Gå til innhold

For stramme sjakler Exmil?


oterpoter

Anbefalte innlegg

Det er øverste festet hvor det hopper..

 

Dette var noe av det første jeg gjorde på bilen, så erfaringen min var lik null. 

Skulle det kanskje vært en skive eller noe for å hindre at dette kan vandre?

Høyre bak ha. Skal sjekke om samme gjelder venstre bak.

se slow motion av dette under

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Vidar S said:

Det er mulig øverst foring hopper, men det ser da fortsatt ut som nedre foring glir? 

ja. ser også at det er litt sideveis der.. 

Ref tegninger på shims, så skal de kun være på den midterste bolten .. 

Dette er jeg ikke klok på. Så her mottas alle forslag/korrigeringer/tips med takk!

 

 

:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Vidar S said:

Jeg vil tro sideveis sleng kan løses med en liten sveisesøm på hver side på foringen. Kjøl sveisen med trykkluft umiddelbart, så bør det gå bra uten å ødelegge verken fjær eller foring.

hm. jeg er ikke helt sikker på at jeg hang med.

altså hvor man  skulle sveise.

Jeg har tilgang til en som kan sveis... så ett av stegene har jeg.. :)

mangler bare å vite HVA som skal gjøres..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser videoen sklir foringen i fjæra. Dvs. den er løs. Ved å sveise fast foringen til fjæra vil den sitte fast, slik den egentlig skal.  Det må kanskje to sømmer på ca. 1 cm på begge sider av foringen, for å stoppe rotasjon også, ikke bare sidesleng. Så lenge den er løs sideveis vil den rotere også. Det skal den ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes jeg kan kjenne igjen klakkelyd jeg også... flere år siden nå, men da måtte jeg skifte foringer. Jeg endte opp med å bytte til polybushings, selv om jeg vet det er en del som ikke liker disse.. Men ble valgt  rett og slett fordi de er så enkle å skifte.. Og hadde det vært tilfelle her, så er det jo bare å kappe av litt på støttehylsa i midten, slik at den klemmer seg fast.. Ser nesten ut som noen deler som ikke "er helt venner" når jeg ser på videoen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så anbefalingen her er å sveise en liten søm mellom foringen og parabolfjær? Hvorfor er ikke tilpasningen riktig? 

Medfører det noen fare å IKKE gjøre det? annet enn at det smeller? 

Det er jo mye vandring i det øverste festet mellom ramme og sjakkel.. mer bekymret for den, siden vandringen der så ut til å være 1 til 2 cm...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke huske at det skal være så stor vandring, er det montert rett foring?

 

Når foringene går sideveis mister du stabilitet på bilen, for det er akslingen som beveges sideveis. 

 

Tilpasningen er ikke nøyaktig og det skyldes nok slurv fra fabrikk. Dette er de selfølgelig klar over, og det er nok derfor de sender med plastforinger med fjører, for den har ingen ytterhylse. 

 

Selv orginale fjører kan ha slakke i innfesting til foringer. Jeg har pressa sammen øyet på mange fjører for å få passe åpning. Men da må fjørpakken åpnes om du skal i pressa med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.9.2021 den 10.29, oterpoter skrev:

 

Det er jo mye vandring i det øverste festet mellom ramme og sjakkel.. mer bekymret for den, siden vandringen der så ut til å være 1 til 2 cm...

 

Det var denne jeg tenkte på, om det er blitt montert for kort foring som gir for mye vandring?

 

 

Jeg hadde ikke helt kontroll på hva som ble montert hvor.:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
On 9/3/2021 at 2:59 PM, lafterolf said:

Jeg hadde ikke helt kontroll på hva som ble montert hvor.:D

som nevnt tidligere.. dette var noe av det første jeg gjorde. så muligheten for at jeg har fucked opp er definitivt der.

dog tror jeg det er riktig. Skal se etter. Mener det var 2 ulike lengder, og brukte de lengste bak...

 

:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...