Gå til innhold

Trenger tips. Serie 3 lekker veldig mye olje fra gearkassa


P.Morten

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en LR serie 3 fra 1974 som lekker veldig mye olje fra gearkassa. Jeg har lokalisert det til mellom gearkassa og clutchhuset. Der skal det sitte en pakning som kanskje ikke er så god, men det lekker veldig mye (0,5 dl) på et døgn når jeg fyller den helt opp. Jeg bruker biltema transmission oil 80w-90. Gearkassa skal ut til vinteren for overhaling og da skal jeg nok få det tett, men hadde håpet på å få det tett nok til å komme igjennom EU kontroll før det. Har nå forsøkt å skru til litt ekstra, men lurer også på å fylle på litt "tjukkere" olje for å minimere skaden. Har noen tips til olje og eller andre løsninger?

 

Mvh

 

PM

image.png

https://www.instagram.com/p/CRNyeqWsiiU/?utm_medium=copy_link
 

har er det bilde av bilen og lekkasjen

https://www.instagram.com/p/CRNyeqWsiiU/?utm_medium=copy_link

Endret av P.Morten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • P.Morten endret tittelen til Trenger tips. Serie 3 lekker veldig mye olje fra gearkassa
8 timer siden, Vidar S skrev:

Det finnes en del luriumstoffer å få kjøpt. Søk på oljelekkasjetetter eller pakningstetter. Det kan være at det virker. I alle fall noe jeg ville prøvd hvis den lekker såpass mye.

Mange takk. Det skal testes:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du MÅ bruke olje av type GL-4 da GL-5 som jeg tror du bruker ødelegger girkassa. Biltema har vel ikke noe GL-4?

Skulle jeg ta feil her er det sikkert noen voksne som kan korrigere meg :)

Endret av Ahok
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, har forsøkt å lese meg litt opp på dette med GL4 og GL5 oljer, og det er jaggu mye rart som står skrevet og mye uten noen særlig kildehenvisning.
Jeg er absolutt ingen ekspert og stiller meg egentlig i køen av forvirret Seriebil eier som ønsker meg et klart svar.
I de fleste tilfeller der jeg er forvirret så opplever jeg at det er fordi jeg mangler kunnskap, og vil gjerne lære mer om dette for å gjøre tryggere valg.

Jeg har selv brukt https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/motoroljer/servoolje/transmisjonsolje-helsyntetisk-75w-90-2000023996
Men har jo ikke hatt bilen lenge nok til å si noe som helst om resultatet. Oljen er opplyst til å være Gl4 kompatibel og at den ikke angriper "gule" metaller.

Har også kjøpt inn denne:
https://www.felleskjopet.no/hjem-og-fritid/bil-garasje-og-bod/bil/motorolje/olje-fk-hypogearolje-80w-90-4l-50325030
Men kanskje den er gal, for den er også opplyst til å være GL4 men også Gl5... Men her er det ikke opplyst om tillsettningstoffene for å oppnå gl5 er er angripende mot gule metaller..

Hvor kjøper dere "ren" GL4 olje?

Endret av Kise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Kise skrev:

Jeg har selv brukt https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/motoroljer/servoolje/transmisjonsolje-helsyntetisk-75w-90-2000023996
Men har jo ikke hatt bilen lenge nok til å si noe som helst om resultatet. Oljen er opplyst til å være Gl4 kompatibel og at den ikke angriper "gule" metaller.

 

Jeg stiller jo da i samme kategori som deg - relativt fersk seriebileier selv :). Du har jo åpenbart fått med deg det samme som meg - at GL5 olje angriper "gule" metaller. Dersom man kan stole på opplysningene til Biltema så tenker jo jeg at det er helt greit å bruke...

Personlig så bruker jeg BilXtra sin som Vidar har linket til.

 

Korreksjon, jeg bruker denne: https://bilxtra.no/gearolje-ep80-90-gl4-kw

Endret av Ahok
Lenke til kommentar
Del på andre sider

P.Morten, Beklager kapring av tråden... 

Til ditt spørsmål, så har jeg en løsning-- om enn en lurvete en.
Kravet til EU kontrollen er ofte at det ikke skal lekke så det drypper på gulvet i løpet av EU kontrollen.
Min løsning er å feste et oppsamlingskar under girkassens laveste punkt og ha absorberende matte oppi. 
(blir litt som de plastdekselene på nye bilder), vaskt og rens godt før eu... kanskje ikke fyll opp girkassen heeelt før kontrol.

https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/oljeverktoy/oljeoppsamler/rustfritt-dryppbrett-2000045507

Så går den igjennom eu-- også får man heller utbedre når du får ut kassen.. 0.5l i døgnet er vel nødt til å være en utblåst pakning eller lignende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Vidar S skrev:

 

Er det ikke sånn da med SAE-skalaen at motoroljer går fra 0 til 60 hvor giroljer tar over opp til 250, slik at 10-30 tilsvarer 70-85?

