Gå til innhold

Webasto over 5°C


Markus

Anbefalte innlegg

Hei:D Synes det begynner å bli litt kaldt nå jeg enkelte dager, vartfall for oss som bor litt lenger nord enn Sør-Norge. Kunne tenkt meg Webasto nå som det er en 7-8 grader på morran av og til. Vet noen har snakket om at man kan montere en bryter for å lure bilen til og tro at det er kaldere. Lurte på om noen visste hvordan man gjør det? Mener og ha hørt noe om at man kan sette negativ strøm på tempratur sensorn. Vet ikke helt hva det vil si så lurte på om noen kanskje hadde en liten oppskrift på det;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, engebo skrev:

Webasto ThermoCall

Har Webastostyring på bilen fra Altox, funker fint. Men på Discovery 3 får den ikke lov til og starte webaston, hverken bilen eller altox modulen over 5 grader

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svaret fra LRbutikken jeg fikk lenge siden

 

Man kan «lure» bilen ved å plassere en motstand i serie med utetemperatursensor (NTC) som sitter i midten av frontfanger rett under grillen.

Motstand plasseres bak temp kontroll panel og en bryter f.eks i øverste håndskerom.

Tror jeg bruker en motstand på 16 KOhm

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 22.8.2021 den 21.32, Timo@ skrev:

svaret fra LRbutikken jeg fikk lenge siden

 

Man kan «lure» bilen ved å plassere en motstand i serie med utetemperatursensor (NTC) som sitter i midten av frontfanger rett under grillen.

Motstand plasseres bak temp kontroll panel og en bryter f.eks i øverste håndskerom.

Tror jeg bruker en motstand på 16 KOhm

 

 

Har du prøvd selv? Hvis jeg eventuelt kjøper denne https://www.elfadistrelec.no/no/metallfilm-fastmotstand-med-gjennomgaende-hull-16kohm-600mw-rnd-components-rnd-155m207f16k0tkrtb5k0/p/30155286

og kobler mellom kabelen fra sensor og der den kobles på i panelet hvor og hvordan kobler jeg på en bryter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke prøvd selv, men tenker brytter trengen man for å ungå uriktig temperatur vinerstid.

Og du har ikke behov for motstand etter utetemp er lavere enn +5C 

 

brytter som skal i en posisjon koble sensor gjennom motstand og i annen posisjon til vanlig sensor kobling. 

 

selv tenker det er ikke behov for det, pga bilern varmer seg ganske raskt og du kan sette papp i fanger 

Endret av Timo@
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.8.2021 den 13.48, Land Rover Discovery 3 skrev:

Har Webastostyring på bilen fra Altox, funker fint. Men på Discovery 3 får den ikke lov til og starte webaston, hverken bilen eller altox modulen over 5 grader

Jeg har Altox på min D3 og den starter når det er mer enn 5 grader. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, ottahol skrev:

Jeg har Altox på min D3 og den starter når det er mer enn 5 grader. 

Hvordan får du til det? Har Altox med kupestyring. Får feilmelding hvis det er over 5 grader. Har satt opp dato og klokkeslett når den skal starte, på appen hvis det skulle ha noe å si. 

Screenshot_20210901-155308_(2).png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det satt en annen type startenhet i bilen når jeg kjøpte den. Brukte de samme ledningene til Webastoen når jeg monterte Altox. Bruke å starte Webasto ett par ganger om sommeren slik at den er klar til vinteren. Mulig det er montert noe jeg ikke kjenner til som gjør at den starter over 5gr. Den gamle enheten hadde jeg over til Bergen for å fikse, da den var ustabil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.9.2021 den 16.03, Land Rover Discovery 3 skrev:

Hvordan får du til det? Har Altox med kupestyring. Får feilmelding hvis det er over 5 grader. Har satt opp dato og klokkeslett når den skal starte, på appen hvis det skulle ha noe å si. 

Screenshot_20210901-155308_(2).png

Har sjekket hvordan Altox er koblet i min D3. Min er montert i motorrommet. Har den med GPS modul. Ikke start av vifte til kupeen. Som du ser av bildene så går blå ledning fra Altox over til grønn ledning som går til Webasto nedre kontakt nr 2. (pin2?) Sort ledning går til jord. Rød ledning fra batteriet til rød på Altox. Mulig dette kan hjelpe?DSC_0035.JPGDSC_0036.JPGDSC_0037.JPGDSC_0038[1].JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har liggende altox som ikke er montert. 

Men om den ikke kan, på enkel måte, startes selv om ute temp er over 5, må man vurdere... Bas remote funker forsåvidt greit enda, med modified styring :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jorgenht skrev:

For noen markeder står det. Også skal det kanskje stå plugget i en sensor? 
 

Jeg bare googlet, ingen erfaring med auto-resirk, og smog. :unsure:

Hm.. Kan det være nok å plugge i sensor så fungerer det? 

Savner den funksjonen her på Vestlandet... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.9.2021 den 16.03, Markus skrev:

Hvordan får du til det? Har Altox med kupestyring. Får feilmelding hvis det er over 5 grader. Har satt opp dato og klokkeslett når den skal starte, på appen hvis det skulle ha noe å si. 

Screenshot_20210901-155308_(2).png

 

Jeg trodde denne feilmeldingen bare kom når bilen har overtatt kontrollen via wbus, det vil si at du har låst opp bilen, åpnet en dør eller "vekket" den på annen måte. Hvis bilen "sover" skal webasto'n reagere på startsignal via pinne 2. Jeg startet min i +15 grader i dag og lot den kjøre i 20 minutter. Bilen var låst og hadde stått siden i går.

 

Mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.9.2021 den 23.45, Elchund skrev:

 

Jeg trodde denne feilmeldingen bare kom når bilen har overtatt kontrollen via wbus, det vil si at du har låst opp bilen, åpnet en dør eller "vekket" den på annen måte. Hvis bilen "sover" skal webasto'n reagere på startsignal via pinne 2. Jeg startet min i +15 grader i dag og lot den kjøre i 20 minutter. Bilen var låst og hadde stått siden i går.

 

Mvh

Tron

Vet ikke hvorfor det er annerledes til deg men jeg får den feilmeldingen når bilen har stått stille igjennom natta og webaston skal begynne på timern på morran. Hvis bilen tror det er 5 grader, funker det som bare det. Har ofte bilen ulåst hjemme men når jeg er på jobb er bilen låst og får samme probleme da også når jeg skal prøve og starte webaston. Skal uansett bestille motstand og bryter og få koblet opp det, så legger ut bilder og sånt når jeg har fått gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd flere ganger nå ved temperatur mellom 8-15 grader, og webasto'n starter og går ut tiden jeg har satt, som oftest 30 minutter. Jeg trenger ikke webasto ved +10 grader, men det er greit å vite at den alltid starter.

 

Jeg har ikke gjort noe spesielt ved oppkoblingen heller, rød ledning til + (som alltid er på, ikke over tenningen) sort ledning til eget jordingspunkt, jeg koblet sammen den lille, separate bryteren og temperatursensoren (til kupètemperatur, den som følger med Altox'n) det er grønn og gul ledning, og så er det vel en blå ledning som går direkte til pinne 2 på motorvarmeren.

 

Jeg tenker at du enten, av en eller annen grunn, har en bil som alltid er "våken" eller at du ikke har koblet Altox direkte til pinne 2 på motorvarmeren. Hvis du har viftestyring, kan den lage noe "krøll" her, slik at den vekker bus'en i bilen så den tar over styringen? Går jo an å koble vekk viftestyringen og se om det hjelper.

 

Mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...