Gå til innhold

Kjøpe Disco 4


Linda07

Anbefalte innlegg

Hei Linda!

Når du først er oppe i det segmentet ville jeg gått for en sen 2012-13 mod hvor den har fått den nye 8 trinns girkassa. (Den med girhjul og ikke spak) som forbedrer forbruket vesentlig.

Da har den også siste motor med 256hk med noen endringer kontra 245hk.

 

Ellers sjekk at servicer er overholdt, og at den er godt oppfulgt. Regreim skal vel byttes ved 170`isj greit at det er utført da det er en stor kostnad.

 

Ellers sjekk at alt virker, at luftfjæring går fint opp og ned.

Sjekk gjerne at tilhengerfestet er mulig å demontere, dette ruster fast om det ikke demonteres etter en tid.

 

Ellers er det en knallfin bil! De trenger god oppfølging med når det er gjort tør jeg påstå at du ikke får noen bedre bil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Landrev skrev:

Hei Linda!

Når du først er oppe i det segmentet ville jeg gått for en sen 2012-13 mod hvor den har fått den nye 8 trinns girkassa. (Den med girhjul og ikke spak) som forbedrer forbruket vesentlig.

Da har den også siste motor med 256hk med noen endringer kontra 245hk.

 

Ellers sjekk at servicer er overholdt, og at den er godt oppfulgt. Regreim skal vel byttes ved 170`isj greit at det er utført da det er en stor kostnad.

 

Ellers sjekk at alt virker, at luftfjæring går fint opp og ned.

Sjekk gjerne at tilhengerfestet er mulig å demontere, dette ruster fast om det ikke demonteres etter en tid.

 

Ellers er det en knallfin bil! De trenger god oppfølging med når det er gjort tør jeg påstå at du ikke får noen bedre bil...

 

Hvor mye går forbruket ned fra 6 gears til 8 gears? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Landrev skrev:

Hei Linda!

Når du først er oppe i det segmentet ville jeg gått for en sen 2012-13 mod hvor den har fått den nye 8 trinns girkassa. (Den med girhjul og ikke spak) som forbedrer forbruket vesentlig.

Da har den også siste motor med 256hk med noen endringer kontra 245hk.

 

Ellers sjekk at servicer er overholdt, og at den er godt oppfulgt. Regreim skal vel byttes ved 170`isj greit at det er utført da det er en stor kostnad.

 

Ellers sjekk at alt virker, at luftfjæring går fint opp og ned.

Sjekk gjerne at tilhengerfestet er mulig å demontere, dette ruster fast om det ikke demonteres etter en tid.

 

Ellers er det en knallfin bil! De trenger god oppfølging med når det er gjort tør jeg påstå at du ikke får noen bedre bil...

Har funnet en sen 2012 modell, men det er oppgitt at den har 211hk. Er det vanlig, ulemper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Linda07 skrev:

Har funnet en sen 2012 modell, men det er oppgitt at den har 211hk. Er det vanlig, ulemper?

 

Jeg vurderte også en 211 da jeg kjøpte D4 for et par år siden. Fant vel ut de skal være ok og at man ikke merker så mye til reduksjonen i antall HK i daglig bruk.  Men jeg har aldri kjørt en 211... 

 

Innlegg hvor temaet blir berørt.

 

 

 


 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Rikerud skrev:

 

Hvor mye går forbruket ned fra 6 gears til 8 gears? 

Kjørte Bodø-Trondheim t/r i ferien. Kystriksveien sørover, E6 nordover. Det ble ca. 1500km.
Oppgitt forbruk er 0,88 l/mil. Jeg målte min til 0,78 på denne turen.
13-mod 3.0 SDV 256hk, 8-trinns kasse, grønne skilt og kun meg og kona med lett oppakning.

