Joachim G Skrevet 9. august 2021 Del Skrevet 9. august 2021 ”Air Suspensiin Inactive" i dashbord display. Bilen har sunket helt ned og vil ikke heves. Feilmelding: "Reservoir pressure static when filling" Datastrømmene viser blant annet: -Alle ventiler er alltid lukket (akkumulator, eksos, overtrykk, luftbelgene, osv). -Lufttrykk konstant på 0.28 bar -Kompressorrele skrur av/på sammen med at kompressor starter og ser ut til å virke. Luftkompressor går Jeg kan ikke høre, se eller føle noen åpenbare lekkasjer på akkumulator eller nær hjulene. Noe rust på akkumulator. Tørt og fint i reservehjulsbrønnen hvor kompressor tikker og går.. Bilen har aldri seget på kun ett eller to hjul, men har seget javnt. Aldri hørt lekkasje. Jeg fikk feilmeldingen på instrumentpanelet litt innimellom for ca to måneder siden, men forsøkte aldri å teste heve og senke funksjonen i frykt for at jeg ikke skulle få den tilbake i norm. Bilen holdt stabil høyde, så jeg lot det vente til service. I forbindelse med service ba jeg verkstedet sjekke. De sa at det kunne være et hav av ting og hadde målt trykket til litt over 1 bar. De kunne ikke anslå noen kost uten å gjøre et feilsøk - noe de heller ikke kunne anslå noen kost på, annet enn at det kunne bli omfattende, eller veldig enkelt. Et par uker senere og diodene på bryteren slukket (deaktivert). En drøy uke senere og jeg oppdaget at bilen hadde seget litt. Etter ferien og den hadde seget helt. Jeg har med kodeleseren min lest av og slettet feilkodene. Bryteren virker igjen og kompressoren fyrer opp som den skal, men bilen sitter i laveste posisjon. Et halvt minutt senere og feilmeldingen dukker opp på instrumentpanelet igjen, men bryteren funger fortsatt, likeså kompressoren. Ingen nivåendring av bil, og trykket fortsatt uendret på 0.28 bar. Hva dreier dette seg trolig om? Jeg har ikke helt forstått om ventilen på akkumulatoren åpnes for å slippe luft inn fra kompressor eller for å slippe luft ut til fordeler og videre til luftbelgene - altså hvilken vei den fungerer. Dersom førstnevnte, og den alltid er lukket, så er det jo ikke så rart at lufttrykket ikke øker. I så fall vil jeg anta at feilen ligger i ventilen. Dersom ventilen sitter på utslippssiden av akkumulator så skal vel denne være lukket til trykket har bygd seg opp nok til å heve bilen? I så fall virker vel ventilen som den skal og feilen ligger i kompressor som ikke klarer å overkomme trykket på 0.28 bar? Dersom det var en nevneverdig lekkasje i akkumulator, fordeler eller luftbelgene ville jeg vel hørt dette tydelig når kompressor gikk? Lufttrykket i akkumulator ville vel også utliknet til 0.0 bar etterhvert? Alle innspill mottas med glede. L322 2004 Vogue td6 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Puch G Skrevet 9. august 2021 Del Skrevet 9. august 2021 Smarte tips har jeg dessverre ikke men jeg har en kompressor liggende (Grefsen) som du kunne prøve med hvis det er noen vits. Jeg byttet den fordi min L322 begynte å klage over lav trykk, kanskje delen som ikke virker på din kompressor virker på min. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joachim G Skrevet 9. august 2021 Forfatter Del Skrevet 9. august 2021 Takker for tilbudet, men dersom kompressorbytte løste biffen for deg er vel kompressoren din defekt? Men å bytte en mulig defekt kompressor med en som helt sikkert er defekt vet jeg ikke om jeg er klar for riktig enda. Vet du hva som var feil? Jeg har lest at et overhalingskit til noen hundrelapper (stempelring og en oring) fikser mange av disse. Et annet tips er å borre opp eksosen. Men om det er noe av det jeg står ovenfor vet jeg ikke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Puch G Skrevet 9. august 2021 Del Skrevet 9. august 2021 Jeg vet dessverre ikke hva som var feil, heller ikke om den var dårlig eller defekt. Bør nok kaste den Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.