Gå til innhold

Demontere eternittplater?


LandRover

Anbefalte innlegg

Jeg har lest forskjellige råd om fjerning og behandling av eternittplater, men ikke fått et godt svar på hvordan løsne platene fra huset uten å knekke dem. Stiften som holder platene på plass sitter meget  tett og det er vanskelig å få en tang mellom vegg og stift. 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det viktigste er å holde dem fuktig så det ikke støver.  Vanskelig å unngå knekking og heller det enn å prøve å kappe stift med vinkelsliper eller lignende..  

 

Jeg er absolutt ikke fagmann, dette er kun sånn jeg har gjort det når jeg har tatt vekk eternitt på hyttetak og gammel fjøsvegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen år siden jeg var borti dette, men det er støvet men som Julius skriver det er støvet som er farlig. Sprøyt på billig matolje eller lignende før du bryter i platene, så bindes støvet lengre enn vannet fordufter. De som demonterer asbest proft bruker ofte tynnstoff understellsbehandling også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuktig og f.eks matolje høres bra ut. Foreløpig skal jeg bare bytte et par dører og vinduer, men vurderer senere å bytte kledning litt om litt.

For lenge siden ca. 1990 var jeg med på å bytte eternitt på en militær kaserne. Vi var ikke så nøye da. Sånn då det ut i år da en venn av meg hadde folk i hvite klær til å bytte til takpanner.  Vel vi vet så mye mer i dag og det er nødvendig.

 

 

lrforum.JPG

 

 

Endret av LandRover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matolje for å begrense støv høres ut som en god ide ja - hadde fort benyttet litt godt med værneustyr og.

 

Har selv bare funnet ventilasjonskanaler i eternitt i huset - så jeg har heldigvis slupper unna de gamle, sprø eternittplatene selv. Hvordan du skal få ut de fastrusta spikerne av treverket uten å skade platen er et bra spørsmål. Om spikerhodet stikker noe ut - er det mulig å slipe hodet av bare spikeren - uten å skade påata? (jeg tenker med en liten roterende slipeskive eller lignende?

Risikoen for å lage støv er selvfølgelig tilstede - det blir fort et av to onder - enten støv fra spikre, eller knekte plater, og ingen av dem er nevneverdig gunstig.

 

-C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverige er kanskje tørrare enn vestlandet i Noreg. Eg tok ned nokre takplater og gjorde jobben ein dag med lett yr. Iført regnkle, hansker og maske. Det støva ikkje. Eternitten var også passe mjuk etter lang tid med regn slik at den ikkje støva når den knakk...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går prøvde jeg forsiktig å fjerne de rustfrie stiftene som  platene er festet med. Med mye tålmodighet så gikk det bra med 4 av fem plater, men tok tid.  Et finslipt huggjern og jernbitertang gjorde jobben. Det er likevel ikke noe som jeg ville gjøre om hele huset skal tas. Foreløpig bytting av en mindre dør ril en større. Det var interessant å se den gamle fasaden komme fram på opprinnelig et gammelt 6 roms hotell fra tidlig 1900 tallet. Det gav mersmak men om hele fasader byttes ut så vil jeg nøye vurdere leid hjelp. Alt avhenger dog av prisen?

 

Takk for gode innspill!

Sitat

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er vegg. Festet med to tynn stifter   -   pluss 2 pappstifter som sitter under overlegget og er lette å fjerne.

 

 

Er det noen som tørr tippe fargen på huset. Treveggen er meget skitten da det blant annet har vært tjærepapp på siden eternitten ble montert. Jeg har et postkort på bygningen stemplet ca. 1920 med samme farge? Dog er kortet i sort hvitt.  Jeg tipper hvit originalfarge?

 

Vedlagt bilde  "bakveien" nødutgang.

 

lrbild3.jpg

Endret av LandRover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ser ikke helhvit ut utfra bildet, kanskje mer mot beige eller krem. Er du heldig kan panelen under være helt frisk og fin, hvis du ønsker å beholde den.

Stillaser, søppelsekker og teip, en pøs med kost og matolje, vernetøy og brekkjern, så er det bare å gå i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er på et bedre spor en jeg ad. fargen. Jeg beholder den fine gamle kledningen samtidig det som ser ut til å være originalfargen. Jeg ville være glad om vi kommer fram til en mørkere farge en den helhvite da det ville vært bedre å holde det rent. Hvite hus sies å måtte spyles hvert år for å holde hvitfargen.

 

Postkortet tyder også på en ikke helhvit farge.

 

hotelsvea1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg har valgt å beholde eternittplatene der det er mulig

Finnes noe erstatning hvor enkelte plater er sprukket. Bør dog være ca. 4 mm.  Også rundt nyinnsatte vinduer i gammelstil.  På en gammel dør som er blendet låst er det satt på en  ca. 4mm sannsynligvis "oljeherdet" Huntonit plate som har stått siden ca. 1980. Dette for å få det til å blende inn med husets øvrige eternittplater. Litt "krøllete" er den dog i kantene. Noe litt stivere i samme tykkelse  hadde vært ønskelig. 

 

En skikkelig skittjobb med maske var det å bytte et par store vinduer siste sommer. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...