Wooooow, mind blown!
Takk!!! 

Dette viste jeg ikke, og jeg trodde det var samme skala -- her kommer mine tynne kunnskaper frem.

Endret av Kise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.8.2021 den 12.29, Kise skrev:

P.Morten, Beklager kapring av tråden... 

Til ditt spørsmål, så har jeg en løsning-- om enn en lurvete en.
Kravet til EU kontrollen er ofte at det ikke skal lekke så det drypper på gulvet i løpet av EU kontrollen.
Min løsning er å feste et oppsamlingskar under girkassens laveste punkt og ha absorberende matte oppi. 
(blir litt som de plastdekselene på nye bilder), vaskt og rens godt før eu... kanskje ikke fyll opp girkassen heeelt før kontrol.

https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/oljeverktoy/oljeoppsamler/rustfritt-dryppbrett-2000045507

Så går den igjennom eu-- også får man heller utbedre når du får ut kassen.. 0.5l i døgnet er vel nødt til å være en utblåst pakning eller lignende...

Det er ingen problem. Vil gjerne lære om olje selv:-) Men godtar de at det henger et kar under gearkassa på EU kontroll? Hvordan fester du den? Ståltrå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trauet kan jo se ut som et akebrett.

All den tid du skal overhale kassa i vinter hadde jeg rørt sammen fett og olje til en grøt og helt på.

Kort og sakte kjøring til kontrollen og en tur under med fille hjelper også.

 

Hørte en ubekreftet episode en gang hvor en XXXL? bleie for voksne ble malt svart og festet på hva det enn var som lakk.

 

Og tror nok en av forslagene vil gå om kontrollør ikke er helt vrang.,

 

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, P.Morten skrev:

Det er ingen problem. Vil gjerne lære om olje selv:-) Men godtar de at det henger et kar under gearkassa på EU kontroll? Hvordan fester du den? Ståltrå?

Kan jo ikke henge å slenge.
Må jo festes så det ser fornuftig ut, og har en funksjon.
Min plan er pantentbånd rundt ramma, og poppe det fast i siden av karret. 

https://lovdata.no/static/LTI/sf-20180522-0740-01-01.pdf
Det heter seg i guiden for kjøretøykontroll side 49 at:
Visuell undersøkelse etter væskelekkasjer.  Mangelmerknad bedømmes med 2 ved enhver stor væskelekkasje (unntatt vann) som trolig vil skade miljøet eller være en sikkerhetsrisiko for andre trafikanter, forutsatt at det drypper på bakken under gjennomføring av kontrollen. Bedømmes med 3 dersom det kontinuerlig renner eller ved brannfare. 

Hvor grensen går, blir jo kjønnsmessig vurdert - men om man drar det langt, så lekker jo en bil urimelig mye uten bunnpanne.
Hvilken del som fanger opp oljen og tar vare på den så det ikke blir en fare for medtrafikanter og eller miljøet bør jo være det samme.
Men det må jo gjennomføres så det faktisk virker og er uten ekstra fare, 

PS. om de viser til at vinden blåser olja bakover ved kjøring, så kan det hende vi er screwed :P....

 

Endret av Kise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2021-8-12 den 12.06, Kise skrev:

Kan jo ikke henge å slenge.
Må jo festes så det ser fornuftig ut, og har en funksjon.
Min plan er pantentbånd rundt ramma, og poppe det fast i siden av karret. 

https://lovdata.no/static/LTI/sf-20180522-0740-01-01.pdf
Det heter seg i guiden for kjøretøykontroll side 49 at:
Visuell undersøkelse etter væskelekkasjer.  Mangelmerknad bedømmes med 2 ved enhver stor væskelekkasje (unntatt vann) som trolig vil skade miljøet eller være en sikkerhetsrisiko for andre trafikanter, forutsatt at det drypper på bakken under gjennomføring av kontrollen. Bedømmes med 3 dersom det kontinuerlig renner eller ved brannfare. 

Hvor grensen går, blir jo kjønnsmessig vurdert - men om man drar det langt, så lekker jo en bil urimelig mye uten bunnpanne.
Hvilken del som fanger opp oljen og tar vare på den så det ikke blir en fare for medtrafikanter og eller miljøet bør jo være det samme.
Men det må jo gjennomføres så det faktisk virker og er uten ekstra fare, 

PS. om de viser til at vinden blåser olja bakover ved kjøring, så kan det hende vi er screwed :P....

 

Hei. Da har jeg bestilt time og fikk muntlig aksept for å bruke en slik løsning. Blir spennende å se hva han sier når den kommer opp på bukken:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, P.Morten skrev:

Da har jeg bestilt time og fikk muntlig aksept for å bruke en slik løsning.

Supert. Jeg gikk klar lekkasje på PKK en gang ved å krype under bilen og tørke rent 100 meter fra verkstedet... Så "nyoverhalt" ut og fikk skryt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...