Petter Tingve Skrevet 10. august 2021 Del Skrevet 10. august 2021 Kjære, behjelpelige forum! Lenge sia sist! Disco'n har rulla og gått i flere år nå uten noe trøbbel, og jeg føler alle odds er mot meg der jeg sitter i en snart 11 år gammel traver. I neste øyeblikk mister bilen kraften i gasspedalen og gul motorlampe lyser mot meg i dashbordet. Vipper frem min hittil beste investering IIdtool og fisker ut følgende feilkode: P0626-15(68). Fjerner feilkoden og fortsetter å kjøre. Tar en god stund før feilkoden dukker opp igjen og det er når jeg huker på hestehengeren for å kjøre gampene til fjells. Ladespenninga på bilen mens jeg kjører er drøye 14Ah. 12 komma litt når jeg vrir om tenninga uten å starte motoren. Bytta batteriet for 1,5 år sia og dynamoen (Denso) for 6 år siden. noen som har tips i saken mottas den med stor glede da jeg skal på ferie med flaket om et par uker.. For øvrig er det også episk deilig å sitte i førersetet uten at bilen fungerer, lene setet godt bakover og snorke høyt (ingen hører) 5 minutter før en går inn døra til unger og drage :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Timo@ Skrevet 11. august 2021 Del Skrevet 11. august 2021 Tenker du trenger å lade helt batteriet og deretter sjekke om de skaper feilkode. Også lurt å sjekke ladekapasitet. deretter teste dynamo. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petter Tingve Skrevet 11. august 2021 Forfatter Del Skrevet 11. august 2021 Takk! Da skal jeg sette bilen til lading og gi tilbakemelding når jeg har fått testa ladespenninga. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
engebo Skrevet 11. august 2021 Del Skrevet 11. august 2021 Jeg ville sjekket hengerkontakten på både bil og henger, siden det er ved påkobling av den at feilkoden kommer. Det har vært flere tilfeller av feil i jenherkontakten (kanslke ledninhsnettet til den). Det er bel en egen sikring inn ved venstre baklykt. Prøv å ta ut den og se om feilen da ikke kommer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petter Tingve Skrevet 14. august 2021 Forfatter Del Skrevet 14. august 2021 Da har bilen stått til lading et par døgn, og idag kjørte jeg den både med og uten henger. Null feilkoder. Tipper hyppigere vedlikeholdslading av disse gamle glisene bør være et safe mantra for meg (og bilen) i årene fremover Takker for øvrig for alle innspill i saken. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petter Tingve Skrevet 15. august 2021 Forfatter Del Skrevet 15. august 2021 På 14.8.2021 den 20.57, Petter Tingve skrev: Da har bilen stått til lading et par døgn, og idag kjørte jeg den både med og uten henger. Null feilkoder. Tipper hyppigere vedlikeholdslading av disse gamle glisene bør være et safe mantra for meg (og bilen) i årene fremover Takker for øvrig for alle innspill i saken. null feilkoder, sa brura. Så spretter det opp en ny feilkode. Denne gangen mer kjent: p-0490. «P0490 Exhaust Gas Recirculation (EGR) "A" Control Circuit High» Fikk denne for 6 år siden og bytta den ene EGR-ventilen. Kan det tenkes at den andre er gåen nå? Hvor får jeg tak i en sånn en slik at jeg kan få fiksa det før neste helg? lagt ved bilder på live values mens bilen går: Klarer ikke sette inn bilder fra min iPhone så da får jeg skrive verdiene her istedenfor: Egr valve 0 command 0% ege valve 0 position 17% Egr valve 1 command 0% ege valv 1 position 5% egr throttle 11% egr throttle 4% noen som forstår disse prosentene? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Timo@ Skrevet 15. august 2021 Del Skrevet 15. august 2021 (endret) egr valve 0 position 17% - den er defekt høyre egr har feilkode A, ser som batteri side, den er enklere å demontere deler kjøpes fra Advanced Factors, med raskt levering (noen dager) eller andre butikker Endret 15. august 2021 av Timo@ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petter Tingve Skrevet 15. august 2021 Forfatter Del Skrevet 15. august 2021 27 minutter siden, Timo@ skrev: egr valve 0 position 17% - den er defekt høyre egr har feilkode A, ser som batteri side, den er enklere å demontere deler kjøpes fra Advanced Factors, med raskt levering (noen dager) eller andre butikker Aha! Tusen takk, Timo! Du har vel ikke tilfeldigvis delenr. på den også? