Gå til innhold

Varsellampe for temp automatkasse


Geir74

Anbefalte innlegg

Hei,

Varsellampa for temp på giret begynte å lyse på vei opp på vidda i sommer. Ørti høydemeter i 30 grader og fullpakket bil, så jeg lot den kjøle seg ned og kjørte videre uten problem. Lampa begynte å lyse igjen en uke etter, da med tom bil i regnvær. Byttet olje og filter på kassa. denne så ut som en sjokoladesaus og magneten i panna hadde form som et såpestykke, men ingen synlige biter. Fylt ny olje, latt den gå litt, byttet ut ca halvparten av den nye, som da hadde brunfarge i seg. Varsellampa kommer fremdeles etter et par km forsiktig kjøring. Kassa fungerer bedre enn noen gang ellers.

 

Noen som har noen tips til hva jeg bør gjøre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vil komme på litt tilfeldig. Skal ganske mye til for å kjøre kassa varm så fremt alt fungerer som det skal.

 

At oljen var så brun er nok ikke uvanlig men tyder nok på at den burde vært byttet litt tidligere. Det som av og til kan skje er at du får avleiring i kassa og så kan det fremskynde problemer. Sikkert ikke kritisk men ikke alltid det hjelper å bytte olje hvis kassa er begynt å bli sliten... i hvert fall det jeg har hørt fra selskaper som RATS som driver med overhaling av automatkasser. Hvis du ikke opplever noe forskjell på din så er det nok bare bra at den ble byttet :)

 

Tempsensor sitter relativt greit til og kan byttes fra høyre hjulbue

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min varsellampe begynner også å lyse i bakkene opp mot Vasstulan. 2000 Disco2 Td5.

Siste gang måtte jeg stoppe 3 ganger på veien opp - for å kjøle ned ....

Men jeg er sikker på at sensor varsler riktig - for motoren er skikkelig varm - så det lukter som av stearinlys....(!).

Jeg tror radiatoren er tett etter 367000 km - og skal nå rense eller bytte radiatoren. Undrer på hva som er beste/billigste måten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, ando skrev:

Jeg tror radiatoren er tett etter 367000 km - og skal nå rense eller bytte radiatoren. Undrer på hva som er beste/billigste måten?

 

Har god erfaring med både Biltemas radiator-rens og BARS rens. Fyller på og lar motoren gå seg god og varm før jeg tapper av og skyller systemet med varmt vann etterpå.
Det kommer ut mye møkk på den måten. Ulempen er at møkka også kan ha tettet endel små sprekker, så jeg har opplevd register som har vært tette før behandling, men lekk etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...