Jump to content
LRforum

Recommended Posts

Hei,

Varsellampa for temp på giret begynte å lyse på vei opp på vidda i sommer. Ørti høydemeter i 30 grader og fullpakket bil, så jeg lot den kjøle seg ned og kjørte videre uten problem. Lampa begynte å lyse igjen en uke etter, da med tom bil i regnvær. Byttet olje og filter på kassa. denne så ut som en sjokoladesaus og magneten i panna hadde form som et såpestykke, men ingen synlige biter. Fylt ny olje, latt den gå litt, byttet ut ca halvparten av den nye, som da hadde brunfarge i seg. Varsellampa kommer fremdeles etter et par km forsiktig kjøring. Kassa fungerer bedre enn noen gang ellers.

 

Noen som har noen tips til hva jeg bør gjøre? 

Link to post
Share on other sites

Ja, vil komme på litt tilfeldig. Skal ganske mye til for å kjøre kassa varm så fremt alt fungerer som det skal.

 

At oljen var så brun er nok ikke uvanlig men tyder nok på at den burde vært byttet litt tidligere. Det som av og til kan skje er at du får avleiring i kassa og så kan det fremskynde problemer. Sikkert ikke kritisk men ikke alltid det hjelper å bytte olje hvis kassa er begynt å bli sliten... i hvert fall det jeg har hørt fra selskaper som RATS som driver med overhaling av automatkasser. Hvis du ikke opplever noe forskjell på din så er det nok bare bra at den ble byttet :)

 

Tempsensor sitter relativt greit til og kan byttes fra høyre hjulbue

 

 

Link to post
Share on other sites

Min varsellampe begynner også å lyse i bakkene opp mot Vasstulan. 2000 Disco2 Td5.

Siste gang måtte jeg stoppe 3 ganger på veien opp - for å kjøle ned ....

Men jeg er sikker på at sensor varsler riktig - for motoren er skikkelig varm - så det lukter som av stearinlys....(!).

Jeg tror radiatoren er tett etter 367000 km - og skal nå rense eller bytte radiatoren. Undrer på hva som er beste/billigste måten?

Link to post
Share on other sites
9 timer siden, ando skrev:

Jeg tror radiatoren er tett etter 367000 km - og skal nå rense eller bytte radiatoren. Undrer på hva som er beste/billigste måten?

 

Har god erfaring med både Biltemas radiator-rens og BARS rens. Fyller på og lar motoren gå seg god og varm før jeg tapper av og skyller systemet med varmt vann etterpå.
Det kommer ut mye møkk på den måten. Ulempen er at møkka også kan ha tettet endel små sprekker, så jeg har opplevd register som har vært tette før behandling, men lekk etterpå.

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Prøvde å bytte radiatoren på min D2 for en tid tilbake. Da knakk rørene inn i loddingen, Klemmene på slangene til radiatoren er litt vanskelige å løsne etter mange år så tenk på det før du eventuelt begynner og hvor lenge det er til du skal bruke bilen neste gang.

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...