Gå til innhold

Bygge om tillhenger til mini camper


Martinhansson

Anbefalte innlegg

Hej alle!

Jeg har en drøm å bygge en sån liten campingvogn på en relativt lite budget. Emnet har sikkert vart oppe i forumet tidligere. Men finner ikke bor. Jeg er veldig takksam for svar. Jeg er svensk så min stavning suger. Hoper det er greit. till mine spørsmål. er det laglig å bygge om en tillhenger? Planen er och gjøre en boks og plaser oppe på hengern och hevde at det er lass? Får jeg feste boksen i rammen? Mål: ca l2*b1,5*h1,3m

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke den eneste som har tenkt slik og jeg har sett flere ferdige og på veien.

Bla en riktig flott en i finèr med tear-drop utseende og kjøkken bak.

Plutselig kommer noen voksne på banen med bilder og erfaring,tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke gå utenfor totalvekt, bredde og lengdemålene på hengeren du starter ut fra, tro jeg det er ingen som vil legge seg opp i hva som er oppå, ville jeg tenkt. Leihol her på forumet bygde campinghenger for noen år siden. Kanskje han har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du kan bolte den fast så fremt du ikke endrer på originale rammefestene. Ved transport så må det være sikret ordentlig ved transport og da er jeg litt usikker på hvordan det er hvis du ikke har fått ddt godkjent.

Min bror løste dette ved å bruke lastestropper ved transport. :)

 

Søk op leiehol sin tråd han la ut hvordan få det godkjent

 

 

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tack för bra svar!

22 timer siden, Vidar S skrev:

Hvis du ikke gå utenfor totalvekt, bredde og lengdemålene på hengeren du starter ut fra, tro jeg det er ingen som vil legge seg opp i hva som er oppå, ville jeg tenkt. Leihol her på forumet bygde campinghenger for noen år siden. Kanskje han har noen tips?

Tack för bra svar! Har gjort en skiss, den sticker ut lite där bak, tror du det blir ett problem? Är det att räkna som att hängare blir längre? Grundflaten är densamma som i vagnkortet.

camper trailer test1.jpg

21 timer siden, motom skrev:

Tror du kan bolte den fast så fremt du ikke endrer på originale rammefestene. Ved transport så må det være sikret ordentlig ved transport og da er jeg litt usikker på hvordan det er hvis du ikke har fått ddt godkjent.

Min bror løste dette ved å bruke lastestropper ved transport. :)

 

Søk op leiehol sin tråd han la ut hvordan få det godkjent

 

 

Så kan man ju alltid göra, men är inte bultar säkrare än stropper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg husker rett fra min tid med kanoer og hengermodifisering fikk vi bare lov til å bruke orginalfester / hull i ramma til innfestning av stativ mm.

En vanlig letthenger ble noe vinglete med seks eller i ett tilfelle, åtte kanoer i stativet.

Riktignok to i bredden men glassfiberkanoer den gang var tunge.

De ble alle kontrollert og vognkort endret.

Målene oppgitt på hengerne var uten kanoer på....

 

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9/3/2021 den 15.24, Martinhansson skrev:

Tusen tack för bra svar!

Tack för bra svar! Har gjort en skiss, den sticker ut lite där bak, tror du det blir ett problem? Är det att räkna som att hängare blir längre? Grundflaten är densamma som i vagnkortet.

 

Så kan man ju alltid göra, men är inte bultar säkrare än stropper?

 

Last hengande ut bak på ein henger er ok så lenge den er merka, er innanfor ei viss lengde, tungdepunktet er ok og totalllengda til lasta henger ikkje er meir enn 12,5 meter eller noko slikt.

 

Bolter er sikrare enn stropper, men det blir fort ein diskusjon om det er eit fast påbygg eller last på hengeren. Om dettrengs verktøy og tar tid å løyse lasset er det då eit lass? På offshore konstruksjonsskip er det vanleg å sveise fast kontainere og anna utstyr til dekk når det blir rigga for oppdrag, biltilsynet meiner fort at sveising ikkje er ei form for surring.

