Jump to content
LRforum
Sign in to follow this  
siglis

Pkk - Mangel Pga. Oljelekkasjer

Recommended Posts

Fikk min RR tilbake fre PKK i går med noen småmangler som er kurante å fixe. Men så klaget de på oljelekkasjer fra begge akslingene. Har ikke hatt tid til å se nærmere på det men ble forklart at det drypper litt fra der mellomakslingene er koblet til for- og bakakslingen. Derfor, er det noen pakning eller o-ring der som er kurant å skifte?

 

Før jeg dro dit skar jeg av den bakre gjennomrusta potta og sveiste på et 2 1/2" rør og bend. Det gikk gjennom uten kommentar og det er nå nydelig lyd fra åtter'n.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det heter pinion oil seal og er en enkel simmerring som byttes raskt. Kolla under Discovery, Reparasjoner, Aksler og Differensialer.

Du kan være uheldig å finne at flensen er slitt pga gnaging og gnafsing fra skuddermudder, men det utbedres også raskt med Speedi Sleeve.

Hope this helps!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei Frode;

 

Takk skal du ha, det er vel bare å bestille disse og få skiftet de fort som fy så PKK'n kommer i orden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da er det forhåpentligvis bare å skru av mellomakslingene og plukke den forsiktig ut så jeg ikke skraper opp selve huset?, eller må jeg opp med "klokka" og ut med akslingen/bolten som går til differensialen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Les om dette under Discovery, Reparasjoner, Aksler og Differensialer.

 

Du må ut med #12, 13, 14, 15 for å komme til #11. Kjøp et par Nyloc mutre (#15) hvis du ikke er sikker på at det er kastellert nøtt (castellated nut) - det er brukt litt forskjellig på ulike årstall.

 

Bort med propellakslingen. Bort med nøtta holder flensen. Vekk med skiver og møddshield (henger trolig fast i flensen), og du kan plukke vekk zimringen og stappe inn en ny.

Viktig å gi nøtta rett torque når du skrur sammen igjen, fordi det er den som gir riktig slark til diffen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kjempegreier; da ser det ut til å være en grei sak å fixe. For å skryte litt av dere så må jeg si at dere gjør en kjempejobb her på forumet og at det er utolig nyttig.

 

Kom forøvrig hjem fra Malawi i går og har fått skikkelig tenning på å kjøre i Afrika, men da må det nok bli en Defender tror jeg. Var en god del LR der, men japsene var nok dessverre helt klart i flertall.

 

Mvh

Sigbjørn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aoouuuhhhhh. Malawi er jo en av de stedene man må ha vært før man tar turen over Venezia på vei til...

Har du noen XXX bilder av Land Rovere å by på?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hadde dessverre ikke kamera med (var på jobb, ikke ferie). Det var en kar til med som hadde kamera, men det ble dårlig med LR bilder. Men opplevelser og minner ble det.... Har vært der nede en gang tidligere og har muligens noen bilder fra da. Skal se og evnt. maile over til deg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sånn jobb vil jeg også ha, Sigbjørn!

Når jeg er på jobb i Det Store Utland, er jeg i Småland :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lasta dem opp her jeg!

Misunnelsesverdig jobb - Sigbjørns bilder fra Rwanda og Tanzania:

 

Negative0-03-1A(1)-mindre.jpg

 

Denne her går nok billig, så viss noen trenger deler er det bare å sikte på Afrika:

user posted image

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er det ikke et paradoks at du får en mangellapp for det som viser seg å være en overflod ikke en mangel?

Edited by Ezzie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

×