Gå til innhold

Ta servicer selv D4 256hk?


Landrev

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

Har nå hatt over 3 frydefulle år i min Disco uten annet en service og slitasjedeler.

Kort fortalt om min bil:

Nå passert 160`km alle tidligere servicer utført på merkeverksted. Fikk komplett nytt register i fjor, og nå ber den om en ny service.

Meg bekjent er det snakk om en B service denne gangen. Sist den fikk en A service kostet denne rundt 7000,- (for to år siden) på merkeverksted, noe jeg syns det var verdt.

Denne gangen skal merkeverkstedet ha 13400,- for en B service, noe jeg syns blir i drøyeste laget. Etter det jeg kan se av servicemanualen er det kun bremsevæske og vindusviskere de gjør i tillegg til A service. Det står at de også gjøre en kjapp gjennomgang av kjøretøyet.

 

Det er ikke noe garanti på bilen lenger, men If`s super gjelder frem til bilen har rullet 200k

 

Hva tenker folk om å ta servicen selv heretter? Dog godt dokumentert med bilder datoer og hvilke deler som er brukt.

Har selv tatt service på alle mine eldre biler, og ser ikke denne jobben som noe forsjell...

Vil det ha vesentlig betydning for eventuelt salg om de siste servicene er gjort av eier?

 

Ser at denne motoren har rør for å suge opp oljen. Har jo utstyr til å utføre dette selv. Skifte dieselfilter og virker å være en grei jobb..

 

Ber om konstruktive tilbakemeldinger...

 

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Dette er enkelt arbeid, eg betiller deler fra famous four eller 4x4 island og kjøper castrol olje på mekonomen eller lignende.

Ender vel på ca 2000kr totalt + et par timer med arbeid.

Du bør også ha et diagnose apperat for å nullstille serviceindicator. Eg bruker IId tool.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tørr ikke si hvilken generell betydning det evt. har ved et salg, men personlig ville jeg heller kjøpt bil av en entusiast som har gjort hyppig og godt vedlikehold selv. At serviceboka er stemplet, med de latterlige intervallene LR (og mange andre) har, sammenholdt med min erfaring med en del verksteder, betyr mye mindre for meg enn om eier kan dokumentere med bilder, notater og evt. regninger at oljer og andre væsker er skiftet hyppig og bilen er fulgt opp ved feil. Folk som egentlig ikke har noe greie på bil er sikkert mer glad i stempler i et servicehefte.

 

Mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 160.000 så skal det vel også skiftes olje på transfer, og muligens differ? Tror jeg betalte omlag 13.000 (svenske kroner) for service på 160.000 i Stockholm, så det er ikke sikkert at den prisen er så forferdelig gal. Gitt at det er litt mer enn en vanlig B-service som gjennomføres. :)

 

Edit: Jeg som husker feil. Det var vel på 120.000 det er bytte av olje på transfer++

 

Endret av trondshj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar. Jeg har en Icarsoft pro til å lese av feilkoder og resette service. Olje bremsevæske og filter er bestilt, og gjøres selv. Bilen bruke ikke til jobbkjøring lenger, så 10-12000km per år er det den går nå. Da skal den i hvertfall få en service i året.... 

 

Noen som har en servicelogg gjerne i Exel som kan brukes til logging og dokumentasjon?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes personlig ikke at servicehistorikk fra verksted har så stor betydning. Men jeg vil at bilen er godt nok dokumentert ift hva som er gjort. Ofte kan det være slik at de som gjør ting med bilene selv følger de opp bedre enn om bilene "bare" settes på et verksted. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...