 

På den andre sida, strekkfisker frå festepunkt på henger til last bør vere innanfor begrepet surring så lenge det er enkelt å hekte dei av etter å ha skrudd dei laus. Fester lik dei brukt på komersielle kontainere også. Kanskje glatte bolter med splittpinner slik det blir brukt på trepunktsoppheng på traktor passerer som surring?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Vegvesenet så skal last over 1 m bak hengeren merkes, det vil si at den løse, men fast surrede, camperen kan være inntil 1 meter lenger enn hengerens bakerste punkt. Det kan være lurt å sette en lysbjelke på camperen slik at alle lys og skilt er let synlig.

Bygger du en permanent festet, f.eks. sveiset fast, camper på tilhengerramma så kan du nok bli tillagt krav som gjelder for campingvogn.

En løs camper som festes forsvarlig, med mål og vekt innenfor det tillatte for hengeren så regnes denne som last.

Sikker på at de som har løse campere på pickup kan svare mer detaljert.

 

PS! 

Du er ikke alene om å tenke på en løs camper på henger ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 4.9.2021 den 23.48, EiRRik 4.6HSE skrev:

I følge Vegvesenet så skal last over 1 m bak hengeren merkes, det vil si at den løse, men fast surrede, camperen kan være inntil 1 meter lenger enn hengerens bakerste punkt. Det kan være lurt å sette en lysbjelke på camperen slik at alle lys og skilt er let synlig.

 

 

Camperen kan jo være mer enn en meter lenger også, så lenge den bare merkes.
Var det ikke en sak tidligere om en flaggstangselger som stadig ble anmeldt, men aldri ble straffet, fordi han merket flaggstengene tilstrekkelig når han kjørte dem ut til kunder med personbilen sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrenset antall meter bakover men ikke forover om jeg husker rett.

Jeg har en godkjent henger med 109 bakkasse på. 
Bare tiden strekker til blir det 109 varebilvegger, 88 tak, frontrute og lett innredning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.9.2021 den 23.48, EiRRik 4.6HSE skrev:

I følge Vegvesenet så skal last over 1 m bak hengeren merkes, det vil si at den løse, men fast surrede, camperen kan være inntil 1 meter lenger enn hengerens bakerste punkt. Det kan være lurt å sette en lysbjelke på camperen slik at alle lys og skilt er let synlig.

Bygger du en permanent festet, f.eks. sveiset fast, camper på tilhengerramma så kan du nok bli tillagt krav som gjelder for campingvogn.

En løs camper som festes forsvarlig, med mål og vekt innenfor det tillatte for hengeren så regnes denne som last.

Sikker på at de som har løse campere på pickup kan svare mer detaljert.

 

PS! 

Du er ikke alene om å tenke på en løs camper på henger ;) 

 

Det er som dere skriver, en varehenger må vises og omregistreres hvis det er et permanent påbygg på den. Traff en fyr på et LR-treff som hadde fått det pålegget av SVV. Hans løsning var å ta vekk boltene og feste "campingvognen" til hengeren med to lastestropper. Da er det last og du kan i prinsippet gjøre hva du vil innvendig.

Jeg landet på strekkfisker og kjettinger som går ned til surrefester på planet. Strekkfisker brukes mye til å feste tung last på lastebiler, så SVV kan ikke påstå at strekkfisker er å bolte fast. Vurderte å bruke kapelllåser, de egner seg også fint. Men de er kneppet nærmere fastmontert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vurder noe slikt:

 https://thepajerosport.com/2020/01/17/off-road-camper-build-pt-2/

 

Men ønsker ikke en henger til på tunet, så det blir å evt lage så camperen kan løftes av, og henger brukes som vanlig henger. Men om jeg først gjør det, så kan jeg jo lage en camper som går bak på Bien. Det ideelle hadde jo vært om jeg kunne bruke samme camper både på henger og bil, men det er jo tvilsomt at jeg får til...

 

Sånn surer hodet mitt innimellom alt det andre. Så foreløpig blir Bien som den er, dvs for tiden i 2 deler. Karosseri på utsiden av garasjen, ramme og drivverk inne i garasjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...