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Timo@ Skrevet 15. august 2021 Del Skrevet 15. august 2021 https://www.advancedfactors.co.uk/exhaust-gas-recirculation-egr-1611-c.asp avhengig av årsmodell jeg kjøpt mine fra Island4x4, men levering var over 1 uke Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petter Tingve Skrevet 15. august 2021 Forfatter Del Skrevet 15. august 2021 1 minutt siden, Timo@ skrev: https://www.advancedfactors.co.uk/exhaust-gas-recirculation-egr-1611-c.asp avhengig av årsmodell jeg kjøpt mine fra Island4x4, men levering var over 1 uke Jeg har en 08-modell. Er det noe annet jeg må bestille sammen med egr-ventilen? Pakninger osv.? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Timo@ Skrevet 15. august 2021 Del Skrevet 15. august 2021 (endret) Tube clip + gasket, kanskje noe bolter. Tror noe var i boksen med egr. Lurt å bruke klemme verktøy, kjøpes hos Biltema og vær forsiktig med demontering av slange som sitter på egr kjøler, da fikk jeg ødelagt egr termostat. Slange kan demonteres sammen med egr kjøler. Endret 15. august 2021 av Timo@ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Timo@ Skrevet 15. august 2021 Del Skrevet 15. august 2021 https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/tenger/slangeklemmetang/slangeklemmetang-med-vaier-2000018955 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petter Tingve Skrevet 15. august 2021 Forfatter Del Skrevet 15. august 2021 Takk for gode råd og tips, Timo! Da bestiller jeg ventil og tilbehør! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Timo@ Skrevet 16. august 2021 Del Skrevet 16. august 2021 du kan frakoble elektrisk kobling å se live data, for å sikre at egr A er på batteri side. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petter Tingve Skrevet 19. august 2021 Forfatter Del Skrevet 19. august 2021 Et hyss å frakoble den der egr-kontakten så fikk først sjekka det nå.. slik ser det ut før jeg dro ut kontakten på egr-ventilen på passasjersiden: Egr valve 0 command 0% ege valve 0 position 17% Egr valve 1 command 0% ege valv 1 position 5% egr throttle 11% egr throttle 4% slik ser det ut nå etter kontakten er dratt ut: Egr valve 0 command 0% ege valve 0 position 1% Egr valve 1 command 0% ege valv 1 position 4% egr throttle 11% egr throttle 4% Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Timo@ Skrevet 20. august 2021 Del Skrevet 20. august 2021 Da det er den Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petter Tingve Skrevet 23. august 2021 Forfatter Del Skrevet 23. august 2021 Viser seg at det går an å stenge egr-ventilene for godt og omprogrammere mykvaren til å holde dem i lukket posisjon. Koster det samme som å bytte ventilen og man slipper egr-problematikken i fremtiden. Noen synspunkter på dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Timo@ Skrevet 23. august 2021 Del Skrevet 23. august 2021 den som er problem med omprogrammering er at egr påvirker DPF regenerering om bilen har den, i tilleg, den er brukt til redusere trykk fra turbo. Da betyr det at i noen tilfeller kan behoves bytte av turbo + turboslanger, og DPF som er mye dyrere enn 2 skt OEM EGR. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lrsg Skrevet 23. august 2021 Del Skrevet 23. august 2021 Discovery 3 ble produsert uten EGR og DPF til markeder utenfor Europa. At det da skulle være årsak til turboproblemer har jeg vondt for å tro. At DPF regenerering påvirkes negativt er det også delte meninger om, men jeg skal ikke påstå det ene eller det andre om akkurat det. Jeg fjernet både EGR og DPF på min Disco 3. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Himat Skrevet 24. august 2021 Del Skrevet 24. august 2021 EGR ventilen er gjerne også brukt av antispinnsystemet for raskt å dumpe turbotrykk. Det kan då dukke opp andre feilmeldingar med EGR ute av funksjon. Og så spørst det om EGR og er programert som sikkerheitsventil på trykksida av turboen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 24. august 2021 Del Skrevet 24. august 2021 Å programmere bort en EGR i programvaren er greit, men da må den også stenges fysisk. Gjør du ikke det kan du gå på en kjempesmell om ventilen åpner seg på ett senere tidspunkt. Ikke vil det vises på en eventuell diagnose heller Da blir feilsøking til en bingo.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.