Gå til innhold

L322 - Air Suspension Inactive


Joachim G

Anbefalte innlegg

”Air Suspensiin Inactive" i dashbord display. Bilen har sunket helt ned og vil ikke heves.

 

Feilmelding: "Reservoir pressure static when filling"

 

Datastrømmene viser blant annet:

-Alle ventiler er alltid lukket (akkumulator, eksos, overtrykk, luftbelgene, osv).

-Lufttrykk konstant på 0.28 bar 

-Kompressorrele skrur av/på sammen med at kompressor starter og ser ut til å virke.

 

Luftkompressor går 

 

Jeg kan ikke høre, se eller føle noen åpenbare lekkasjer på akkumulator eller nær hjulene. Noe rust på akkumulator. Tørt og fint i reservehjulsbrønnen hvor kompressor tikker og går.. 

 

Bilen har aldri seget på kun ett eller to hjul, men har seget javnt. Aldri hørt lekkasje.

 

Jeg fikk feilmeldingen på instrumentpanelet litt innimellom for ca to måneder siden, men forsøkte aldri å teste heve og senke funksjonen i frykt for at jeg ikke skulle få den tilbake i norm. Bilen holdt stabil høyde, så jeg lot det vente til service. I forbindelse med service ba jeg verkstedet sjekke. De sa at det kunne være et hav av ting og hadde målt trykket til litt over 1 bar. De kunne ikke anslå noen kost uten å gjøre et feilsøk - noe de heller ikke kunne anslå noen kost på, annet enn at det kunne bli omfattende, eller veldig enkelt.

 

Et par uker senere og diodene på bryteren slukket (deaktivert). En drøy uke senere og jeg oppdaget at bilen hadde seget litt. Etter ferien og den hadde seget helt.

 

Jeg har med kodeleseren min lest av og slettet feilkodene. Bryteren virker igjen og kompressoren fyrer opp som den skal, men bilen sitter i laveste posisjon. Et halvt minutt senere og feilmeldingen dukker opp på instrumentpanelet igjen, men bryteren funger fortsatt, likeså kompressoren. Ingen nivåendring av bil, og trykket fortsatt uendret på 0.28 bar.

 

Hva dreier dette seg trolig om?

 

Jeg har ikke helt forstått om ventilen på akkumulatoren åpnes for å slippe luft inn fra kompressor eller for å slippe luft ut til fordeler og videre til luftbelgene - altså hvilken vei den fungerer. Dersom førstnevnte, og den alltid er lukket, så er det jo ikke så rart at lufttrykket ikke øker. I så fall vil jeg anta at feilen ligger i ventilen.

 

Dersom ventilen sitter på utslippssiden av akkumulator så skal vel denne være lukket til trykket har bygd seg opp nok til å heve bilen? I så fall virker vel ventilen som den skal og feilen ligger i kompressor som ikke klarer å overkomme trykket på 0.28 bar?

 

Dersom det var en nevneverdig lekkasje i akkumulator, fordeler eller luftbelgene ville jeg vel hørt dette tydelig når kompressor gikk? Lufttrykket i akkumulator ville vel også utliknet til 0.0 bar etterhvert?

 

Alle innspill mottas med glede.

 

L322 2004 Vogue td6

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smarte tips har jeg dessverre ikke men jeg har en kompressor liggende (Grefsen) som du kunne prøve med hvis det er noen vits. 
Jeg byttet den fordi min L322 begynte å klage over lav trykk, kanskje delen som ikke virker på din kompressor virker på min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbudet, men dersom kompressorbytte løste biffen for deg er vel kompressoren din defekt? Men å bytte en mulig defekt kompressor med en som helt sikkert er defekt vet jeg ikke om jeg er klar for riktig enda. Vet du hva som var feil?

 

Jeg har lest at et overhalingskit til noen hundrelapper (stempelring og en oring) fikser mange av disse. Et annet tips er å borre opp eksosen. Men om det er noe av det jeg står ovenfor vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...