Sten-Th Skrevet 5. august 2021 Del Skrevet 5. august 2021 (endret) Etter en lang vinter med null håndbrekk og haltende luftfjæring måtte jeg ta tak og begynne å lete. Var innom lokalt verkstedet og spurte om hjelp først men de ville ikke røre luftfjæringen.... Det hører til historien at jeg var innom Bosch Bil elektro i vår og fikk dem til å diagnosere håndbrekk og luftfjæring mens jeg var på reise. De konkluderte med det jeg fortalte på forhånd... feil på Høyre, aktre høydesensor og håndbrekk. De ville bytte høydesensor og handbrekk modul.. Jeg tok av reservehjulet og begynte å lete, det første jeg så var kabelbrudd. På kontaktene bak venstre bakhjul, var det intet mindre enn syv (!) kabelbrudd og begynnende kabelbrudd. i tillegg byttet jeg kabelen til håndbrekket. (Hele ledningsnettet må nok byttes på sikt) Om noen har feil på luftfjæringen med gult/rødt lys i dashbord så vil jeg gi følgende råd... start med det enkleste først, og det er akter, hvor det er mest eksponert ---Koble fra sikring 26 eller batteriet--- 1. sjekk kabling til aktre høydesensorer, bytt/reparer som påkrevd - holder å jekke bilen opp, trenger ikke ta av hjul for å komme til. 2. sjekk kabling ved aktre ventilblokk, reparer om nødvendig - holder å jekke bilen opp, trenger ikke ta av hjul for å komme til. 3. fjern reservehjul 4. sjekk kabling under håndbrekkmodul, fjern kabelbeskyttelse og se/ta på kablene -Grønn irr...ikke bra. 5. sjekk kontaktene bak venstre bakhjul, beveg forsiktig på dem og se etter brudd og korrosjon (grønn irr) 6. kobler du fra noen kontakter, fyll de med batteripolfett fra Biltema før du kobler sammen 7. Bytt/erstatt kabler med krympestrømpe med loddetinn fra Biltema - legg krympestrømpe med lim i tillegg for å sikre at det er tett. -om kablingen er brutt helt inntil kontakten, bare klipp på andre siden og koble forbi. Bakdelen er at kablingen må kuttes om du må løfte av karrosseriet. 8. Test Håper det hjelper.. -Sten-Th Irr på kabel..under håndbrekkmodul. Krympestrømpe med tinn fra Biltema Krympestrømpe med Lim Plassering av kontakter 7 kabler måtte kobles forbi kontakt Mye irr og dårlige kontakter Endret 5. august 2021 av Sten-Th Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 6. august 2021 Del Skrevet 6. august 2021 Godt å se løsningen på slike problemer også Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Timo@ Skrevet 6. august 2021 Del Skrevet 6. august 2021 Nice Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørn_C Skrevet 6. august 2021 Del Skrevet 6. august 2021 Bra jobba Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sten-Th Skrevet 6. august 2021 Forfatter Del Skrevet 6. august 2021 Dessverre kom det opp orange lys på håndbrekket på test turen men fjæringen fungerte som den skal.. bare å hive seg på igjen..etter helga riktinok.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 6. august 2021 Del Skrevet 6. august 2021 Supertips!! Og superløsning. Stalltips som følges opp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 6. august 2021 Del Skrevet 6. august 2021 Godt jobbet, og supert at du dokumenterer løsningen med både tekst og bilder. Tommel opp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vegarj Skrevet 8. august 2021 Del Skrevet 8. august 2021 Godt jobba. Det er pokkers irriterende at LR har laget de kablene av ukokt spagetti Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 8. august 2021 Del Skrevet 8. august 2021 Sjekk at du har spenning i begge stikkene på kontakten til håndbrekksmodulen. Går to ledninger bakover med strøm. Den ene irrer av cirka med eksospotten, gjerne etter en mekaniker har vært der tidligere med prøvelampe. NB! Mål med prøvelampe for å sjekke kontinuitet. Multimeter trekker for lite strøm, og kan gi feil måling. