Gå til innhold

Tidsriktige dekk til Land Rover Serie 3 fra 1974


P.Morten

Anbefalte innlegg

7.50R16 er ikke en vanlig dimensjon lenger, men den finnes. Hør om de kan skaffe og få pris rundt hos dine lokale dekksjapper, de er ofte lavere på pris og bedre enn forventet.  
Du vil sikkert finne ‘’gode’’ tilbud, veldig bra, på diverse nettsider, men ikke alltid at de leverer. I tillegg må du ta med kostnad for omlegging og balansering - hos en lokal dekksjappe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, lafterolf skrev:

De er smalere, og dermed lettere å svinge med, og bilen får litt mer motorkraft.


Nei, bilen vil ikke få mere motorkraft ved å bruke 7,50-16-dekk. Fordi dekk har ikke noe med kraft i motoren å gjøre.

 

Dog, dimensjon på dekk og spesielt diameter, eller radius eller omkrets som enkelte på forumet helt sikkert skal klage på når de leser dette, på hjulene vil ved endring påvirke den viste hastighet på speedometer og endring i diameter/omkrets/radius vil endre kraft til framdrift fra motoren sammen med drivverket.

 

Det er derfor utveksling i aksler endres dersom man monterer dekk med annen dimensjon. I noen tilfeller endres også utveksling i girkasser.

 

7,50-16 og 235-85R16 kan ha akkurat samme rulleomkrets, omkrets/diameter/radius avhenger også av fabrikantene på de forskjellige dekk.

 

Det er synd det er så sjeldent man finner 7,50-16 og 7,50R16 her i Norge, jeg synes det er en fin dimensjon på mange Seriebiler.

 

Ønsker alle en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Endret av Elvehundre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror at omkretsforskjellen gir utslag. Mer kraft i motoren får du ikke.

 

Dessuten, setter man på ett diagonaldekk som 7,50-16 er vil dette suge seg mindre fast i asfalten enn ett radialdekk på 235-85R16. På min RR gikk bensinforbruket ned med 2 dl/mil da æ bytta fra seipede mt-dekk til samme dekk i samme dimensjon uten ekstra seiping. Som en sa: «hører jo at dekka dine suger sæ fast i asfalten når du kjører».

 

7,50R16 er derimot ett radialdekk.

 

Men nå må vi la denne tråden omhandle spørsmålet til trådstarter.

 

Vidar var inne på 6,00R16 (hvis de ble levert i R da?). Dersom det var kort Seriebil var de gjerne levert med 6.00-16 og de lange var levert med 7.50-16. Light Weight ble levert med 6.50-16. Når det er bindestrek i dimensjonen er det diagonaldekk, står det «R» i dimensjonen er det radialdekk.

 

Profil på dekk med tommedimensjon på bredden, altså 7,50 eller 6.00 eller 650, var gjerne 100. Altså 100%, som betød at de var like høye fra felgkant til bane som de var brede. Eksempel: total diameter for 7.50-16 dekk var 16 tommer på felgen pluss 2 x 7,5 = 15 tommer med gummi som ble 31 tommer. Veiledende. Jeg har ett sett 750R16 hjul som er 33 tommer i diameter.


Søkte på ebay.uk og alle overnevnte dimensjoner kommer opp både med og uten «R» i forskjellige prisklasser.

 

mvh

Henry Arnfinn :)

 

Endret av Elvehundre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekkene som nevnes fås kjøpt for penger og passer perfekt på original 5,5" felg på en serie 3. https://www.dekkonline.com/product/D40366?Country=NO&ID=sea_rd_no_Froogle_Shopping&ef_id=CjwKCAjw-ZCKBhBkEiwAM4qfFzYl7vpL_Io519OOyE5XuSEMAAYO3RKHygffmOXv2FuerV65s2P_choC9PYQAvD_BwE:G:s&s_kwcid=AL!432!3!400222612995!!!u!299163384215!&gclid=CjwKCAjw-ZCKBhBkEiwAM4qfFzYl7vpL_Io519OOyE5XuSEMAAYO3RKHygffmOXv2FuerV65s2P_choC9PYQAvD_BwE 

 

Hadde selv et sett slike som var tatt av en defender en gang i tiden, men ble solgt videre og brukt nettopp på en seriebil. De skal såvidt jeg vet forøvrig monteres med slange på seriebilfelger da de felgene ikke er godkjent for å kjøre slangeløst. 

 

Lykke til med valg av dekk og felg. Blir helt sikkert bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk. Jeg får et sett med 5,5 som jeg tenkte å pusse litt på i vinter. Så blir det vel 7,50-16 men bør jeg har diagonal eller radikal ®  dekk? Noen som har noe liggende foresten? Bilen skal bare gå om sommeren så ikke så viktig med rykende ferske dekk for min del. (Litt stramt budsjett også) 

Dette er bilen foresten..

Evt så dukket disse akkurat opp…

https://www.finn.no/189815698

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv snart kjørt opp et sett med Michelin XZL 7.50 R16C på min defender - veldig fornøyd med dem - eneste jeg har måttet passe på er å rotere dekkene av og til (typ hver sesong) for å unngå at de trapper seg foran - det har ikke vært noe problem bak.

 

Veldig fornøyd med våtgrep også - noe jeg ikke kan si jeg har vært med BFG og andre AT dekk når de blir noen år. disse ser ut til å beholde våtgrepet fint. 

 

Dog veldig budsjettvennlige i innkjøp er de ikke, men etter min mening kler de bilen veldig godt - og er faktisk ikke vonde å kjøre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...