6-trinns har jeg ikke prøvd, men det er sikkert mange andre som har noe erfaringstall på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte noen tusen km i sommer med vår 2011 / 245hk / 6 trinns. Fullpakket bil med taktelt, AT-dekk og mye småkjøring opp og ned dype daler... havnet vel på 1.0x l/mil og relativt fornøyd med det :)  På langkjøring får man den ned på 0.7 så fremt det ikke er høye hastigheter og mye stigning :)

 

Usikker på om det er så veldig stor forskjell på girkassene, ville nok prioritert å finne en med så lav km som mulig og som er godt vedlikeholdt!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Albatrost skrev:

Kjørte Bodø-Trondheim t/r i ferien. Kystriksveien sørover, E6 nordover. Det ble ca. 1500km.
Oppgitt forbruk er 0,88 l/mil. Jeg målte min til 0,78 på denne turen.
13-mod 3.0 SDV 256hk, 8-trinns kasse, grønne skilt og kun meg og kona med lett oppakning.

6-trinns har jeg ikke prøvd, men det er sikkert mange andre som har noe erfaringstall på den.

 

Høres ut som akkurat samme forbruk som jeg har på min med 6-trinns kasse. 

3 timer siden, motom skrev:

Kjørte noen tusen km i sommer med vår 2011 / 245hk / 6 trinns. Fullpakket bil med taktelt, AT-dekk og mye småkjøring opp og ned dype daler... havnet vel på 1.0x l/mil og relativt fornøyd med det :)  På langkjøring får man den ned på 0.7 så fremt det ikke er høye hastigheter og mye stigning :)

 

Usikker på om det er så veldig stor forskjell på girkassene, ville nok prioritert å finne en med så lav km som mulig og som er godt vedlikeholdt!

 

 

 

 

Det tror jeg også er viktigere. Har også lest om noen som har hatt problemer med gir-velgeren på 8-trinnskassene, det slipper man med den gammeldagse spaken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Rikerud skrev:

 

Høres ut som akkurat samme forbruk som jeg har på min med 6-trinns kasse. 

 

Det tror jeg også er viktigere. Har også lest om noen som har hatt problemer med gir-velgeren på 8-trinnskassene, det slipper man med den gammeldagse spaken. 

 

Hei! De tilfellene jeg har lest om, har dette problemet relatert seg til søl av kaffe e.l. i midtkonsollen.

Når det er sagt er også 8 trinnskassen en mye bedre gearkasse enn 6 trinns, og skal ha mye mindre problemer enn den gamle. Meg fortalt etter service av kassen på RATS i Trøgstad. (Jeg har 8 trinnskassen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kjørt 8 trinns kassa og kan godt være den er bedre men ift feil så har jeg ikke sett noe særlig antydninger til det her inne. 6 trinns kassa er vel den samme som på D3 og har vært ute mye lengre og mange som har gått langt så kanskje derfor Rats mener det er flere med feil på?! Problemet med de oppstår gjerne når de har gått 200-250t km uten oljeskift... derav mange som flusher kassa preventivt. Det er nok lurt med 8 trinns kassa også...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, motom skrev:

Jeg har ikke kjørt 8 trinns kassa og kan godt være den er bedre men ift feil så har jeg ikke sett noe særlig antydninger til det her inne. 6 trinns kassa er vel den samme som på D3 og har vært ute mye lengre og mange som har gått langt så kanskje derfor Rats mener det er flere med feil på?! Problemet med de oppstår gjerne når de har gått 200-250t km uten oljeskift... derav mange som flusher kassa preventivt. Det er nok lurt med 8 trinns kassa også...

 

 

 

Har bare kjørt 6-trinns jeg også. Men leste ganske mye om de ulike variantene av D4 da jeg kjøpte for noen år siden (211HK/245HK/256HK/6trinns/8trinns). Og det jeg kom fram til var at det viktigste uansett er å kjøpe en bil som er godt fulgt opp blant annet med flush av gearkasse, hyppige oljeskift, tatt en del av de foringene som vil ryke, byttet reimer etc etc. Jeg valgte å kjøpe en hvor en god del var gjort, selv om den hadde gått litt lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...