Gå til innhold

D3 motorkraft borte


Markus

Anbefalte innlegg

Hei. Motorn på bilen har fungert plettfritt hele mitt eie siden jeg kjøpte den frem til nå. Kjørte bilen til jobb alt var topp, når jeg skulle hjem igjen startet bilen helt fint men når jeg begynnte å kjøre føles det ut som jeg kjører 2,5 tonn bil med 50 hk i 3 gir. Den har null motorkraft, bilen slet med å holde 30 sonen i forholdvis bratt oppoverbakke. Når jeg kom opp til 60 sonen og ga flatt jern brukte den litt tid også plutselig kommer den til 3000-3500 omdreninger og masse power sånn som det skal være, og når du slipper gasspedalen litt har  den faktisk litt kraft ved 2000-2500 omdreininger. Forsatte sånn 1 mil ca og det ble mindre og mindre også var det borte. Det skjedde på vei hjem en gang til noen dager senere også men i mellomtiden så funket den som normalt. Regner med at det må være noe elektrisk, sensor eller noe sånt siden feilen kommer å går på den måten.

 

Har lest av feilkoder og det har kommet en ny.
* P0404 Exhaust gas recircualtion control - circuit range/performance.
Har også noen som har vært der lenge, så kan jo for ordensskyld nevne disse å
* P02AA Cylinder 5 balance - fuel trim at maximum limit.
* P02A6 Cylinder 4 balance - fuel trim at maxiimum limit.
* P121A Cylinder blance - injector restricted
* P029E Cylinder 2 balance - fuel trim at maximum limit
* P02A3 Cylinder 3 balance - fuel trim at maximum limit
Noen av disse mener jeg også har vært på minimum limit. Tok engang sånn injector cleaner og helte på tanken og slettet alle feilkodene og da var det kun cylinder 3 som kom tilbake. Vet ikke hvorfor disse er her egentlig da motorn i mine øyne har fungert utmerket, men det kan jo påpekes at bilen min har maange km så at den kanskje ikke brenner like rent lenger kan jo kanskje ha en sammenheng.

 

Er min første Land Rover så har ikke voldsomt med peiling, men det blir nok ikke den siste heller

Setter stor pris på alle inspill:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at du bruker speilene og vet om du røyklegger dine nærmeste omgivelser? Fargen på evt. røyk kan gi en indikasjon på hvorfor det ikke er noe "futt" i motoren.

 

Manglende luft burde vel gi feilkode på MAF (tror jeg), men jeg vet at lekk intercoolerslange gir feilkode på EGR (og masse svart røyk),,,

 

Ellers er det vel også mulighet for at det er drivstofftilførselen som ikke er "på stell".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, torke skrev:

Tett luftfilter?

Byttet i februar men sjekket likevel og byttet til et nytt ett, var likevell ikke så ille at det børe gjørde at bilen ikke går som den skal

20210919_163212.jpg

Endret av Markus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Olav Haavardsholm skrev:

Regner med at du bruker speilene og vet om du røyklegger dine nærmeste omgivelser? Fargen på evt. røyk kan gi en indikasjon på hvorfor det ikke er noe "futt" i motoren.

 

Manglende luft burde vel gi feilkode på MAF (tror jeg), men jeg vet at lekk intercoolerslange gir feilkode på EGR (og masse svart røyk),,,

 

Ellers er det vel også mulighet for at det er drivstofftilførselen som ikke er "på stell".

 

1 time siden, Kseth skrev:

EGR som henger?

Bruker selvfølgelig speilene, og litt svartrøyk er det. Gjerne ved kraftig gasspådrag, feks hvis skal inn i rundkjøring og det er veldig trafikkert, forbikjøring som regel hvis du legger gasspedalen i bånn. Ellers kan det bli litt hvis motoren for jobbe med andre ord at den holder høyt gir opp en bratt bakke og man lar den få jobbe i det giret rundt 2000 omdreinger. Kjører også endel med 3.5 tonn på kroken og opp 80 bratte bakker så blir det svartrøyk. Men ikke noe voldsomt, blir liksom ikke skyer, som med amrikanske diesel motorer. De gangene bilen gikk så dårlig, så var det vel både svartrøyk og tendens til en hvit sky bak meg, når jeg la gass pedalen i bånn og det gikk noen sekunder før den fikk masse kraft igjen.

