Gå til innhold

Disco3 08 feilkode P-0626-15(68)


Petter Tingve

Anbefalte innlegg

Kjære, behjelpelige forum! Lenge sia sist!

Disco'n har rulla og gått i flere år nå uten noe trøbbel, og jeg føler alle odds er mot meg der jeg sitter i en snart 11 år gammel traver. I neste øyeblikk mister bilen kraften i gasspedalen og gul motorlampe lyser mot meg i dashbordet. Vipper frem min hittil beste investering IIdtool og fisker ut følgende feilkode: P0626-15(68). Fjerner feilkoden og fortsetter å kjøre. Tar en god stund før feilkoden dukker opp igjen og det er når jeg huker på hestehengeren for å kjøre gampene til fjells. Ladespenninga på bilen mens jeg kjører er drøye 14Ah. 12 komma litt når jeg vrir om tenninga uten å starte motoren. Bytta batteriet for 1,5 år sia og dynamoen (Denso) for 6 år siden. noen som har tips i saken mottas den med stor glede da jeg skal på ferie med flaket om et par uker..

 

For øvrig er det også episk deilig å sitte i førersetet uten at bilen fungerer, lene setet godt bakover og snorke høyt (ingen hører) 5 minutter før en går inn døra til unger og drage :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sjekket hengerkontakten på både bil og henger, siden det er ved påkobling av den at feilkoden kommer. Det har vært flere tilfeller av feil i jenherkontakten (kanslke ledninhsnettet til den). Det er bel en egen sikring inn ved venstre baklykt. Prøv å ta ut den og se om feilen da ikke kommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har bilen stått til lading et par døgn, og idag kjørte jeg den både med og uten henger. Null feilkoder. Tipper hyppigere vedlikeholdslading av disse gamle glisene bør være et safe mantra for meg (og bilen) i årene fremover :) Takker for øvrig for alle innspill i saken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.8.2021 den 20.57, Petter Tingve skrev:

Da har bilen stått til lading et par døgn, og idag kjørte jeg den både med og uten henger. Null feilkoder. Tipper hyppigere vedlikeholdslading av disse gamle glisene bør være et safe mantra for meg (og bilen) i årene fremover :) Takker for øvrig for alle innspill i saken. 


null feilkoder, sa brura. Så spretter det opp en ny feilkode. Denne gangen mer kjent: p-0490. «P0490 Exhaust Gas Recirculation (EGR) "A" Control Circuit High»

Fikk denne for 6 år siden og bytta den ene EGR-ventilen. Kan det tenkes at den andre er gåen nå? Hvor får jeg tak i en sånn en slik at jeg kan få fiksa det før neste helg?

lagt ved bilder på live values mens bilen går:

 

Klarer ikke sette inn bilder fra min iPhone så da får jeg skrive verdiene her istedenfor:

 

Egr valve 0 command 0%
ege valve 0 position 17%

Egr valve 1 command 0%
ege valv 1 position 5%

egr throttle 11%
egr throttle 4%
 

noen som forstår disse prosentene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

egr valve 0 position 17% - den er defekt 

 

høyre egr har feilkode A, ser som batteri side, den er enklere å demontere

deler kjøpes fra Advanced Factors, med raskt levering (noen dager) eller andre butikker 

Endret av Timo@
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Timo@ skrev:

egr valve 0 position 17% - den er defekt 

 

høyre egr har feilkode A, ser som batteri side, den er enklere å demontere

deler kjøpes fra Advanced Factors, med raskt levering (noen dager) eller andre butikker 

Aha! Tusen takk, Timo! Du har vel ikke tilfeldigvis delenr. på den også?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Timo@ skrev:

https://www.advancedfactors.co.uk/exhaust-gas-recirculation-egr-1611-c.asp
 

avhengig av årsmodell

 

 

jeg kjøpt mine fra Island4x4, men levering var over 1 uke 

 

Jeg har en 08-modell. Er det noe annet jeg må bestille sammen med egr-ventilen? Pakninger osv.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tube clip + gasket, kanskje noe bolter. Tror noe var i boksen med egr. Lurt å bruke klemme verktøy, kjøpes hos Biltema  og vær forsiktig med demontering av slange som sitter på egr kjøler, da fikk jeg ødelagt egr termostat. Slange kan demonteres sammen med egr kjøler. 

Endret av Timo@
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et hyss å frakoble den der egr-kontakten så fikk først sjekka det nå..


slik ser det ut før jeg dro ut kontakten på egr-ventilen på passasjersiden:

 

Egr valve 0 command 0%
ege valve 0 position 17%

Egr valve 1 command 0%
ege valv 1 position 5%

egr throttle 11%
egr throttle 4%

 

slik ser det ut nå etter kontakten er dratt ut:

 

Egr valve 0 command 0%
ege valve 0 position 1%

Egr valve 1 command 0%
ege valv 1 position 4%

egr throttle 11%
egr throttle 4%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den som er problem med omprogrammering er at egr påvirker DPF regenerering om bilen har den, i tilleg, den er brukt til redusere trykk fra turbo. Da betyr det at i noen tilfeller kan behoves bytte av turbo + turboslanger, og DPF som er mye dyrere enn 2 skt OEM EGR. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Discovery 3 ble produsert uten EGR og DPF til markeder utenfor Europa. At det da skulle være årsak til turboproblemer har jeg vondt for å tro. At DPF regenerering påvirkes negativt er det også delte meninger om, men jeg skal ikke påstå det ene eller det andre om akkurat det. Jeg fjernet både EGR og DPF på min Disco 3. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EGR ventilen er gjerne også brukt av antispinnsystemet for raskt å dumpe turbotrykk. Det kan då dukke opp andre feilmeldingar med EGR ute av funksjon. Og så spørst det om EGR og er programert som sikkerheitsventil på trykksida av turboen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å programmere bort en EGR i programvaren er greit, men da må den også stenges fysisk. 

Gjør du ikke det kan du gå på en kjempesmell om ventilen åpner seg på ett senere tidspunkt. 

Ikke vil det vises på en eventuell diagnose heller :(

Da blir feilsøking til en bingo.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...