Linda07 Skrevet 6. september 2021 Del Skrevet 6. september 2021 Hei! Ønsker å kjøpe brukt Discovery 4 til rundt 300.000. De fleste i denne prisklassen er 2011-2012 modeller som har gått fra 180-250.000 km. Noen tips til hva man skal være obs på? Tusen takk! Linda Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 6. september 2021 Del Skrevet 6. september 2021 Hei Linda, det er en del tråder om kjøpsråd her, bare søke litt. Med den alderen så er D3 og D4 relativt like ift ting man bør se etter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Landrev Skrevet 6. september 2021 Del Skrevet 6. september 2021 Hei Linda! Når du først er oppe i det segmentet ville jeg gått for en sen 2012-13 mod hvor den har fått den nye 8 trinns girkassa. (Den med girhjul og ikke spak) som forbedrer forbruket vesentlig. Da har den også siste motor med 256hk med noen endringer kontra 245hk. Ellers sjekk at servicer er overholdt, og at den er godt oppfulgt. Regreim skal vel byttes ved 170`isj greit at det er utført da det er en stor kostnad. Ellers sjekk at alt virker, at luftfjæring går fint opp og ned. Sjekk gjerne at tilhengerfestet er mulig å demontere, dette ruster fast om det ikke demonteres etter en tid. Ellers er det en knallfin bil! De trenger god oppfølging med når det er gjort tør jeg påstå at du ikke får noen bedre bil... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 6. september 2021 Del Skrevet 6. september 2021 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rikerud Skrevet 6. september 2021 Del Skrevet 6. september 2021 9 timer siden, Landrev skrev: Hei Linda! Når du først er oppe i det segmentet ville jeg gått for en sen 2012-13 mod hvor den har fått den nye 8 trinns girkassa. (Den med girhjul og ikke spak) som forbedrer forbruket vesentlig. Da har den også siste motor med 256hk med noen endringer kontra 245hk. Ellers sjekk at servicer er overholdt, og at den er godt oppfulgt. Regreim skal vel byttes ved 170`isj greit at det er utført da det er en stor kostnad. Ellers sjekk at alt virker, at luftfjæring går fint opp og ned. Sjekk gjerne at tilhengerfestet er mulig å demontere, dette ruster fast om det ikke demonteres etter en tid. Ellers er det en knallfin bil! De trenger god oppfølging med når det er gjort tør jeg påstå at du ikke får noen bedre bil... Hvor mye går forbruket ned fra 6 gears til 8 gears? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linda07 Skrevet 7. september 2021 Forfatter Del Skrevet 7. september 2021 20 timer siden, Landrev skrev: Hei Linda! Når du først er oppe i det segmentet ville jeg gått for en sen 2012-13 mod hvor den har fått den nye 8 trinns girkassa. (Den med girhjul og ikke spak) som forbedrer forbruket vesentlig. Da har den også siste motor med 256hk med noen endringer kontra 245hk. Ellers sjekk at servicer er overholdt, og at den er godt oppfulgt. Regreim skal vel byttes ved 170`isj greit at det er utført da det er en stor kostnad. Ellers sjekk at alt virker, at luftfjæring går fint opp og ned. Sjekk gjerne at tilhengerfestet er mulig å demontere, dette ruster fast om det ikke demonteres etter en tid. Ellers er det en knallfin bil! De trenger god oppfølging med når det er gjort tør jeg påstå at du ikke får noen bedre bil... Har funnet en sen 2012 modell, men det er oppgitt at den har 211hk. Er det vanlig, ulemper? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rikerud Skrevet 7. september 2021 Del Skrevet 7. september 2021 54 minutter siden, Linda07 skrev: Har funnet en sen 2012 modell, men det er oppgitt at den har 211hk. Er det vanlig, ulemper? Jeg vurderte også en 211 da jeg kjøpte D4 for et par år siden. Fant vel ut de skal være ok og at man ikke merker så mye til reduksjonen i antall HK i daglig bruk. Men jeg har aldri kjørt en 211... Innlegg hvor temaet blir berørt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Albatrost Skrevet 7. september 2021 Del Skrevet 7. september 2021 15 timer siden, Rikerud skrev: Hvor mye går forbruket ned fra 6 gears til 8 gears? Kjørte Bodø-Trondheim t/r i ferien. Kystriksveien sørover, E6 nordover. Det ble ca. 1500km. Oppgitt forbruk er 0,88 l/mil. Jeg målte min til 0,78 på denne turen. 13-mod 3.0 SDV 256hk, 8-trinns kasse, grønne skilt og kun meg og kona med lett oppakning. 