lysene i svart, dvs at den ikke kom videre fra mellom posisjonen så det er feil enten på bryteren eller ledningsnettet. Etter 5 min vridde jeg bryteren litt frem og tilbake og da kom lysene på og fikk lys i displayet igjen. Antar dette er samme krets som den bremsebryteren så er vel mest sannsynlig dette som er feilkilden? Selvsagt irriterende å få girkassen i feilmodus  og fjæringen på laveste nivå så kan ikke fortsette med en slik feil som kommer og går. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da har jeg gjort en del videre feilsøking. Prøvd å finne feil på ledningsnettet på passasjersiden uten resultat som angitt her:

https://www.disco3.co.uk/forum/topic137258-15.html

 

Har i tillegg lasket sammen et par ledninger på bremsebryteren slik at jeg har to ledninger med spenning inn på bryteren samt byttet kjølevannstanken. Når jeg målte bryteren kommer det bare gjennom strøm på den røde ledningen og ikke på den Green/orange ledningen. Men bryteren er helt ny. Burde jeg kjøpe en orginal bryter slik at jeg har signal på begge polene ut?

image.png

 Melding om lavt kjølevann har i alle fall forsvunnet så en feil er borte.

 

I tillegg har jeg kalibrert sensoren til rattutslaget som angitt her:

https://www.disco3.co.uk/forum/topic76181.html 

men ser ut som det er pitte litte granne slakk på denne, kan dreie den ca 2/12 av en omdreining, vet ikke om dette kan ha noen betydning?

 

Men  i går skjedde det igjen at bilen senker seg og girkassen går i feilmodus, så ser ut som det fremdeles er feil ett eller annet sted. Vet ikke om turbofeil kan forårsake dette?

 

Har ikke sperre på bakakslingen. Om det er noen som har noen tips til videre feilsøking så er det supert. Bilen senket seg ca 17.30 i går da scannet jeg rett etter på, men jeg ser at ingen av feilene er notert ved dette tidspunktet...

 

Legger ved feilkoder under:

 

Vehicle scanned on 28. nov. 2021 17:29:48
IIDControl 3.0.0 Build 84 Android - IIDTool BT V4.0 B2691

Body Control
B1D14-15 (2E) Interior lamps 2 circuit - General electrical failure - circuit short to battery or open
( on 27-11-2021 16:35:16 at 258158 km )

Engine TDV6
P140A-21 (2F) Exhaust gas recirculation sensor C - circuit low - General signal failure - signal amplitude<minimum

P0489-00 (2F) Exhaust gas recirculation control - circuit low

P123A-21 (68) Barometric pressure - Turbocharger/supercharger boost correlation - Sensor A - General signal failure - signal amplitude<minimum

P0237-16 (2F) Turbo/supercharger boost sensor A - circuit low - General electrical failure - circuit voltage below threshold

P123A-21 (2F) Barometric pressure - Turbocharger/supercharger boost correlation - Sensor A - General signal failure - signal amplitude<minimum

Instrument Pack
U0184-87 (2F) Lost communication with audio unit - Bus signal/message failure - missing a message
( on 27-11-2021 12:59:24 at 258141 km )

Parking Brake
U0100-87 (EB) Lost communication with engine control module/powertrain control module 'A' - Bus signal/message failure - missing a message
( on 27-11-2021 16:30:43 at 258160 km )

Suspension
C1A38-01 (6C) Rear cross-link valve - General failure information - general electrical failure
( on 28-11-2021 11:49:26 at 258238 km )

Vehicle Dynamic
U0401-68 (2B) Invalid data received from engine control module/powertrain control module - Algorithm based failure - event information
( on 27-11-2021 12:32:04 at 258126 km )

Ventilation
B1B77-00 (2C) Front right air blend stepper actuator
( on 28-11-2021 10:28:38 at 258168 km )

Endret av Kristian-Disko2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke alt som du har testet tidligere, så beklager om noe blir gjentatt.

 

 

- Du skrev tidligere at du måtte vri lysbryteren litt frem og tilbake for å få lys av og til? Kanen dårlig kontakt i bryteren, eller i et relee forårsake forvirret ECU, og nødmodus?

