Gå til innhold

Disco 2 med luftfjæring kontra spiralfjærer - Disco 2003


tkm

Anbefalte innlegg

Ser at de i England er mulig å få kjøpt kit med fjærer. Har det vært levert Disco 2 med spiralfjærer? Hvordan er det å få dette godkjent, hvor henvender jeg meg for å få dette godkjent? Kan Riseløkka trafikkstasjon være behjelpelig?

 

Trenger nok assistanse for å få deaktivert det elektriske mot luftfjæringen, er det noen som kan være behjelpelig i Viken, bor selv i Rømskog. Takker på forhånd for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke satt meg grundig inn i dette, men slik jeg har forstått av det jeg har lest er det ikke mulig å få godkjent sprialfjærer i Norge. Jeg har hørt, men ta det med en liten klype salt, at det ikke er typregistrert D2 med spiralfjærer her i landet, og at det heller ikke finnes godkjente ombyggingssett. Land Rover solgte D2 med spiralfjærer bak, men kun som 5 seter. Men det finnes altså originale D2 uten luftfjæring bak.

 

På min D2 som jeg hadde i 6 år opplevde jeg luftfjæringen som et skikkelig pluss, og hadde ingen problemer overhodet. Jeg har egentlig aldri forstått hvorfor man ønsker en ombygging.

 

mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Elchund skrev:

og hadde ingen problemer overhodet. Jeg har egentlig aldri forstått hvorfor man ønsker en ombygging.

 

Fordi du ikke hadde noen problemer... ;) (survivership bias)

Jeg vet om flere som har slitt med belger som lekker, rør som sprenger pga alder og slitasje, kompressorer som brenner og ventilblokker som tygger o-ringer. Jeg skjønner godt hvorfor noen bytter det ut.

 

Til trådstarter, sjekk hva som står på statens vegvesen i vognkortet ditt. Hvis det står under luftfjæring: "ikke oppgitt" så har du to muligheter:

Monter fjærer og sats på at det går bra, eller demonter de to bakerste setene og godkjenn bilen som 5 seter og så bygg om til fjærer. Da har du en bil som er etter boka som den blei levert fra fabrikk, og jeg ser ikke noe grunn til å involvere noen i noe godkjenninger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, KennethA skrev:

Jeg vet om flere som har slitt med belger som lekker, rør som sprenger pga alder og slitasje, kompressorer som brenner og ventilblokker som tygger o-ringer. Jeg skjønner godt hvorfor noen bytter det ut.

 

Det er vel mye billigere å bytte ut alt i luftfjæringen med nytt, enn å bygge om til fjærer fra tiden vogna ble trukket av hest, for å spissformulere meg litt. Med nye luftbelger, nye høydekorrektører, overhalingssett til kompressor og nye ventilblokker, alt levert på døra til rundt kr 4000, har du mest sannsynlig helt problemfri fjæring i ti år. I tillegg bedre komfort og nivåregulering. Jeg byttet belger og høydekorrektører ved 140 000km på min og kjørte deretter 80 000km uten et eneste lite problem. (Survival skills? :D)

 

Har man først bestemt seg for sprialfjærer tror jeg det er lurt å høre med vegvesenet om det er mulig å få godkjent en ombygging. Det er et bra tips å bygge om til 5 seter først, tviler på at det er mulig å få godkjent en 7 seter med spiraler bak.

 

Mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jo akkurat din bil veldig godt, og med mindre det har skjedd noe siden sist fungerer fjæringen som den skal. Kompressoren har aldri vært varmkjørt med dårlige belger og systemet ellers har ikke vært "klippet og limt" i. Hvis du bytter belgene, det er en jobb som tar deg 15 minutter på hver side og koster ca. kr 1 500 for to belger, så tror jeg du har problemfri fjæring i mange år. Det er vel lite konstruktivt av meg å gjenta dette til kjedsommelighet, men jeg har vært veldig glad i luftfjæringen på denne bilen og klarer ikke helt å se på det som annet enn "nedgradering" av fjæringen. Jeg er sikkert påvirket av at jeg aldri har hatt en bil uten nivåregulering.

 

Hvis du absolutt vil ha sprialfjærer er vel selve ombyggingen fort gjort, nanocom har du selv og det tar vel fem minutter å skru av luftfjæringen i BCM menyen. Hele problemet er vel å få dette godkjent. Der har jeg ingen gode svar. Jeg ser at diskusjonen både på engelske og tyske forum utarter seg på samme måte, ingen kan si om det er lovlig. Og det blir fort mange "bidrag" som mitt dessverre.

 

Mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har også kjørt i ca 5 år + nå, muligens 6..   med spiralfjærer.  Aldri vert kommentert på eu-kontroll. Min bil var kjørt ca 140, når eg bygget om, selve jobben var enkel, etterpå så var  det bare til å slette luftfjæringen via nanocom.

  Eg prøvde først å skifte alt unntatt luftslangene, byttet høydesensorer, kompressor overhaling kit, osv.

Ble lei av en bil som falt ned på ræva til støtt og stadighet.  Har ikke angret et sekund.   Bilen er fremdeles supergod å kjøre . Goe bil ennå. Eg kjøpte kraftigere fjærer, tror de var beregnet for 100 kg last, og 2 tommer heving. Satte på nye gassdempere også. Skiftet selfølgelig de fremme også.   Merke er Terrafirma,  kjempefornøyd. 

Og vurdere sterkt nå å oppgradere til en D4,  2012 model, helst 2014+

Bare så synd å gjøre dette, siden min kjære D2, rusler og går fremdeles. Herlig bil å kjøre ennå, men har lånt en D4, 2014 litt i det siste, og fy f.... for en bil 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.9.2021 den 14.14, Elchund skrev:

Jeg kjenner jo akkurat din bil veldig godt, og med mindre det har skjedd noe siden sist fungerer fjæringen som den skal. Kompressoren har aldri vært varmkjørt med dårlige belger og systemet ellers har ikke vært "klippet og limt" i. Hvis du bytter belgene, det er en jobb som tar deg 15 minutter på hver side og koster ca. kr 1 500 for to belger, så tror jeg du har problemfri fjæring i mange år. Det er vel lite konstruktivt av meg å gjenta dette til kjedsommelighet, men jeg har vært veldig glad i luftfjæringen på denne bilen og klarer ikke helt å se på det som annet enn "nedgradering" av fjæringen. Jeg er sikkert påvirket av at jeg aldri har hatt en bil uten nivåregulering.

 

Hvis du absolutt vil ha sprialfjærer er vel selve ombyggingen fort gjort, nanocom har du selv og det tar vel fem minutter å skru av luftfjæringen i BCM menyen. Hele problemet er vel å få dette godkjent. Der har jeg ingen gode svar. Jeg ser at diskusjonen både på engelske og tyske forum utarter seg på samme måte, ingen kan si om det er lovlig. Og det blir fort mange "bidrag" som mitt dessverre.

 

Mvh

Tron

Takker for svar Tron, joda du har kjent bilen, ingen tvil. Min eneste grunn er å ha noe som er enklere å holde ved like. Mindre elektronikk på en gammel bil, desto mindre å vedlikeholde. En fjær som knekker er byttet på kort tid. Det står absolutt ikke noe i klartekst i vognkort 1 eller 2 om type fjærer. Om dette er kodet har jeg ingen aning om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...