 

Når kjøpte bilen for ett og halvt år siden sto det i annonsen at "Ifjor sommer tok jeg en EGR delete på den(stengt ventiler uten fysisk blending). Dette ble kun gjort via en software oppdatering. Dette gav mye bedre respons og friskere motor." Uten at jeg helt kjenner til hvordan EGR virker, vet noen driver og kobler det bort. Er også usikker på om det er partikkelfilter på de gamleste D3ene?

Kom på nå når du nevnte drivstofftilførslen at dieselfilteret ikke ble byttet når jeg tok forrige service i februar, siden jeg fikk feil dieselfilter. Så kan jo godt hende at det er der problemet ligger. Trodde riktig nok at dieselen i Norge skulle være ganske "ren" så det ikke tetter seg, men det er vel litt naivt og tro. Det som er merkligst for meg er uansett at den ene turen virker bilen helt fint og den andre ikke, men kan vel ofte være sånn

 

Endret av Markus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte litt på egr, men nå er den blendet ser jeg.... Ventilene klarer vel ikke å åpne seg selv når de er programmert bort? 

 

Dieselfilter er et billig sted å begynne, har sett flere på disco3.co.uk som har fått slike feil ved trangt dieselfilter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fysisk blendet EGR (og med 2005-modell trenger man ikke å programmere bort noe heller).

 

Du sjekker enkelt om intercoolerslangen lekker:

Ta et kraftig tak i den tykke slangen som går inn foran på venstre side av motoren sett forfra. Den går rett nedover et stykke før den går bakover. Like under bendet, på "innsiden" av slangen, har det lett for å bli en sprekk på 5 - 10 cm, men slangen er ganske tykk og (med årene) stiv, så du må gjerne klemme litt hardt før fingrene finner sprekken. Turbotrykket slipper imidlertid lett ut, og da får du en mye slappere bil som røyker svart. Sannsynligvis hører du det også hvis du får noen til å gi gass mens du lytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fulgt helt med på hvordan kun sw blending av EGR virker, men symtomene dine er typisk EGR. Har selv opplevd at jeg nesten ikke kommer avgårde på flat mark. 
Opplevelsen er forskjellig på kald og varm motor, men poenget er at hvis en av EGR-ventilene ikke åpner og lukker slik gasspådrag og turtall angir, blir blandingsforholdet luft/diesel og turbotrykk feil og bilen vet ikke hva den skal gjøre. Enkelt sagt trekker den falsk luft via EGR hvis EGR står åpen når den ikke skal være åpen og motsatt, får ikke nok luft hvis den er lukket og skulle stått åpen. Kan sjekkes via IidTool og hvis begge ikke står i lukket posisjon, og de skal være blendet med SW, tror jeg du er lurt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av problemet kan nok tilskrives til at blendingen ikke er utført korrekt. Men det vil kun gjøre diagnosen vanskelig å sette. 

Endres software, skal ventilene også blendes fysisk!

En sviktende ventil kan være umulig å se på diagnosen, alt etter hvordan software er manipulert. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noe tilsvarende problem, på en helt annen bil.
EGR er kodet bort, men jeg har ikke ladetrykk under 2000rpm, så der skal jeg lage meg et blendedeksel å få på slik at jeg er sikker på at systemet er tett. Alt annet later til å være ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, engebo skrev:

Jeg har ikke fulgt helt med på hvordan kun sw blending av EGR virker, men symtomene dine er typisk EGR. Har selv opplevd at jeg nesten ikke kommer avgårde på flat mark. 
Opplevelsen er forskjellig på kald og varm motor, men poenget er at hvis en av EGR-ventilene ikke åpner og lukker slik gasspådrag og turtall angir, blir blandingsforholdet luft/diesel og turbotrykk feil og bilen vet ikke hva den skal gjøre. Enkelt sagt trekker den falsk luft via EGR hvis EGR står åpen når den ikke skal være åpen og motsatt, får ikke nok luft hvis den er lukket og skulle stått åpen. Kan sjekkes via IidTool og hvis begge ikke står i lukket posisjon, og de skal være blendet med SW, tror jeg du er lurt. 

Kan godt hende det noe i det du sier men bilen har i alle fall gått minst 50 000km siden den ble blendet så litt rart at det blir problem nå? Driver uansett og bytter dieselfilter på bilen nå og det var rustent så det tror jeg har vært i bruk et par vintre i saltet. Så sjansen for at det ikke er i toppstand er jo tilstede vil jeg tro. Fikk byttet filteret men bilen startet også stoppa den med en gang og nå starter den ikke igjen, mulig jeg kan ha koblet feil men tror ikke det. Er det noen plass man kan lufte systemet?