 

- Har du sjekket sikringsboksen/koblingsboksen bak batteriet? Den er kjent for å ta inn vann og lage problemer. Du må vel ut med batteriet og boksen til batteriet for å komme til denne?

 

- Har du sett om det er vann under teppene foran? Om ledningsnettet ligger å bader i vann i den renna som ledningene ligger i (langs dørene, rett over kanalene)?

 

- Kan spjeldet på turboen (husker ikke hva det heter) lage disse problemene? Eller disse feilkodene?

 

- Mangler du noe interiørlys? Tviler på at det har noe med saken å gjøre...men hvem vet med disse bilene? Sjekk på gulvet eller under dørene, typisk disse man ikke ser at er røket.

 

- Den feilen på luftfjæringa. Brudd i ledning til bakre "cross-link valve"?

 

 

 

På firmabilen fikk jeg plutselig (i fart) nødmodus her om dagen. Jeg trodde det var girkassa som gikk i nødmodus, men det var visst hele bilen (MB Vito). Manuell giring forsvant, og bilen ville helst ikke gire i det hele tatt. Heldigvis 190HK, så klarte å følge trafikken. Det viste seg å være tett DPF... Men det er nok ikke relevant her :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo sjekke det berømte turbo actuator staget.. Det kan kanskje gi en av feil meldingene 

Ligger YouTube video på det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, @le skrev:

Det var deg jeg tenkte på Oggi da jeg nevnte dette staget, du kan vel alt om det :rolleyes:

Ikke alt, men litt vet man jo etterhvert :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at turboen trenger litt kjærlighet. Men tviler vel litt på at dette medfører at bilen senker seg og girkassen går i feilmodus?

 

På 29.11.2021 den 8.24, @le skrev:

Har du sett om det er vann under teppene foran? Om ledningsnettet ligger å bader i vann i den renna som ledningene ligger i (langs dørene, rett over kanalene)?

Sjekket her på passasjersiden. Her var det masse vann. Tørket det opp og lette etter overledning, men fant ikke noe.

Tror det er feil på kurs 66 i sikringsskapet bak hanskerommet: "HDC switch, Brake switch, Steering angle sensor, DSC switch" 

Har fått melding om at DSC-lys i dashbord, har koblet seg inn på våt asfalt så kan være en dårlig abs sensor, ihvertfall suspekte greier ;-)

 

Fant forøvrig sikringsboks 3 i går.

https://knigaproavto.ru/shemy/en/land-rover/discovery/139-land-rover-discovery-3-fuse-box-diagram-2004-2009.html

 

Her var det gått en sikring

(#3) så vi får se om det hjelper å bytte den, skal ut og kjøre på lørdag

 

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har ikke sett det selv, men John André over her har mange bilder av det i tråden sin. Hvis jeg linker riktig nå, så ser du noen bilder av det når turboen er ute av bilen: 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Kristian-Disko2 skrev:

Ser ut som mange av bildene i linken er gått ut på dato. Må inrømme at jeg sliter litt med å finne turboen. Ligger denne under egr ventilen? Ser ut som det er noen som går inn fra hjulsiden og andre tar ut batteriet, jeg vet ikke hva som enklest?

Du kommer til staget gjennom v hjul bue.. Av m hjul og noen deksler... 

Ligger masse YouTube video på dette. 

Du kan se staget når du fjerner v "batteri' kasse I motor rom. Da ser du turbo også. 

 

D3 turbo actuator 

IMG_20210629_131149.jpg

IMG_20210629_124303.jpg

IMG_20210420_163126.jpg

IMG_20210406_234438.jpg

IMG_20210405_224440_BURST003.jpg

IMG_20210405_224440_BURST012.jpg

IMG_20210328_220747_edit_49535585538794.jpg

IMG_20210328_220741.jpg

IMG_20210328_220541.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Kristian-Disko2 skrev:

Takk for all hjelp. Da har jeg fått smurt opp turboen og fått orden på egr ventilene så er det bare å krysse fingrene for at det ikke kommer flere feilmeldinger fra hdc og at girkassen går i nødmodus. 

Ser ut som du bor i Bergen? 

Bare svinge innom på en LR prat i Loddefjord B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...