Gå til innhold

Blinklyshendel spretter til nøytral i høyresving


Jason

Anbefalte innlegg

1999 mod Td5 90

 

Fikk 1-er feil på EU i dag pga av blinklyshendelen spretter tilbake, og slår av blinklyset ved ratting til høyre.

Tilsvarende ratting til venstre, beholdes blinklyset på.

 

Jeg har aldri tenkt på dette, og aner ikke om det har skjedd nylig eller, om det "alltid" har vært sånn.

 

Jeg hadde av rattet, og byttet hendelen for noen år siden.

Kan det være mulig at jeg har montert den plastikkringen som har med blinkhendeldelen å gjøre feil?
Mener jeg leste på forumet her en gang at det kan oppstå problem om den ikke er montert helt nøytralt på rattstammen?

 

Eller er dette et kjent problem som er resultat av slitasje over tid?

 

Tenker å ta av rattet i løpet av uken og sjekke litt før jeg ev bestiller ny hendel.

Fint å høre ev erfaringer rundt dette, om noen kjenner til problemet.

 

Takk.

Endret av Jason
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt samme problem, men jeg har en hendel liggende, og basert på hvordan den funker så ser jeg ikke helt hvordan man skal klare å få den oppførselen til med feil montering - det høres heller ut som en defekt i selve mekanismen.

 

Man roterer jo rattet flere ganger, og den holder egentlig ikke styr på rotasjonene - den bare har en tapp som står ut, og om man blinker den ene veien, så skjer det ikke noe før man endrer rotasjonsretning på rattet . Da tar den "tak", og skyver armen tilbake i nøytralposisjon. Det samme skjer andre veien, men i omvendt renting, naturlig nok.

 

-C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg demonterte, og sjekket nå i kveld.

Det ser ut som selve mekanismen i hendelen rett og slett er slitt.

Løsningen blir å kjøpe ny.

 

Tipper jeg kjøpte Britpart den gangen for noen år siden. Denne gang går jeg for Lucas som kanskje varer noen år lenger.

 

Takk for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet viste seg å være gummibelgen på hendelen.

Gummien var tydeligvis litt stiv, og i tillegg satt den fast i selve stangen.

Dette førte nok til at den dro hendelen mot nøytral, slik at den smatt tilbake når nullstillingsmekanismen passerte hakket.

 

Løsningen ble WD40 mellom stangen og gummien, slik at gummien kan bevege seg på stangen.

Samt å smøre hele gummien inn med silikonstift beregnet på dørpakninger i håp om at den blir mykere og mer fleksibel.

Det har fungert 100% feilfritt siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...