6-trinns har jeg ikke prøvd, men det er sikkert mange andre som har noe erfaringstall på den. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 7. september 2021 Del Skrevet 7. september 2021 Kjørte noen tusen km i sommer med vår 2011 / 245hk / 6 trinns. Fullpakket bil med taktelt, AT-dekk og mye småkjøring opp og ned dype daler... havnet vel på 1.0x l/mil og relativt fornøyd med det På langkjøring får man den ned på 0.7 så fremt det ikke er høye hastigheter og mye stigning Usikker på om det er så veldig stor forskjell på girkassene, ville nok prioritert å finne en med så lav km som mulig og som er godt vedlikeholdt! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rikerud Skrevet 7. september 2021 Del Skrevet 7. september 2021 3 timer siden, Albatrost skrev: Kjørte Bodø-Trondheim t/r i ferien. Kystriksveien sørover, E6 nordover. Det ble ca. 1500km. Oppgitt forbruk er 0,88 l/mil. Jeg målte min til 0,78 på denne turen. 13-mod 3.0 SDV 256hk, 8-trinns kasse, grønne skilt og kun meg og kona med lett oppakning. 6-trinns har jeg ikke prøvd, men det er sikkert mange andre som har noe erfaringstall på den. Høres ut som akkurat samme forbruk som jeg har på min med 6-trinns kasse. 3 timer siden, motom skrev: Kjørte noen tusen km i sommer med vår 2011 / 245hk / 6 trinns. Fullpakket bil med taktelt, AT-dekk og mye småkjøring opp og ned dype daler... havnet vel på 1.0x l/mil og relativt fornøyd med det På langkjøring får man den ned på 0.7 så fremt det ikke er høye hastigheter og mye stigning Usikker på om det er så veldig stor forskjell på girkassene, ville nok prioritert å finne en med så lav km som mulig og som er godt vedlikeholdt! Det tror jeg også er viktigere. Har også lest om noen som har hatt problemer med gir-velgeren på 8-trinnskassene, det slipper man med den gammeldagse spaken. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Landrev Skrevet 8. september 2021 Del Skrevet 8. september 2021 17 timer siden, Rikerud skrev: Høres ut som akkurat samme forbruk som jeg har på min med 6-trinns kasse. Det tror jeg også er viktigere. Har også lest om noen som har hatt problemer med gir-velgeren på 8-trinnskassene, det slipper man med den gammeldagse spaken. Hei! De tilfellene jeg har lest om, har dette problemet relatert seg til søl av kaffe e.l. i midtkonsollen. Når det er sagt er også 8 trinnskassen en mye bedre gearkasse enn 6 trinns, og skal ha mye mindre problemer enn den gamle. Meg fortalt etter service av kassen på RATS i Trøgstad. (Jeg har 8 trinnskassen) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 8. september 2021 Del Skrevet 8. september 2021 Jeg har ikke kjørt 8 trinns kassa og kan godt være den er bedre men ift feil så har jeg ikke sett noe særlig antydninger til det her inne. 6 trinns kassa er vel den samme som på D3 og har vært ute mye lengre og mange som har gått langt så kanskje derfor Rats mener det er flere med feil på?! Problemet med de oppstår gjerne når de har gått 200-250t km uten oljeskift... derav mange som flusher kassa preventivt. Det er nok lurt med 8 trinns kassa også... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Terjehimle Skrevet 8. september 2021 Del Skrevet 8. september 2021 Sendt deg PM Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rikerud Skrevet 9. september 2021 Del Skrevet 9. september 2021 17 timer siden, motom skrev: Jeg har ikke kjørt 8 trinns kassa og kan godt være den er bedre men ift feil så har jeg ikke sett noe særlig antydninger til det her inne. 6 trinns kassa er vel den samme som på D3 og har vært ute mye lengre og mange som har gått langt så kanskje derfor Rats mener det er flere med feil på?! Problemet med de oppstår gjerne når de har gått 200-250t km uten oljeskift... derav mange som flusher kassa preventivt. Det er nok lurt med 8 trinns kassa også... Har bare kjørt 6-trinns jeg også. Men leste ganske mye om de ulike variantene av D4 da jeg kjøpte for noen år siden (211HK/245HK/256HK/6trinns/8trinns). Og det jeg kom fram til var at det viktigste uansett er å kjøpe en bil som er godt fulgt opp blant annet med flush av gearkasse, hyppige oljeskift, tatt en del av de foringene som vil ryke, byttet reimer etc etc. Jeg valgte å kjøpe en hvor en god del var gjort, selv om den hadde gått litt lenger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.