Gå til innhold

For stramme sjakler Exmil?


oterpoter

Anbefalte innlegg

Hei.

Når jeg kjører min elskede Exmil opplever jeg ofte ett høyt smell/dunk når det er svingete som det er ute på landet.

Spesielt om jeg har svingt den ene veien, og så til den andre, så smeller det ETT høyt smell. Dette skjer egentlig begge retningene. Kan det være at jeg har strammet sjakle boltene for mye, og at det er for lite rom for at fjøring/understell kan bevege på seg? Dette ble satt på da jeg var enda mer fersk i gamet enn jeg er nå, så her er det nok dratt til godt, uten moment, og sikkert langt over det som står i manualer.

Dette skjer bak i bilen, og som nevnt kun når det er mye krenging. 

-m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder en knapp på at du har glemt etterstramming og justering .

Slakk boltene i foringene mens bilen står på hjulene.

Skru så dem til igjen.

Etterstram draband.Bøylene rundt akselen som holder fjæra.

 

Har dog erfart en foring som av og til vred seg i ramma.

Den var tydeligvis en feilproduksjon da en ny satt som støpt.

Kunden hadde samme symtom som deg etter fix annetsteds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal prøve å løsne.. sjekke.. stramme.. sjekke. jeg har torquet U boltene etter boken. 

Dette skjer kun bak.. 

PS. sjaklene på Exmil er jo lengre, og har en bolt i midten. Skal denne være fast eller løs.. har nå forsøkt å thighte, uten hell..

 

PPS. jeg kjørte off road for første gang for noen dager siden.. i Modalen. 

OMG sier jeg bare. Denne bilen klarer ting jeg ikke trodde var mulig. Jeg elsket bilen før.. og det har IKKE blitt mindre nå.

OG.. jeg er imponert over at ingenting knakk av, løsnet eller værre ila turen.

Måtte vinsje meg ut av en situasjon også. Så da er den testet og funnet til å virke som den skal.

 

Hvor mye sideveis takler disse??? jeg var rimelig sikker på at vi skulle bikke over på siden ila turen...

 

PPPS: Er det mulig at motor yter mer etter litt bruk? JEg er rimelig sikker på at gamle Hilmar går bedre nå enn i fjor..

 

raskt.. nei.. men bedre..

:)

Finger crossed for at søknad om V8 motorbytte blir godkjent.. venter i spenning..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke førstemann som føler at den er sprekere etter litt frisk bruk.

 

Drabånd strekker seg litt (forspenning/moment skal ta opp det) men så er det spørsmålet om stålkvaliteten fra akkurat den produsenten.

I tillegg snakker vi litt maling,rust og rusk og rask på anleggsflatene og trege muttere på bånda blir det også lett bevegelse der.

Men det kan være andre årsaker også.

 

Undertegnede vred løs hele bakakselen sin på første tur offroad med paraboler i Gledesåsen til GP for mange år siden.

Ikke spesielt enkelt å få bil lirket ut av krevende terreng med løs og fremdriftsfri bakaksel.

Da var det godt med gode LRvenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, oterpoter skrev:

 

Hvor mye sideveis takler disse??? jeg var rimelig sikker på at vi skulle bikke over på siden ila turen...

 

 

Sideveis føles mye verre enn det er. Du gir deg nok før bilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 45 grader for std bil. 25-30 grader i konkurranser har gitt mye skrik bak rattene.

De som ikke har hemninger blir fort medlem av Rullekakeklubben.

Litt usikker på om den tar imot nye medlemmer med kake fortsatt.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe. jeg har IKKE lyst å rulle.. cake or no cake!

 

Vinsjen var veldig kjekk å ha..! funket som en kule.

Nå venter jeg bare i spenning på svar vedrørende søknad om motorbytte til V8..

I mellomtiden ser jeg youtube videoer av rover v8 restoration. 

 

-m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme smellet, og har hatt det siden jeg kjøpte bilen (exmilen) for.... 20 år siden? Jeg har alltid trodd at det er foringen mellom fjær og sjakel bak, for av og til er fjæra ute, og av og til inne (høyre/venstre). 

 

Tenkte en gang for 19 år siden å bytte fôring. Kjøpte...har den liggende fremdeles. Nå har jeg ikke kjørt bilen siden 2011...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ute inne - som mot siden av bilen. Av og til ligger fjæra an mot sjakelen ut mot siden av bilen, av og til ligger den an mot sjakelen inn mot midten av bilen.

 

Sikkert dårlig forklart igjen :D Men poenget er altså at fjæra sklir frem og tilbake på foringen. Foringen står stille i sjakelen, men fjæra sklir på foringen.

 

Bare spør igjen. Jeg har ikke bilen i nærheten, så kan ikke ta bilde.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det med sideveis bevegelse kanskje er en god forklaring på smellene du opplever. Hvis fjæra sklir sideveis på foringen er fjæra egentlig utslitt, ikke nødvendigvis fjæra i seg selv, men fjærøyet. Et alternativ er å sette inn en foring hvis det er materiale nok i fjæra. Ny fjær er nok enklere hvis det er slitasje som er problemet. Bilen kan sikkert fint leve med dette en stund, hvis du tåler et dunk innimellom :D

Endret av Vidar S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det neppe slik at parabolfjærene er utslitte. Disse ble satt inn nye for 2 år siden, da jeg også byttet foringer. Og alt mulig annet med bilen.

Eller så har jeg misforstått hva dere mener med "fjæra" :)

 

Jeg lever jo egentlig godt med smellet, all den tid jeg nå har kjørt med den slik en god stund. og ca 200mil de 2 årene jeg har hatt den godkjent for bruk på veien. Jeg skal dog forsøke å løsne litt på locknuts som holder dette på plass.. se om det hjelper eller ei. 

Fikk fjernet hylingen i bremsene mine. Det var hyling kun på høyre side frem.

Det viste seg at justeringsskruen som står i bremseskjoldet for å justere vinkel på skoene manglet for den ene skoen. Denne er nå erstattet, og ingen sjenerende hyling ved brems. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fjærene tenket jeg på bladfjære i seg sjøl. Med nye fjærer så er det jo antagelig ikke løse foringer som er skylden.

Kanskje Go pro festet under bilen og en tur på en svinget vei vil gi deg svar. En video av bil i fart vil avslører mye mer enn bending og hamring på stillestående bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, gautes said:

Bedre med kamera enn hjelpemann liggende bak med åpen dør og lommelykt.

Men den gang var kun papirkamera oppfunnet og videokamera altfor stort i forhold til bakkeklaringen.

 

Måtte da være mye bedre med hjelpemann på flat lav henger bak bilen med lommelykt i hånden :D  Funket bra i USA på pickupen der....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/26/2021 at 9:21 AM, @le said:

Jeg er klar med popkorn.

Sett deg til rette.. :)

3 videoer. Klarer ikke se så mye hva pokker som gjør at det smeller. Smeller når jeg svinger kraftig noen steder.. men hører ikke så mye av det.. ei heller ser noe spes..

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...