Gå til innhold

Rumlelyd P38 - Diff / Transfer / Hjullager?


MartinM

Anbefalte innlegg

Hei 

 

Jeg har en rumlelyd som er ganske fremtredene på min P38. Har vært der hele tiden, men nå begynner den å bli så fremtredenede og irriterende at jeg må gjøre noe med det. Opptrer først og fremst når jeg slipper gassen og turtallet synker til under 2000o/min. Lyden er mer fremtredene når bilen er kald enn når jeg har kjørt en stund. Blir ikke borte om jeg setter bilen i fri og triller.

 

Jeg har ikke gjort så mye feilsøking ennå, men tanker svirrer rundt hjullager, diff eller transfer girkasse, alternativt også lager i fremre mellomaksel. Jeg har byttet lagre i den midre og jeg har hatt ut den fremre for å påvise slakk. Det var null.

 

Finnes det noen triks som kan utelukke det ene eller det andre? Hvordan sjekker jeg diff f.eks. Tenker jeg skal bytte olje og sjekke for spon, men er det andre måter å sjekke for slakk og ødlagte lager osv? Samme med transfer? 

 

Tips mottas med takk.

 

Martin 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:),

 

Har nettopp byttet begge hjullager foran på min P38. Hjullager kan være litt lunefulle og opptre på ulike måter. Har du kjørt bilen på motorvei i 90-100kmt? Hvordan oppleves bilen da? Verre enn f.eks i 60-70?

Det at du opplever at det først opptrer når du slipper gassen og under 2000rpm taler vel imot at det er hjullager da disse pleier å bli verre jo mer belastning. 

Blir det verre når du svinger fra en side til en annen? Og rumlelyden du nevner - er det bare lyd eller utgjør den en vibrasjon i bilen? I ratt eller i karosseri? Jeg ville vel gjort som du skriver - sjekket olje i diff først og fremst. Det gir jo en god indikasjon på om den er i bra forfatning eller ikke. 
Prøv også å kjør bilen i lavgir og se hvordan dette oppfører seg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei 

 

Det er egentlig ikke noe forskjell i hastighet. Rumlelyden blir borte under belastning - det er som sagt når man triller, og under 2000rpm at lyden er mest fremtredene. Ikke noe endring ved sving heller. Liten vibrasjon i bilen, men den er nesten neglisjerbar. 

 

Hvis jeg kjører bilen i lavgir er den litt nykkete, men vet hva some er normalt? Lavgiret bruker jeg bare innimellom for å holde det litt i trim. Bilen befinner seg mer eller mindre kun på asfalt :P.

 

Det er nok en liten drivlinje slark ett eller annet sted. Jeg opplever når jeg setter på brekket - kan bilen sige litt bakover eller forover. 

 

Jeg tenker uansett at diffolje og sjekk av hjullagre er ett sted å begynne. 

 

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet diff olje foran der det høres ut som lyden kommer fra. Oljen som kom ut så tilnærmet ny ut. Ikke noe særlig spon på magneten heller. Kan jeg ha et dårlig lager i diff uten at det blir mye spon av det? 
 

Jeg jekket opp det ene hjulet og sjekket slakk mellom mellomaksel og hjul. Jeg kan bevege noen cm frem og tilbake. Hva er normalt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...