Gå til innhold

Slipped liner på 4,6. Hva har andre gjort? Løsninger?


KennethA

Anbefalte innlegg

Har delt en 4,6 i helga. Diagnosert som "slipped liner". Tydelig kant på merket område. Stempelet er vasket rent av kjølevann.

 

20210912_125136.jpg

 

20210912_125142_mod.jpg

 

Hva har dere andre som har fått dette gjort? Bilen er for fin til å kastes.

Ny shortblock fra Turner? Brukt i Norge? Brukt i UK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, KennethA skrev:

Har delt en 4,6 i helga. Diagnosert som "slipped liner". Tydelig kant på merket område. Stempelet er vasket rent av kjølevann.

 

20210912_125136.jpg

 

20210912_125142_mod.jpg

 

Hva har dere andre som har fått dette gjort? Bilen er for fin til å kastes.

Ny shortblock fra Turner? Brukt i Norge? Brukt i UK?

Turner er jo det sikreste - å finne en god nok brukt 4.6 i Norge kan være en utfordring... men kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte ny fra RPI en av de siste med ny Coscast blokk. I min søken etter motor kom jeg over en fra en bil som var brent. 

Aner ikke tilstand så jeg kunne tenkt meg å trykkprøve den først dvs. av med toppene og lage til blendelokk osv. før evt salg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jari skrev:

Jeg kjøpte ny fra RPI en av de siste med ny Coscast blokk. I min søken etter motor kom jeg over en fra en bil som var brent. 

Aner ikke tilstand så jeg kunne tenkt meg å trykkprøve den først dvs. av med toppene og lage til blendelokk osv. før evt salg.

 

 

Jeg hadde veldig godt erfaring med og forhold til RPI ...  inntil den nye 4.6 motoren havarerte (også Coscast).  Da ble det brått slutt på alt av hjelp og service - og det ble kostbart.  Begynner å bli en del år siden men har sett (hørt) tilsvarende historier fra andre. Har etter det kjøpt 2 komplette motorer fra Roland Marlow (en 4.6 og en 4.8). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har hørt noen historier selv og. Finnes det et motorverksted her i Norge som spesialiserer seg på slikt tro?

Grei jobb å nappe ut blokka nå og få noen til å montere nye foringer. Om blokka er hel da. Kan jo hende det er en sprekk i blokka og.

Jeg har lagt ut en ønsket kjøpt tråd. Hvis noen har en hel bil, komplett motor, long/short block fra et prosjekt som ikke ble noe av så si ifra. Det meste er interressant.

 

Har noen erfaring med v8developments?

http://www.v8developments.co.uk/products/engines/long_engines/4.6_litre/performance_standard_heads/index.shtml

 

£3200 for longblock er jo veldig billig iforhold til andre jeg har sett.

Endret av KennethA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2021-9-13 den 10.49, KennethA skrev:

Har noen erfaring med v8developments?

@Dan "Men maken til drit som v8development har skrudd sammen"

 

I tråden til Dan, kommer det vel frem at han ikke er spesielt fornøyd med v8developments.co.uk uten at det automatisk betyr at De bare leverer skrap, noen må jo også ha vært heldige oppigjennom årene siden firmaet består.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, gautes skrev:

Noen ting kan man kjøpe for billig

ca 44 000 NOK er ikke kjempe billig, for det er jo uten oljepumpe/ oljepumpehus og alt annet som man normalt må flytte over som insug, ventildeksel, manifoils mm. Greit det er vanlig å flytte over dette. Men oljepumpa ( + front cover )må du nesten kjøpe ny. Setter ikke brukt oljepumpe på en ny motor.

Ser også at den levers uten rockere og rockershafts, så dette må du også ha nytt. Det betyr at du selv må stå for shimming av vippearms aksel bukkene, hvor muligheten for å trå feil virkelig er tilstede. 

 

Så kommer moms og frakt, så det blir fort en god del mer.

Dog, du må nesten uansett til UK for å få en ny motor med topphat liners til en spiselig pris. Bra brukt motor ellers i Scandinavia finnes vel ikke, ihvertfall ikke med Topphat liners, som jo er eneste løsningen på blokk problematikken..

 

Mvh Brage  

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett på https://www.automotivecomp.com/prices/ ?  fra £ 1425,- for en ren blokk. Pluss frakt pluss norsk mva.  Og etterpå så kommer der jo en rekke andre kostnader.  Har (så langt..) god erfaring med Roland Marlow - og Turner er jo alltid safe. Men hvis du finner noe som er billig - så er det sannsynligvis billig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.9.2021 den 10.49, KennethA skrev:

Ja har hørt noen historier selv og. Finnes det et motorverksted her i Norge som spesialiserer seg på slikt tro?

 

£3200 for longblock er jo veldig billig iforhold til andre jeg har sett.

 

Sarpsborg motorverksted har jo holdt på en mannsalder og har generelt godt rykte, går jo å ta en tlf å høre om de montere tophatliners ?

 

Var vel et tillegg på 450£ hvis ikke du leverer inn din gamle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er trolig i samme situasjon at jeg trenger en ny motor på en P38. Sendte spørsmål til Turner. Svaret var at de ikke hadde motorer tilgjengelig lenger, bare liners. Kommer til å spørre denne Marlow. Har en donormotor, men teller litt på knappene på hva jeg skal gjøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...