Gå til innhold

Luftfjæring Fikset! :D


Sten-Th

Anbefalte innlegg

Etter en lang vinter med null håndbrekk og haltende luftfjæring måtte jeg ta tak og begynne å lete. Var innom lokalt verkstedet og spurte om hjelp først men de ville ikke røre luftfjæringen.... Det hører til historien at jeg var innom Bosch Bil elektro i vår og fikk dem til å diagnosere håndbrekk og luftfjæring mens jeg var på reise. De konkluderte med det jeg fortalte på forhånd... feil på Høyre, aktre høydesensor og håndbrekk. De ville bytte høydesensor og handbrekk modul.. 

 

Jeg tok av reservehjulet og begynte å lete, det første jeg så var kabelbrudd.

 

På kontaktene bak venstre bakhjul, var det intet mindre enn syv (!) kabelbrudd og begynnende kabelbrudd. i tillegg byttet jeg kabelen til håndbrekket. (Hele ledningsnettet må nok byttes på sikt)

 

Om noen har feil på luftfjæringen med gult/rødt lys i dashbord så vil jeg gi følgende råd... start med det enkleste først, og det er akter, hvor det er mest eksponert

 

---Koble fra sikring 26 eller batteriet---

 

1. sjekk kabling til aktre høydesensorer, bytt/reparer som påkrevd - holder å jekke bilen opp, trenger ikke ta av hjul for å komme til.

2. sjekk kabling ved aktre ventilblokk, reparer om nødvendig - holder å jekke bilen opp, trenger ikke ta av hjul for å komme til.

3. fjern reservehjul

4. sjekk kabling under håndbrekkmodul, fjern kabelbeskyttelse og se/ta på kablene 

  -Grønn irr...ikke bra.

5. sjekk kontaktene bak venstre bakhjul, beveg forsiktig på dem og se etter brudd og korrosjon (grønn irr)

6. kobler du fra noen kontakter, fyll de med batteripolfett fra Biltema før du kobler sammen

7. Bytt/erstatt kabler med krympestrømpe med loddetinn fra Biltema - legg krympestrømpe med lim i tillegg for å sikre at det er tett.

  -om kablingen er brutt helt inntil kontakten, bare klipp på andre siden og koble forbi. Bakdelen er at kablingen må kuttes om du må løfte av karrosseriet.

8. Test ;) 

 

 

Håper det hjelper..

 

-Sten-Th

 

Irr på kabel..under håndbrekkmodul.

 

Irr på kabel, denne ble kappet og erstattet.jpg

 

Krympestrømpe med tinn fra Biltema

Krympestrømpe med loddetinn.jpg

 

 

Krympestrømpe med Lim

InkedIMG_5142_LI.jpg

 

Plassering av kontakter

 

Øverste pil viser hvor kontaktene er plassert..jpg

 

 

7 kabler måtte kobles forbi kontakt

7 kabler på hvit kontakt var dårlig og ble koblet forbi.jpg

 

 

Mye irr og dårlige kontakter

Mye irr, koblet rett forbi denne kontakten.jpg

Endret av Sten-Th
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre kom det opp orange lys på håndbrekket på test turen :P men fjæringen fungerte som den skal.. bare å hive seg på igjen..etter helga riktinok.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk at du har spenning i begge stikkene på kontakten til håndbrekksmodulen. 

Går to ledninger bakover med strøm. Den ene irrer av cirka med eksospotten, gjerne etter en mekaniker har vært der tidligere med prøvelampe.  

 

NB! Mål med prøvelampe for å sjekke kontinuitet. Multimeter trekker for lite strøm, og kan gi feil måling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, YMK skrev:

Sjekk at du har spenning i begge stikkene på kontakten til håndbrekksmodulen. 

Går to ledninger bakover med strøm. Den ene irrer av cirka med eksospotten, gjerne etter en mekaniker har vært der tidligere med prøvelampe.  

 

NB! Mål med prøvelampe for å sjekke kontinuitet. Multimeter trekker for lite strøm, og kan gi feil måling. 

Bra tips YMK, takker :) Men fant kabelen bak...jeg hadde misset den. Mest sannsynlig påbegynt brudd etter probing under feilsøking....

 

Et liten ting til...

 

Jeg kjøpte et ledningsnett fra en kar på Finn fra en RRS (1000 lapp). Vel anvendte penger for min del for å få oversikt. La det ut på garasje gulvet, slik ble det lettere når jeg skulle bytte en kabel over et lengre strekk. Jeg lå under bilen og visste da hvor kabelen gikk, det var tre mulige i multikontakten, fant riktig på andre forsøk :D

 

1: Multikontakter ( Masse brudd)

2: Aktre ventilblokk ( Mange brudd - vært reparert flere ganger)

3: Strekk under håndbrekkmodul ( her var det brudd)

4: Venstre Aktre høydesensor

5: Håndbrekkmodul

 

Hadde totalt 8 brudd mellom punkt 1 og 3.

 

image.png

Endret av Sten-Th
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Vidar S skrev:

Forebygging er lurt når du setter det sammen igjen. Jeg har veldig god erfaring med stoffet RustCheck Rust Inhibitor spray i elektriske kontakter, mye bedre enn andre sprayer jeg har prøvd, inkludert saueolje. Kan kjøpes hos Rustcheck på Mysen

 

RustCheck.jpg

 

takk for tips, har du brukt disse produktene ellers på bilen?

 

Hadde batteripolfett inni kontaktene, etter å ha sprayet de med Contact Cleaner (elektronikk rens). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker RustCheck konsekvent til alt hvor andre bruker WD40, 5-56 og andre sprayer som fordufter nesten med det samme de er påført. Jeg har sprayet RustCheck både som rustbeskyttelse, som smøring, som rustløser og på elektriske kontakter. Det fine på elektriske kontakter er at når jeg tar de fra hverandre selv etter flere år så er det fortsatt fuktig av RustCheck (ikke vann) og null korrosjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Vidar S skrev:

Jeg bruker RustCheck konsekvent til alt hvor andre bruker WD40, 5-56 og andre sprayer som fordufter nesten med det samme de er påført. Jeg har sprayet RustCheck både som rustbeskyttelse, som smøring, som rustløser og på elektriske kontakter. Det fine på elektriske kontakter er at når jeg tar de fra hverandre selv etter flere år så er det fortsatt fuktig av RustCheck (ikke vann) og null korrosjon.

 

Jeg bruker gjerne WD-40 til å løse opp ting som sitter fast - og som forhåpentligvis skal sitte fast når det er reparert. Til alt som skal fortsette å være i bevegelse brukes andre smøremidler av varierende art, diverse oljer med forskjellig viskositet, fett av forskjellige typer og sikkert andre ting jeg ikke husker på strak arm. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, hver sin smak :D bruker 5-56 til rengjøring ;). Det fjerner og løser opp alt av olje og lignende. Fett til smøring av kontakter og slikt. Som du sier, WD 40 fordamper, samme med 5-56, altfor flyktig til langvarig smøring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...