Endret av Markus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, YMK skrev:

Noe av problemet kan nok tilskrives til at blendingen ikke er utført korrekt. Men det vil kun gjøre diagnosen vanskelig å sette. 

Endres software, skal ventilene også blendes fysisk!

En sviktende ventil kan være umulig å se på diagnosen, alt etter hvordan software er manipulert. 

 

Er det ikke sånn at software opptatering kun er nødvending på 2007 modeller eller nyere. Min er fra 2006/produsert 2005. Synes også dette med EGR er litt rart, trodde det var for å redusere utslipp, totalt sett og rundt bilen. Synes det virker rart at det skal gå gjennom EU, du går jo ikke gjennom hvis ei pære på skiltlyset er gåen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at det ikke er nødvendig med software endring for å blende egr på biler fra før 2007 (Euro3 motor). Den går fint gjennom EU uten EGR, så lenge det ikke er synlig at EGR funksjonen er borte, dvs rør må være på plass i motorrommet. Det generelle toleransenivået for utslipp er romslig nok på biler av disse årgangene til at en Disco 3 greier kravet uten EGR. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen lekkasjer fra det? Om filteret er nytt og luftesekvens gjennomført så bør du vel sjekke at det er kobla på riktig. 

 

Har ikke sånt filter på min, men er vel mulig å få retur feil på de der.

 

Feilen må jo være på filteret siden den starta før du bytta det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Markus skrev:

 Er det noen plass man kan lufte systemet?

I bakkant av motoren, går det et rør tvers over motoren, med en ventil som minner mer på en dekkventil. denne trykker du inn mens tenningen står på, og da bobler det nok ut en del luft i fra systemet. Opplevede også noen stressende minutter ette mitt første filterbyte, før eg fikk start på bilen igjen :-) Mulig litt vanskelig å skjønne hvor du skal lete av min forklaring, men røret/slangen går tvers over motoren, helt i bakkant over dieselpumpen.

 

Mener også som tidligere beskrevet det er rart at det er beskrevet at EGR ventilene dine er programmert bort. På de første årsmodellene var det vanlig blendeplater som var tingen. Du ser om det er montert plater om du følger rørene i fra "Y røret" på toppen og ned til ventilene på hver side av motoren. Det skal ikke vare noe i mellom rørflens og ventilflens om ventilene ikke er blendet. Har du blendeplate i mellom, ser du de som en 3-4mm tykk plate. Om du ikke har blendede ventiler, kjøper du dette raskt på ebay, eller lager de enda raskere selv. Googler du for eks. "EGR blanking plates + biltype" så dukker det mye opp.

Endret av Tysen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Tysen skrev:

I bakkant av motoren, går det et rør tvers over motoren, med en ventil som minner mer på en dekkventil. denne trykker du inn mens tenningen står på, og da bobler det nok ut en del luft i fra systemet. Opplevede også noen stressende minutter ette mitt første filterbyte, før eg fikk start på bilen igjen :-) Mulig litt vanskelig å skjønne hvor du skal lete av min forklaring, men røret/slangen går tvers over motoren, helt i bakkant over dieselpumpen.

 

Mener også som tidligere beskrevet det er rart at det er beskrevet at EGR ventilene dine er programmert bort. På de første årsmodellene var det vanlig blendeplater som var tingen. Du ser om det er montert plater om du følger rørene i fra "Y røret" på toppen og ned til ventilene på hver side av motoren. Det skal ikke vare noe i mellom rørflens og ventilflens om ventilene ikke er blendet. Har du blendeplate i mellom, ser du de som en 3-4mm tykk plate. Om du ikke har blendede ventiler, kjøper du dette raskt på ebay, eller lager de enda raskere selv. Googler du for eks. "EGR blanking plates + biltype" så dukker det mye opp.

Denne her du tenker på? Ser ut som det kommer noe bobler når jeg skrudde av toppa, med tenninga på

 

Edit: Var ikke noe mer tegn til liv etter jeg åpna den og hadde på tenninga et par ganger

Snapchat-1183609105.jpg

Endret av Markus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du diagnose, kan man kjøre fuel lift, og samtidig lufte. 

Du kan også ta ut fuel pump rele, og linke over, og tvangs kjøre pumpe mens du Lufter. For å luke bort luft. 

 

 

Er det koblet feil på diesel filter, 2 slanger kan byttes om. 

Får du mest sannsynlig over trykk på retur slanger på injectorer og minst en vil hoppe av.... Men motor starter. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...