Gå til innhold

Bytte av bærekuler P38


SteinE

Anbefalte innlegg

Hei Forum

 

Jeg  må bytte bærekuler på en P38. Slark på venstre side, så den siden må byttes. Legger vel opp til å bytte begge sider. Leser at det kan være litt vanskelig å få ut.... 

 

Lurer på mye

F.eks pakningen for drivaksel.  Google har fortalt meg at det finnes 'ny forbredret design' på original Landrover varient. Delenummer FTC4822. Rimmer har flere produsenter, men det er jo en viss prisforskjell.

Jeg spør om det er nødvendig?  Forskjellen er ca 100 kroner, så det er et litt unødig sp.ørsmål pga prisen.  Men jeg vil gjerne ha beste type. (ny forbedret)  Mulig det er like greit å kjøpe 2xnødvendig også.  For å 'ha' om jeg feiler i å sette det på plass. 

 

Må ha meg en noe presseverktøy/avdrager også;  åpning på en jeg har funnet er ca 15cm;   og jeg har målt bærekulene til ca11cm. Da bør det vel holde for å kunne presse?

 

Er det noen tips&trix  som noen kan dele her?  

SE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Så smått , nesten igang. Deler og verktøy er på plass. Har idag gjort det litt renere, før jobben. Det var skikkelig grisete pga langvarig oljelekkasje og kjøring i sand? av forrige bosted for bilen.

Blir spennede om det er mulig å få ifrahverandre.

 

Det er nedre kule venstre side som er kaputt. Bytter begge kuler på den  siden. Høyre side har så langt ingen andre issues enn lekkasje. Jeg tenker jeg tar av hub for å rette opp aksel og bytte tetttning. Men jeg lurer på å la kulene sitte?... De kan jo byttes max tre ganger i følge boka. Bør begge sider byttes uansett? Kulene på høyre side er tydelig nyere enn de defekte på venstre side. Såå....Har forum noen synspunkter?

20210909_183404.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg bare hadde byttet på den ene siden, siden du bare kan bytte tre ganger. Nå holder sikkert 3 ganger bilens levetid 

så sant du har kuler av bra kvalietet og ikke kjører ekstremt mye. Bærekuler er vel heller ikke sånn at det trenger å byttes i par

som støtdempere f.eks. Det er jo også en del jobb å bytte disse.

 

Martin 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er noe problem å bytte den fjerde gangen heller, men om du bruker kvalitetsdeler så tviler jeg sterkt på at du kommer opp i den situasjonen. Om kulene er forholdsvis nye og du har lekkasje ville jeg i allefall sjekket høyden. Om den må justeres er det ikke mye ekstra jobb å bytte kulene, forutsatt at du har riktig verktøy selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha verktøy på plass. Skal minst sjekke med sentreringstool...(lånt herfra)

Startet på dårlig side, venstre. Fått av en del, men stoppet på at hub/aksel sitter fast.

Googlet litt , er visst kjent :D, og fortsetter i morgen. Planen er å sette i boltene inn nesten i bunn igjen og slå på dem. Fikk ut abs sensor uten destruksjon av sensor. La skjold og calipercarrier? i elektrolyse-avrusting.

20210911_115559.jpg

20210911_112919.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyden på god side (høyre) sjekket med sentreringsverktøyet,  korrekt høyde. Da lar jeg kulene sitte på den  siden, bytter bare kulene på venstre side.

Akseltetningene var skadet. Lekkasje, selv om aksel var korrekt sentrert.   

Endret av SSEE
Fant ut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var kulene byttet og swivel sentrert. Digg. Det er litt igjen å sette på, men det skal gå greit.

Det gikk greit å bytte kuler, men at det var en lek , er å overdrive.  Har sikkert med mine ferdigheter å gjøre. 

Jeg kjøpte Laser kulebytteverktøyet. Veldig bra, gjorde jobben for en som ikke har gjort dette før.

1. Det var sykt vanskelig å få av styrekrona. Ble Brutalt. Hang på nedre kule.

2  Sentrering gikk forsåvidt greit, men det var noe repeterende justering for å treffe rett. Synes det var vanskelig. Men, uten tool,  ingen kake.  Ikke mulig uten toolet.

Takker @grunneieren  for lån av verktøyet og @brage for fin beskrivelse og bilder av fremgangsmåte. 

Forum altså....gull

 

 

20210918_163302.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig at andre får brukt verktøyet, håper jo at jeg ikke får bruk for det selv igjen^_^

 

Og supert at du fikk det greit til

Endret av grunneieren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...