Gå til innhold

Gap Diagnostic IID Tool Hva har du brukt den til?


Terjehimle

Anbefalte innlegg

Hei. 

 

Som overskriften sier. Hva har du brukt din iid tool til?

 

Jeg har :

- Lest ut feil koder

- Kalibrert luftfjæring

- Justert høyde på luftfjæring

- Programert batteri

- Nullstilt service

 

Er ute etter å finne ting den kan brukes til både til nytte og morro.

Har lest litt på interett men finner ikke så mye

 

Så har du noe kult du har testet eller funnet ut så vær så snill å dele med meg :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- programmert nye nøklar

- lest av diverse live verdier ved feilsøking

 

 

og så kan du jo få lasta ned remap / tuning via Bell, du kan oppgradere automatkassen til å klunke mindre ved pådrag, du kan legge inn klokke i det lille displayet mellom turteller og speedo viss du ikkje har det frå før.  Er også essensiell dersom du må bytte ut instrumentpanel og nytt må kodes. 

 

LItt gøy - men det er feilsøkinga og supporten frå GAP som gjer det verdt pengane!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, jschille skrev:

- programmert nye nøklar

- lest av diverse live verdier ved feilsøking

 

 

og så kan du jo få lasta ned remap / tuning via Bell, du kan oppgradere automatkassen til å klunke mindre ved pådrag, du kan legge inn klokke i det lille displayet mellom turteller og speedo viss du ikkje har det frå før.  Er også essensiell dersom du må bytte ut instrumentpanel og nytt må kodes. 

 

LItt gøy - men det er feilsøkinga og supporten frå GAP som gjer det verdt pengane!

 

:) 

6 timer siden, @le skrev:

Jeg har fått inn klokke i disp, aktivert cornering lights, aktivert ryggekamera (behøver skjerm fra D4 også).... Og alt det du har gjort. Foreløpig ^_^

:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D3 2008 modell. 

- Klokka i dash

-Velkomstlys fremme og bak via nøkkel (lr knappen)

- Åpne bakluke vi lr knappen 

- 3 blink ved berøring av blinklysbryter

- Batteribytte (tror ikke det var nødvendig)

- Nullstilling av service

- Ymse feilkoder 

 

Eneste jeg har merket meg som den ikke vil gjøre er å tavngskjøre webasto. Sletter feilkoder og nullsetter denne, men tvangskjøring vil den pokker ta ikke gjøre. Mulig det er kun for D4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Bjørn_C said:

 

Eneste jeg har merket meg som den ikke vil gjøre er å tavngskjøre webasto. Sletter feilkoder og nullsetter denne, men tvangskjøring vil den pokker ta ikke gjøre. Mulig det er kun for D4

Den gjør en test i hvert fall, kjører i 2 minutter-ish.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din bil heter L319.

 

Function “ Service Test ”

 

4.7.6 Instrument Pack
Service Interval Reset (All except L322-02, L359 2013+*, L538*)
This resets the service reminder displayed on the instrument cluster.


Note: Please perform the appropriate maintenance prior to resetting.

 

This procedure requires the
engine to be turned OFF. The ignition must be turned ON.


*The reset can be done without using a diagnostic tool.


L316: The reset routine is found in the engine ECU

 

CAUTION
For vehicles equipped with a diesel particulate filer, the reset function
affects the regeneration process. Therefore, an oil change should
be made at the same time as reset. Not changing the oil can cause
serious engine damage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Disco 3 midt i juni i år, og IIDtool dagen etterpå:D. Kom i posten fra BAS på to dager..

 

Jeg aner ikke hvordan man greier seg uten, jeg bruker den hele tiden både til reparasjon og vedlikehold/oppgradering. Av "gøye" ting har jeg så langt:

 

Skrudd på ryggekamera etter å ha gjort RR-mod på navigasjonsskjermen.

Oppgradert software til automatgirkassen (måtte kjøpe hos GAP)

Kalibrert fordelingsgirkasse etter oljebytte

Oppdatert software til fjæringssystemet

Nullstil serviceindikator ved oljeskift

Lest av dysebalanse (eller hva det heter, verdiene for innsprøytingsdysene)

satt bilen i "tight tolerance mode" før firehjulskontroll

Lest av og slettet diverse feilmeldinger

Justert riktig høyde på fjæringen, herlig å kunne gå fra hjul til hjul med meterstokken og bare trykke på telefonen til høydene er riktig!

Programmert alternative høyder på fjæringen, som ikke er påvirket av hastighet. Jeg laget meg tre nivå: "Grusvei" +25mm, "Dårlig vei" +40mm og "Kjørt fast" +50mm. Jeg får jo da +55mm i tillegg til disse hvis jeg velger offroad modus på fjæringen. Usikker på om fjæringen liker "Kjørt fast" + offroad mode = +105mm, men har jeg kjørt fast er jeg villig til å prøve...Litt irriterende at jeg må skruv av bilen, trykke på knappene i app'en og så starte igjen, men jeg sparer kr 5 000+ i forhold til å kjøpe egen EAS kontroller.

Jeg har også brukt "live value" funksjonen til å lese av en masse ulike verdier på bilen mens jeg kjører, alt fra dyser, oljetemperatur, drivstofftrykk, trykk og arbeidssyklus på kompressoren etc.

 

 

 

Mvh

Tron

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Elchund skrev:

Ja, kjentes ut som jeg hadde mye slakk i drivverket i lave hastigheter. Det ble veldig mye bedre etter oppdatering.

 

Mvh Tron

 

Var det flere fordeler med oppgradering av gearkasse? Har du evt en link til mer info (fant ikke så mye på hjemmesiden til GAP). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vesentligste fordelen jeg opplevde var at girkassen ikke girer mykere ved typisk "rundkjøringssituasjoner" hvor du ruller i lav fart uten gasspådrag, og så gir gass for å komme ut av en rudnkljøring eller et kryss. Tidligere opplevde jeg noe som lignet på at bilen tok oppslakk i drivverket, det kom et lite slag/dunk hver gang. Nå er dette mye bedre, følelsen av slakk i drivverket er nesten helt borte. Det er mulig girkassen generelt girer litt mykere også, og jeg merker stor forskjell i de situasjoner hvor jeg gir full gass og bilen skal skifte gir ved turtallsgrensen, tidligere "hang" den litt på turtallsperren før den giret ned og hele girskiftet i de situasjonene var tregt og litt rykkete. Nå er det raskt og mykt. Men dette siste tror jeg kasnkej har å gjøre med at tidlgiere adapsjoner er slettet. Girkassen tilpasser seg jo kjøremønsteret til føreren til en viss grad, og "lærer" hvordan man kjører, disse innstillingene blir slettet i forbindelse med oppdateringen.

 

Det står litt om dette på forumer rundt om i verden, se feks.: https://www.disco3.co.uk/forum/just-flashed-transmission-ecu-with-iid-103995.html?highlight=transmission+software+update

 

Jeg brukte GAPs fast lane service, og det fungerte veldig greit. Kjøpte tjenesten og fikk en e-post hvor jeg måtte sende data lastet ned med IIDtool om bilen til GAP. Så oppdaterte jeg enheten (boksen) med PC og kabel, og kunne så gå ut og flashe den relevante ECU'en.

 

Mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...