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sten-Th Skrevet 8. august 2021 Forfatter Del Skrevet 8. august 2021 (endret) 4 timer siden, YMK skrev: Sjekk at du har spenning i begge stikkene på kontakten til håndbrekksmodulen. Går to ledninger bakover med strøm. Den ene irrer av cirka med eksospotten, gjerne etter en mekaniker har vært der tidligere med prøvelampe. NB! Mål med prøvelampe for å sjekke kontinuitet. Multimeter trekker for lite strøm, og kan gi feil måling. Bra tips YMK, takker Men fant kabelen bak...jeg hadde misset den. Mest sannsynlig påbegynt brudd etter probing under feilsøking.... Et liten ting til... Jeg kjøpte et ledningsnett fra en kar på Finn fra en RRS (1000 lapp). Vel anvendte penger for min del for å få oversikt. La det ut på garasje gulvet, slik ble det lettere når jeg skulle bytte en kabel over et lengre strekk. Jeg lå under bilen og visste da hvor kabelen gikk, det var tre mulige i multikontakten, fant riktig på andre forsøk 1: Multikontakter ( Masse brudd) 2: Aktre ventilblokk ( Mange brudd - vært reparert flere ganger) 3: Strekk under håndbrekkmodul ( her var det brudd) 4: Venstre Aktre høydesensor 5: Håndbrekkmodul Hadde totalt 8 brudd mellom punkt 1 og 3. Endret 8. august 2021 av Sten-Th Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vidar S Skrevet 9. august 2021 Del Skrevet 9. august 2021 Forebygging er lurt når du setter det sammen igjen. Jeg har veldig god erfaring med stoffet RustCheck Rust Inhibitor spray i elektriske kontakter, mye bedre enn andre sprayer jeg har prøvd, inkludert saueolje. Kan kjøpes hos Rustcheck på Mysen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 9. august 2021 Del Skrevet 9. august 2021 Flott du deler løsningen i detalj med oss. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sten-Th Skrevet 10. august 2021 Forfatter Del Skrevet 10. august 2021 20 timer siden, Vidar S skrev: Forebygging er lurt når du setter det sammen igjen. Jeg har veldig god erfaring med stoffet RustCheck Rust Inhibitor spray i elektriske kontakter, mye bedre enn andre sprayer jeg har prøvd, inkludert saueolje. Kan kjøpes hos Rustcheck på Mysen. takk for tips, har du brukt disse produktene ellers på bilen? Hadde batteripolfett inni kontaktene, etter å ha sprayet de med Contact Cleaner (elektronikk rens). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vidar S Skrevet 10. august 2021 Del Skrevet 10. august 2021 Jeg bruker RustCheck konsekvent til alt hvor andre bruker WD40, 5-56 og andre sprayer som fordufter nesten med det samme de er påført. Jeg har sprayet RustCheck både som rustbeskyttelse, som smøring, som rustløser og på elektriske kontakter. Det fine på elektriske kontakter er at når jeg tar de fra hverandre selv etter flere år så er det fortsatt fuktig av RustCheck (ikke vann) og null korrosjon. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 10. august 2021 Del Skrevet 10. august 2021 2 timer siden, Vidar S skrev: Jeg bruker RustCheck konsekvent til alt hvor andre bruker WD40, 5-56 og andre sprayer som fordufter nesten med det samme de er påført. Jeg har sprayet RustCheck både som rustbeskyttelse, som smøring, som rustløser og på elektriske kontakter. Det fine på elektriske kontakter er at når jeg tar de fra hverandre selv etter flere år så er det fortsatt fuktig av RustCheck (ikke vann) og null korrosjon. Jeg bruker gjerne WD-40 til å løse opp ting som sitter fast - og som forhåpentligvis skal sitte fast når det er reparert. Til alt som skal fortsette å være i bevegelse brukes andre smøremidler av varierende art, diverse oljer med forskjellig viskositet, fett av forskjellige typer og sikkert andre ting jeg ikke husker på strak arm. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sten-Th Skrevet 10. august 2021 Forfatter Del Skrevet 10. august 2021 Haha, hver sin smak bruker 5-56 til rengjøring . Det fjerner og løser opp alt av olje og lignende. Fett til smøring av kontakter og slikt. Som du sier, WD 40 fordamper, samme med 5-56, altfor flyktig til langvarig smøring Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.